5 kerke, eveneens door koop, in 1782. Dit is de reden waarom ook zijn wapen werd opgehangen. Het wapen dat het zijne vergezelt is dat van zijn eega Barendina Paardekoper, telg uit een oude Schouws- Thoolse familie. Beide wapens zijn ver werkt in een groot ornament. Een van de redenen waarom het ver moeden rees dat de bewuste echtparen deze ornamenten nooit hebben zien hangen in de bank, is dat omwille van het comfort van deze belangrijke (edoch incidentele) kerkganger er geen decora tie werd aangebracht die mogelijk in de rug kon steken, of waar men - wellicht bij het indutten tijdens een lange dienst - het hoofd aan zou kunnen stoten. De decoratie die wel als aanduiding te vin den is naar de ambachtsheer of -vrouw, ligt vaak in houtsnijwerk dat integraal deel uitmaakt van de bank; of zij bevindt zich óp de bank, zoals het geval is bij de herenbank van Kloetinge. Het advies- Het zal geen verbazing wekken dat de WHZ uiterst verheugd was te vernemen dat de Kleverskerkse kerkvoogden voor nemens waren de stukken hun correcte kleuren terug te geven. Hoewel de ornamenten materieel gezien in goede staat bleken, gold dit niet voor de kleurstelling en de uitvoering. De werkgroep zou dus een advies uitbren gen voor de aanpak hiervan. Bij aanvang van het schrijven is besloten om niet his toriserend te werken; dit wil zeggen dat er geen wijzigingen zijn geadviseerd voor het houtsnijwerk. Alle stukken zijn vermoedelijk in het begin van de negen tiende eeuw bewerkt tot wat ze nu zijn, met alle incorrecte indelingen en foutieve interpretaties van dien. Het is niet aan ons om die soms opmerkelijke foutjes te verbeteren; dit is immers typisch het negentiende-eeuwse houtsnijwerk dat bedoeld was om te imponeren en niet om de juiste weergave te tonen. De werkgroep heeft zich dus voorname lijk op de kleuren gericht - en dit was al een vrij grote klus. Daarnaast zijn de bij zonderheden gedocumenteerd en is ook de volgorde van de wapens aan de kaak gesteld. Tot voor de restauratie hingen de wapens Van den Brande en De Geer respectievelijk links en rechts,3 nu zal dat worden omgedraaid omdat in een allian tie het vrouwelijke wapen links van het mannelijke wapen behoort te hangen; het zijn kleine details, maar gezien de ingrijpende kleurcorrectie een geringe moeite. Wanneer de ornamenten zijn aangebracht en in wiens opdracht, is helaas niet te achterhalen. Onderzoek in het archief van de kerkvoogdij kon zelfs geen uitsluitsel brengen over de identiteit van onze 'zondagsschilder'. Is er een zondagsschilder aan het werk geweest? Ja, waarschijnlijk wel, en zijn afgeleverd veren van diverse stukken, op zich een kostbaar procédé, maar wel een die zeer de moeite waard is voor het eindresultaat. Van den Brande Het familiewapen Van den Brande lijkt een samenstelling uit twee wapens, daar De Nederlands-hervormde kerk van Kleverskerke. (Foto W.P. van der Heijden, 2003) werk doet vermoeden dat de beste man nog wat restjes verf in de schuur had staan. Het verhaal gaat dat de borden in de jaren vijftig door het zonlicht wat ver kleurd waren geraakt, maar ook de voch tigheidsgraad in een gebouw kan bepa lend zijn voor de kleurverandering. In die jaren was ook de heraldische kennis in Zeeland tot een bedroevend dieptepunt gezakt en men heeft vermoedelijk niet geweten dat er in Den Haag bij diverse instellingen om inlichtingen gevraagd kon worden. Bij het uitbrengen van het advies aan de heren kerkvoogden werd al gewaar schuwd voor het feit dat zij de wapens niet terug zouden kennen. Alleen al om deze reden is verzocht om goede docu mentatie van de ornamenten in het sta dium voor, tijdens en na de restauratie. Dit geeft namelijk eenvoudig weer hoe ingrijpend een dergelijke restauratie kan zijn. Dat er deze keer geen zondags schilder aan het werk werd gezet, gaf veel hoop voor de afwikkeling van de restauratie. Er werd zelfs volmondig ingestemd met het vergulden en verzil het bovenste gedeelte van de doorsnede een bewerking van het aloude wapen Van den Brande4 is. Het onderste is een combinatie van de kwartieren Bloys (met de roos) omdat door een huwelijk met die familie de status en het bezit van Van den Brande aanzienlijk werden vermeer derd. De kwartieren met de vlam duiden op de geslachtsnaam Van den Brande; de heraldische term hiervoor is 'spre kend', omdat het kwartier een recht streekse verwijzing is naar de naam. Aan de houding van de leeuw valt op te merken dat hij als 'klimmende leeuw' niet correct is weergegeven in het houtsnij werk. Hij behoort volgens verleende adelsdiploma's 'gaand' te zijn.5 Hier wordt - en kan in principe - niets aan veranderd worden zonder het uiterlijk van het ornament ingrijpend te verande ren. Wel is de kleurstelling gewijzigd, want de zondagsschilder heeft destijds de kleurstelling omgewisseld; de Van den Brande-leeuw behoort namelijk rood te zijn, op een gouden veld. De rozen van Bloys zijn correct afge beeld, maar behoren een rode kleur te

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2004 | | pagina 5