5 geweest bij het beschilderen van de eer dergenoemde Hervormde kerk te Mid- delharnis op Goeree-Overflakkee, als onderdeel van een restauratieproject onder auspiciën van Jan Verheul. Daar naast is Fabri vrijwel zeker ingeschakeld bij het decoratief beschilderen van de Regentessekerk en de Wilhelminakerk te Den Haag, alsmede de Engelse Kerk te Rotterdam. De drie laatstgenoemde ker ken, waarvan alleen de Engelse Kerk nog overeind staat, zijn alle door Verheul ontworpen en gebouwd. De rol van decoratieschilder W.A. Fabri Dat het tot voor kort bij slechts weinigen bekend was dat de kunst- en decoratie schilder Fabri betrokken is geweest bij de gewelfschilderingen in de vijf ge noemde kerken op Zuid-Beveland, hoeft niet te bevreemden. We hebben het per slot van rekening over sjabloonschilde- ringen "in passende tinten met eenvoudi ge decoratie", die slechts een onderdeel vormden van redelijk omvangrijke res tauratieprocessen en in het geval van Biezelinge als onderdeel van de nieuw bouw.13 Kortom, we hebben hier te doen met een vorm van ambachtelijke tweedi mensionale kunst, die qua moeilijkheids graad en verfijning niet het uiterste van een bekwaam decoratieschilder als Fabri gevergd zal hebben. Zijn specialiteit was het schilderen van illusionistische driedi mensionale schilderingen.'1 De uitvoering van de gewelfschilderingen was dan ook opgedragen aan schilders bedrijven uit de streek. Het werken met sjablonen dient overigens zeker niet als een minderwaardige vorm van decoratie gezien te worden, "die door decoratie schilders noodgedwongen uit commer ciële overwegingen werd aangewend."15 De toepassing van "deze praktische en weinig tijd vergende techniek" sloot juist goed aan "bij het verlangen naar vlak heid en eenvoud".'0 In het bestek dat betrekking heeft op de restauratie van de Nederlandse her vormde kerk te Kapelle, wordt verder nog gesproken van "polychromie van beelden en baldakijns" en in Kloetinge van "contoureeren en polychromie van gesneden beeldjes en koppen".17 De tekst in het bestek die betrekking heeft op de decoratie van het gewelf van de nieuwbouw te Biezelinge, is het meest uitvoerig: "Het gewelfde plafond met kap- balken, karbeels, ribben, gordingen, nok, kruisplankjes, muurplanken, ijzerwerk enz. aan de binnenzijde in passende tin ten met eenvoudige ornament-decoratie met banden, biezen, afzettingen, enz., door middel van schabionen te beschil deren.'"8 Decoratieschilder Fabri werd namens de directie belast met het geven van aanwij zingen aan de schilders die met de uit voering belast waren. Verder was het aan Fabri om de kleuren aan te geven en de sjablonen te snijden dan wel te tekenen.19 Behalve over het honorarium van de decorateur verschaffen de bestekken ook informatie over het maxi mumaantal bezoeken dat de decorateur geacht werd te brengen. De neogotische gewelfbeschilderingen op hoofdlijnen Dat we hier te maken hebben met op de gotiek gebaseerde gewelfschilderingen, blijkt uit de toepassing van bladornament als dominant versieringsmotief. Het blad ornament geldt immers als het meest kenmerkende versieringsmotief uit de middeleeuwse gotiek. Bij het stileren liet de middeleeuwse kunstenaar zich inspi reren door inheemse flora, waarbij de wijze van bewerking - in meer of minde re mate naturalistisch - mede bepalend is voor de periode waaruit de versiering dateert (i.e. vroege of late gotiek). We weten niet of Willem Fabri bij zijn ontwer pen gebruik gemaakt heeft van voor beeldboeken die destijds in zwang waren, noch wat de inbreng van Verheul geweest is. Deze zal hier zeker een opvatting over gehad hebben. De schilderingen zijn uitgevoerd volgens het vlakornament-principe, waarbij uit sluitend vlakke of tweedimensionale motieven worden toegepast. Deze vorm van vlakversiering geldt voor de periode tussen 1895 en 1910 als de meest karakteristieke vorm van ornamentele decoratie.20 De afgebeelde bloem- en bladornamenten zijn in sterk vereenvou digde en gestileerde, soms bijna ab stracte vorm weergegeven. In die zin lijkt de toegepaste ornamentiek geïnspireerd door de vroege gotische ornamentkunst. De doorlopende bladversiering is aange bracht langs de verticale ribben, met uit zondering van de Geerteskerk te Kloetin ge waar de bladversiering zelfs op de verticale en de horizontale ribben ge schilderd is. Dit geldt overigens ook voor de koorsluiting te Wemeldinge waarvan de ribben dienovereenkomstig gedeco reerd zijn. In de overige kerken zijn de ribben gedecoreerd met een abstract repeterend ornament. Voor alle bladver siering geldt dat deze als het ware uit de ribben c.q. de constructie lijkt voort te komen. De transparante, rondlopende bladeren, afgezet tegen een oranje-brui ne ondergrond, lijken daarmee beweging te suggereren. Gezien het abstracte karakter van het bladornament kan er niets met zekerheid gezegd worden over de afgebeelde plan tensoorten. De in de kerk te Kapelle meest toegepaste bladversiering langs de ribben zou tot de plantenfamilie der klokvormige bloemen kunnen behoren. Opmerkelijk in Kapelle is de op de trek- balken aangebrachte florale versiering met onder meer zonnebloemen, die tot het vocabulaire van de zogenaamde nieuwe kunst behoort. Het is niet ondenkbaar dat deze versiering is aan gebracht op instigatie van Verheul, wiens architectuur zeker niet geldt als een toonbeeld van stijlzuiverheid. Daarin stond hij overigens niet alleen. Een mooi voorbeeld van door Verheul toegepaste stijlvermenging vinden we in de Grote Kerk te Apeldoorn waar stijlelementen uit de gotiek - zoals roosvensters in de toren - zijn toegepast naast stijlelemen ten uit de Hollandse Renaissance.2' Over de decoratie van de koorsluiting in Wemeldinge bestaat meer duidelijkheid. Afgebeeld worden wijnranken met de bij behorende druiventrossen. In de christe lijke kunst wordt zoals bekend met de druif het bloed van Christus gesymboli seerd, dat tijdens de Eucharistie- en Avondmaalsviering in de vorm van wijn wordt geconsumeerd. Een passende vorm van decoratie derhalve. De in dit koorgewelf langs de ribben toegepaste bladversiering refereert wellicht aan het blad van de zaaddragende tuinkers, of hebben we hier toch te doen met drui venbladeren, afgewisseld met druiven trossen? In Wemeldinge zijn ook, eveneens onder verantwoordelijkheid van Fabri, de kruis gewelven van de consistoriekamer gede coreerd met sjabloonschilderingen, bestaande "uit donkergroene takken met rode stervormige bloemen en oranje bruine linten op een lichtgroen fond".22 De onderste vlakken van de houten beschieting zijn bij alle genoemde ker ken gedecoreerd met gestileerde neogo tische blad- en bloemmotieven. Voor alle kappen geldt dat zij in een grijs-gele ondertoon zijn geschilderd. De in groene, rode en oranje-bruine tinten geschilder de decoraties veroorzaken hiermee een contrastwerking, waardoor de constructie van de kappen nog eens extra geaccen tueerd wordt. De blik van de kerkganger wordt als het ware naar boven getrok-

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2003 | | pagina 5