De kruiskerk, van achteren gezien. (Foto ZA, ZG, Zl, II, 44) "honderd" (19 registertonnen) zout belas ting betalen voor het onderhoud van de kruiskerk. 3. De kruiskerk en de teerstoof Midden in Arnemuiden, dichtbij of zelfs in de kruiskerk, stond eertijds een teer stoof. Deze diende voor de lijnbaanhou ders. Er waren toen wel vijf lijnbanen in Arnemuiden. Het bouwen van schepen op de werf, het uitrusten van de koop vaardijschepen voor nieuwe vaarten, het verkopen van touwwerk voor de schepen en dergelijke leverde volop werk voor de touw- of lijnbanen. In de teerstoof werd teer of pek gemaakt voor het drogen en teren van de kabels en touwen. In 1531 kregen de inwoners van Arnemuiden van keizer Karei de Vijfde vergunning voor het oprichten van deze teerstoof. De op brengsten van de teerstoof waren be stemd voor het onderhoud van de kerk. 4. De kruiskerk en de kapellen Rondom de kruiskerk waren acht kapel len gebouwd. Vóór de Reformatie waren deze kapellen in gebruik bij de gilden. Zo had het schippersgilde haar Sint-Jacobs- kapel. Een kapel met altaar hadden ook de gilden van de timmerlieden, de sme den, de kleermakers, de schoenmakers, de herbergiers en de drie schutterijen. Op het laatst van de zestiende eeuw werd een gedeelte van de kruiskerk ge bruikt door de zeilmakers als werkplaats en bergplaats. Maar in 1590 verbood het stadsbestuur dit. De kruiskerk als roomse kerk Tot 1567 was de kruiskerk een roomse kerk. Ongetwijfeld was de kruiskerk aan gekleed met beelden, altaren en schil derstukken. Enkele bijzonderheden uit deze periode wil ik noemen. a. In 1539 gaf het stadsbestuur van Mid delburg de kerkvoogden van Arnemui den toestemming dat alleen zij, en nie mand anders, eiken en witte doodkisten ten bate van de kerk mochten verkopen. b. Nog iets typisch uit de roomse perio de. Die van Arnemuiden moesten jaar lijks op Paasdag met "solemnele proces sie" de crisma (de gewijde olie) in de oude hoofdkerk van Sint Jan te Nieuwer- kerke halen. Ze moesten dan om 9 uur van de kruiskerk zich derwaarts begeven om er "een eerlijke, solemnele, devote mis" van Sint Jean de Baptist, als patroon van de kerk, te zingen en de andere dag een zingende mis van Requiem. Na de mis moest gelezen worden "een Misere re et de Profundis met de responsoriën en de collecten daartoe dienende". c. In 1545 stemde de bisschop van Utrecht ermee in dat de inwoners van Arnemuiden voortaan hun Sint-Maar tenskerk als parochiekerk, als hoofdkerk, mochten gebruiken in de plaats van de parochiekerk te Nieuwerkerke. Daarop verleende het stadsbestuur van Middel burg de inwoners van Arnemuiden toe stemming om in 1546 het heilig crisma over te brengen uit de kerk van Nieuwer kerke naar de kapel te Arnemuiden. d. En, om niet meer te noemen, in 1562, een enkel jaar dus vóór de Reformatie, gaf het stadsbestuur van Middelburg de pastoor van de kruiskerk opdracht om een bericht in de kerk af te lezen. De afkondiging had als inhoud dat al wie gedurende de godsdienstoefening in de kerk "wandelt of speelt of tuischt of han del drijft of andere onbehoorlijke insolen- tiën pleegt" met een geldboete zal wor den gestraft. Die boete moest direct wor den betaald. Als men onvermogend was of geen geld op zak had, zou men "ver beuren het opperste kleed". De kruiskerk tijdens de beeldenstorm In 1567 deed zich de beeldenstorm voor. In Middelburg had zich een groep van ongeveer honderd beeldenstormers ge vormd, bestaande vooral uit ambachts lieden. Deze groep beeldenstormers ver nielde eerst in de Middelburgse kerken de beelden, altaren, et cetera. Daarna trokken ze vanuit Middelburg over Wal cheren. Een vernielend spoor achterla tend ging het langs Buttinge, Poppen- damme, Sint Jan ten Heere, Seroosker- ke en Schellach en zo kwam men te Arnemuiden. Daar kregen de beelden stormers aansluiting bij de hervormde kring die er toen al was te Arnemuiden. Ook deze kring van hervormingsgezin- den had een werkzaam aandeel in de beeldenbreking. Tegen twaalf Arnemui- denaars die actief aan de beeldenstorm in de kruiskerk deelnamen, werden later vonnissen uitgevaardigd. De beeldenstormers werden in Arnemui den geholpen en begunstigd door een zekere Jan Ypensz, de plaatsvervanger van de baljuw van Middelburg te Arne muiden. Hij had de sleutels van de kerk voogdij weggenomen en in handen gegeven van de beeldenstormers.

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2002 | | pagina 14