Bouwkundige onderwerpen 19 gedenktekenen gebracht zouden worden. Er was een precedent, namelijk de graven van de Evertsens te Middelburg, die ook geheel door het Rijk hersteld waren. Daarom werd toen het voorstel gedaan bijvoorbeeld voor Dinxperloo 500-te voteren, Nationaal Archief Den Haag, inv. 2.04.13 no. 1494. 15. Jan Hendrik Hannink is nadien betrokken geweest bij de restauratie van de kerk te Ove- zande in 1892/"93. Het ontwerp van de orgel kas van het orgel, in 1893 in de kerk te Ove- zande geplaatst, is ook van de hand van J.H. Hannink. Zie G.J. Lepoeter. "Jan Hendrik Han nink (1831-1908), architect te Goes, een aan vulling', Zeeland, tijdschrift van het Koninklijk Zeeuws Genootschap der Wetenschappen, 2001 (10/3), p. 106-107. Uit een recente foto blijkt dat er toch borden aan weerszijden van de preekstoel zijn aange bracht. Dat wil zeggen het oude voorstel van de president-kerkvoogd, met name de "twaalf arti kelen des geloofs" en het "gebed des Heeren", overigens een gebruikelijke opstelling zoals wij bijvoorbeeld in Schore zien zonder dat daar evenwel schilderingen zijn aangetroffen. 16. Niet op de zuidwand, zoals Scholten in zijn artikel vermeldde. Dit artikel was juist persklaar gemaakt toen in de PZC van 22 februari 2003 het bericht ver scheen dat de samen-op-weggemeente Drie- wegen-Ovezande op 23 februari 2003 voor de allerlaatste keer in de kerk van Ovezande zou kerken. Bij het samengaan van de twee kerke lijke gemeenten was afgesproken dat eens per maand een dienst in de kerk te Ovezande gehouden zou worden. Sinds een jaar is dat niet meer gebeurd, de kerkbanken te Ovezan de werden als te ongemakkelijk ervaren. Een bestemming voor het kerkgebouw is nog niet gevonden. De verantwoording van de bronnen De gegevens zijn ontleend aan diverse bronnen: een summiere beschrijving van de kerk in de Voorloopi- ge Lijst der Nederlandsche Monumenten van Geschiedenis en Kunst. Deel VI De Provincie Zee land, Utrecht 1922, en in het Aardrijkskundig Woor denboekvan Van der Aa, waarbij de kerk in 1840 "een zeer verbeterd gebouw" genoemd wordt; ver volgens de vrij compleet bewaarde notulen van de kerkvoogdij uit de jaren van deze 'verbetering', met een drietal tekeningen van de toenmalige architect L.Ph. de Lannee de Bétrancourt. In het boek van J. de Ruiter, Ovezande eiland in de Zwake, Goes 2002. bleek zich nog een verbou wingstekening van het westfront te bevinden, geda teerd 25 april 1840. Langs deze weg kwam ik alsnog in het bezit van drie andere door De Lannee gemaakte ontwerpen, een feit waarvoor ik de heer De Ruiter dankbaar ben. Langs deze weg zijn wij vrij nauwkeurig op de hoogte van de veranderingen die de kerk toen heeft ondergaan. Over de gang van zaken met betrekking tot de schil deringen verschaffen de notulen van de kerkvoogdij 1885-1887 informatie; in verband daarmee zijn de correspondentie van de minister van Binnenlandse Zaken met de burgemeester/kerkvoogd van Ovezan de en het rapport dat Adolph Mulder uitbracht, geraadpleegd, welke bronnen zich in het Nationaal Archief in Den Haag bleken te bevinden. Van het schetsboekje dat diende als basis voor het rapport, werd mij een kopie ter beschikking gesteld door het Restauratie Atelier Helmond B.V., dat momenteel met de restauratie van de calque van de schildering in het portaal bezig is. Voorts is gebruik gemaakt van enkele interieurfoto's van het kerkje uit 1971 afkomstig van de Rijksdienst voor Monumentenzorg te Zeist: tevens leverde deze dienst de gegevens over de vrij recente restauratie van de toren. Het kapiteel M. VAN DOORN Aansluitend op de beschrijving van de zuil in het vorige nummer zal dit keer aandacht worden besteed aan het kapi teel. Genoemd werd reeds dat het kapi teel zich bevindt aan de kop van de zuil en aan het bovenvlak een vergroot draagvlak heeft om zodoende de kracht in de bovenliggende latei over een groter oppervlak te verdelen. Zoals in de bouwkunst van het verleden veelal gebruikelijk, werden hoeken, ver bindingen, beëindigingen en dergelijke gebruikt voor het toepassen van versie rende bewerkingen, al dan niet geba seerd op symboliek. Zo gebeurde dat ook met het kapiteel, dat in tegenstelling tot het basement meestal uitbundig rijk versierd en gedetailleerd werd. Men wist in esthetische zin het kapiteel zodanig vorm te geven dat de suggestie werd gewekt als zou de bovenliggende belas ting als het ware worden opgebeurd. Het bewerken van het kapiteel werd een ware kunstuiting. In bijna alle bouwstijlen speelde het bloemmotief bij het behak- ken een belangrijke rol. Hiernavolgend zullen enige door de tijd heen toegepaste kapiteelvormen worden behandeld, te beginnen met het oude Egypte. De kapiteelvormen zijn zeer divers maar niet onder een bepaalde orde te rangschikken. Vooral het lotus blad, maar ook het papyrusblad en de palm vinden toepassing. Figuur 1 geeft een beeld van het palmbladkapiteel. riG. -t EGYPTISCH PAUMKAPITEEL Het meest kenmerkend van de drie Griekse bouworden is wel hun kapiteel. Het Dorische kapiteel is sober en straalt grote draagkracht uit. Een luchtiger beeld geeft het Ionische kapiteel, even als de aard van de bewoners van de landstreek waarvandaan deze orde stamt. Typerend aan het Ionische kapi teel is het zogenaamde voluut, (zie hier toe figuur 2). Men veronderstelt dat de vorm voortkomt uit de tijd dat de Griekse tempel in hout werd gebouwd waar tus sen kolom en drager voor een goede drukverdeling opgerolde stroken leer werden toegepast. Bloemmotieven komen bij beide voor noemde bouworden niet voor. Deze komen weer terug in de derde, latere Griekse orde, de Korinthische orde, waarbij het acanthusblad van een plan tensoort die rond de Middellandse Zee groeit, meestal als voorbeeld dient. Het Romeinse kapiteel is terug te voeren op de vormentaal van de Korinthische orde, zij het wat minder verfijnd. Ook gebruikten de Romeinen in het kapiteel soms verschillende orden door elkaar heen. Men spreekt dan van een compo sietorde. In het romaanse kerkgebouw wijkt de wijze van versieren van het kapiteel geheel af van die van het klassieke kapi teel. Diermotieven, maar dan sterk gesti leerd, hebben de overhand. Met de romaanse bouwstijl begint ook in Neder land het kapiteel zijn zegetocht. In het gotische kerkgebouw is het kapi teel, versierd met bladmotieven weer helemaal terug. In de Brabantse gotiek is het krullerige koolbladmotief (figuur 3) CtelEK* TONISCH fc&PlTKEL.. FIG. Z

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2003 | | pagina 23