7 Pierre Cuypers, en een tweede bezoek meer dan waard. De nieuwe liturgie In 1970 is ook de kerk van Oisterwijk aangepast aan liturgische hervormingen van het tweede Vaticaans Concilie, en kwam de priester achter een nieuwe altaartafel met het gezicht naar het volk te staan. Het Cuypers-altaar werd toen 'rustaltaar'. Altaartafel en lezenaar hoor den voortaan dicht bij elkaar te staan. De prachtige preekstoel, in 1850 in Antwer pen gemaakt, kwam daardoor ook buiten gebruik. Deze kansel gemaakt voor de "katholieke optimmering" van de oude Sint Petruskerk, is meeverhuisd naar de nieuwe Sint Petrus'-Banden. Helaas is het gebeeldhouwde klankbord op enig moment verloren gegaan. Het voert te ver om in het kader van dit verslag ook het rijke beeldhouwwerk van de nog bestaande preekstoelkuip en -trap te bespreken, want ook dat is een verhaal op zich. Zoals overigens veel interieuronderdelen onbesproken moe ten blijven in dit verslag. Mariakapel Vóór de Reformatie kende Oisterwijk twee heiligdommen, de kerk van Sint Petrus-Apostel, en de kapel van Onze Lieve Vrouw op het Lind. In deze kapel stond een notenhouten beeld van Maria met kind, toegeschreven aan het atelier van de Meester van Koudewater bij Den Bosch, gemaakt tussen 1470 en 1480. Dit beeld was met de Vrede van Munster zoekgeraakt maar in 1908 'wedergevon- den'. Het werd toen in het atelier van Dr. Cuypers in Roermond grondig gerestau reerd - té grondig volgens hedendaagse restauratiedeskundigen - en in de huidi ge kerk geplaatst. Kunstkenners dateren het middeleeuwse beeld wel ergens tus sen 1470 en1480, maar toch wordt betwijfeld of dit het beeld is dat oor spronkelijk in de kapel op het Lind-eind stond. Sinds 1992 is deze kapel van Maria Vreugderijke door een hekwerk van de rest van de kerk afgescheiden en doet nu dienst als drukbezochte dagkapel. Brand Eén ding is op die oktoberdag vrijwel onbesproken gebleven: de grote brand die op 27 mei 1998 de Sint Petrus'-Ban- denkerk teisterde. Met een klassieke oor zaak: loodgieterswerkzaamheden in de toren. De schade en de ravage waren enorm en het kostte twee jaar om alles te herstellen, maar nu staat de kerk er weer schitterend bij en in een optimale staat van onderhoud. En dat kan niet altijd gezegd worden van een kerkge bouw. Samenvattend kunnen we concluderen dat een wat jonger monumentaal kerkge bouw toch ook de geschiedenis van een dorpsgemeenschap kan weerspiegelen. Terwijl het ook nog een prachtig kunst werk is. De Napoleonskerk Nadat Christof van Buijtenen door de reisleiding was bedankt voor de boeien de en enthousiaste presentatie van 'zijn' kerkgebouw, wandelden we naar de Napoleonskerk. In het eenvoudige maar smaakvolle, neoclassicistische kerkje van de protes tante streekgemeente, kwamen we weer een beetje in balans na de overweldi gende 'beeldenstorm' van de neogotiek. Reeds eerder noemden we het Koninklijk Besluit, waarbij de katholieken hun kerk terugkregen, en artikel 2 daarvan: "Te Oisterwijk zal voor de Hervormden aldaar, eene kerk worden gebouwd, waarvoor wordt toegelegd eene som van Zeven Duizend guldens." Dit besluit werd op 4 mei 1809 te Bergen op Zoom gete kend door de broer van Napoleon, Lode- wijk Napoleon Bonaparte (1778-1846), koning van Holland van 1806 tot 1810. Daar komt dus waarschijnlijk de naam Napoleonskerk vandaan. Bij hun vertrek uit de oude Sint Petrus- kerk namen de protestanten de eiken houten kansel, gemaakt in 1778, en de geelkoperen lezenaar uit 1770 mee naar hun nieuwe kerkgebouw. Ook bevindt zich in deze kerk een historisch orgeltje gebouwd rond 1750 waarvan de her komst mij (nog) niet duidelijk is gewor den. Dit orgel kregen wij wél te horen, we mochten er zelfs bij zingen! Ook hier dus onderdelen van het interi eur die ouder zijn dan het kerkgebouw zelf. Het meest bijzondere van deze kerk is de aanwezigheid van de begraafplaats die nog steeds wordt gebruikt. Deze kwam dus tot stand juist in de periode dat Napoleon het begraven rond de ker ken verbood met zijn Code Civil. Op deze kleine intieme begraafplaats vindt men veelal de namen van 'allochtone' Oisterwijkers op de grafstenen terug, politie- en douanepersoneel en derge lijke. In 1973/'74 is het kerkgebouw gerestau reerd en werden bijgebouwen aange bouwd. Het geheel is een prachtige accommodatie geworden waarop veel gemeenten jaloers kunnen zijn. Hoewel nog lang niet iedereen uitgeke ken was in Oisterwijk, maanden de klok en de reisleiding ons tot vertrek naar de lunchafspraak in Haaren. Wij hopen privé nog wel eens terug te gaan naar Oister wijk, om datgene te bekijken waar we niet aan toe zijn gekomen. Vaartocht op de Binnen-Dieze Na een heerlijke en keurig verzorgde lunch in De Herberg van Boxtel bracht de bus ons naar Den Bosch waar we geen kerkgebouwen bezichtigden maar kennismaakten met een groot en gedurfd restauratieproject, dat de oudste delen van de stad zichtbaar en bereik baar heeft gemaakt. Dank zij de uitleg van de schippers/gid sen kwamen we ook veel aan de weet over de historie van de stad. En hoewel we in Den Bosch niet in, op of voor een kerkgebouw hebben gestaan, zijn we er wel onderdoor gevaren! Zeker geen alle daagse vorm van kerkbezoek! De bus bracht daarna, keurig op tijd, ieder weer op het startpunt terug. Ook op deze plaats willen wij, namens de deelnemers, Lammert en Betty Blik- man en Marleen Ton hartelijk danken voor de zeer gevarieerde en leerzame tocht die zij ons boden. Dat er nog vele mogen volgen! Voor het samenstellen van dit verslag heb ik, behalve van mijn geheugen, dankbaar gebruik gemaakt van de infor matie die ons in de bus werd aangebo den. Maar ook heb ik geput uit het prachtige boek Een kerk met een hart, geschreven door een van onze gasthe ren die dag, Christof van Buijtenen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2004 | | pagina 7