5 De parochie van Sint Petrus Apostel kwam toen terecht in een schuurkerk behorende aan de abdij van Sint Geer- truij. Bij Koninklijk Besluit van 4 mei 1809, kregen de katholieken eindelijk hun kerk terug: "Te Oisterwijk zal voor de Her vormden aldaar, eene kerk worden gebouwd, waarvoor wordt toegelegd eene som van Zeven Duizend guldens." Hierover verderop meer. Al jaren hadden de hervormden vergeefs naar middelen gezocht voor grondig her stel van de oude Sint Petruskerk. Hün problemen waren nu in één klap opge lost, maar de katholieken kregen de beschikking over een vervallen kerkge bouw, dat bovendien ook nog een "katholieke optimmering" nodig had. En zoals altijd rees ook hier de vraag: "Wie zal dat betalen?" Pas in november 1821 kwam de weg vrij voor verbouwing en inrichting van de oude parochiekerk en kon de schuurkerk worden verlaten. Het plan om weer een toren bij het kerkrestant te bouwen bleef echter onuitgevoerd. Een nieuwe Sint Petruskerk In het Oisterwijkse parochiële aanteke ningenboek van heugelijke zaken, het registrum memorialestaat te lezen dat op 7 januari 1894 met algemene stem men werd besloten tot het bouwen van een nieuwe kerk en het maken van het bestek op te dragen aan "Dr. P.J.H. Cuy- pers sen. te Amsterdam". Later werd het "Architect Cuypers sen. en jun.". De reputatie van Cuypers jr., de schepper van het Rijksmuseum in Amsterdam en vele neogotische kerken, mag bij de lezers van dit blad als bekend worden verondersteld. Daarom zullen we over hem niet verder uitweiden. Met de keuze van deze architect werd ook de eerdere keuze voor de neogotische bouwstijl bekrachtigd. Voordat er een definitieve keuze gemaakt werd over het ontwerp, stuurde Cuypers pastoor Heesbeen met twee collega-priesters op reis om drie voorbeelden van gotische kerken te gaan bekijken: de Martinuskerk in Keu len, de Sint Jacobskerk in Aken, en de Lieve-Vrouwekerk in Trier. De laatste viel het meest in de smaak en die diende dus als model voor de nieuwe Sint Petrus'-Bandenkerk. Het was niet een gebruikelijke kruiskerk met een langgerekt schip, maar een gelijkarmige kruisbasiliek met opgevulde hoeken, met op de viering een groots uitgewerkte toren, hetgeen aan de bin nenkant de ruimtewerking geweldig ver groot. De kerk is als het ware de onder toren met daarop de 67,5 meter hoge toren met een carillon met 42 klokken. Het eeuwenlange gemis van een toren werd hiermee eindelijk gecompenseerd. En hoe! Eerst werd een houten hulpkerk ge bouwd. Toen kon met de sloop van de oude kerk worden begonnen. Met de stenen van de oude kerk werd de gehele fundering gelegd. Men bouwde dus letterlijk op het verleden. Ook het interieur van de kerk werd voor een groot deel ontworpen door Pierre Cuypers: van de orgelkas die een histo risch orgel herbergt (dat we helaas niet te horen kregen bij ons bezoek), tot het prachtige hoogaltaar uit 1896. Sint Petrus'-Banden Sint Petrus'-Bandenkerk is dus de offi ciële naam van de huidige neogotische kruisbasiliek. Deze naam zal misschien in protestante oren wat raadselachtig overkomen. Hoewel... De geschiedenis van Petrus' gevangenneming uit Hande lingen 12 vers 6-17 is ook hen bekend. Vastgeketend aan twee soldaten sliep Petrus toen de engel hem aanstootte. "En de ketenen vielen van zijn handen", lezen we. Dat is de eerste betekenis van Sint Petrus'-Banden. Maar verder is er ook de legende van Petrus die aan de vervolgingen in Rome ontsnapte en op zijn vlucht Jezus tegenkwam. Petrus vroeg Hem: "Quo Vadis?" (Waarheen gaat gij Heer?) Jezus antwoordde: "Naar Rome om opnieuw gekruisigd te wor den." Ook Petrus keerde op zijn schre den terug en werd gevangen gezet. Met het water van de bron die hij in zijn cel liet ontspringen doopte hij zijn bewakers. Opnieuw kwam er een engel die zijn ketenen losmaakte en hem hielp ont snappen. Christof van Buijtenen schreef ter gele genheid van het honderdjarig bestaan van het huidige kerkgebouw, op 24 mei 1997, een boek over de geschiedenis van dit kerkgebouw, getiteld Een kerk met een hart. Daarin trekt hij een verge lijking tussen de banden van de apostel Petrus en de verdrukking en onvrijheid die de katholieke gemeenschap van Oisterwijk na de Reformatie vele jaren trof. Pastoor Van Buijtenen vertelde ons die morgen dat veel kerken in die omge ving de naam Sint Petrus'-Banden dra gen, simpelweg omdat zij dezelfde stich ter hebben. Hoe het ook zij, wanneer men in de prachtige kerk van Oisterwijk voor het altaar staat, ziet men aan de rechter- pilaar het beeld van de apostel Petrus, niet met de sleutels van het Koninkrijk in de rechter- en het Evangelieboek in de linkerhand, zoals hij meestal wordt afge beeld. En ook niet als een geketende, maar "met de boeien los in zijn hand als een teken ter ere van God die hem heeft bevrijd."

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2004 | | pagina 5