15 De diensten In de eerste consistorievergadering is besloten dat er evenals in Vlissingen en Veere behalve des zondags nog twee maal per week, dinsdags en donderdags, gepreekt zal worden "overmits het anders deelen ende 2 dagen prediken, doch voor 't volck protesteren dattet geen Gebod Gods zij, maar een mensche instellinge van oude tijd, verhopende men zoudt een ander jaar afschaffen." In de marge staat dat men aldus gedaan had maar een geboorteregister aanleggen en zien wie zijn kind laat dopen en wie niet. Als de stadsregering mocht weigeren zal de "authoriteit van de Classis" worden inge schakeld. In de marge staat geschreven: "Gedaan en goede antwoord ontfangen Gezicht vanuit het noordwesten op de Noordmonsterkerk. De kerk lag aan het huidige Hofplein en is in 1834 afgebroken. Aquarel door J.J.F. Gauss, 1836. (Z.A., HTAM) bij den volke vreemd zoude geweest zijn." Al heel snel verandert dit in woensdag en vrijdag, in de hoop dat donderdag weer marktdag wordt. Op het verzoek van velen of het mogelijk is bij het graf niet alleen een 'vertoog' te houden maar ook een psalm te zingen, wordt afwijzend gereageerd. Weliswaar hebben David en andere bijbelse figuren in droeve tijden klaagliederen gezongen, maar nu is het zo "waar men zingt, daar is trek naar vrolijkheid, en gelijk 't begra ven der dooden geen eigentlijke acte der vrolighheid was, maar wel de treurige" kan er alleen een korte vermaning uitge sproken worden. Bij het naderen van het paasfeest rijst de vraag hoe hiermee om te gaan. In Vlis singen en Veere, trouwens in heel Hol land, wordt het gevierd "na 't exempel van Zurich"; daarom zal men ook te Mid delburg de "verrijzenisse in 4 sermoenen door velen was beoordeeld als "papis- tisch". Wat de viering van het kerstfeest betreft wordt besloten dat op de zondag voor "kersdag" over de geboorte van Christus gepreekt zal worden. Mocht de stadsre gering het hiermee niet eens zijn, dan zal men het onder protest anders doen. Papen en wederdopers In de notulen komt duidelijk naar voren dat niet een ieder de gereformeerde godsdienst aanhing. Zo valt op 29 maart te lezen: "Wijl er meer kinders geboren dan gedoopt wierden, duchte men dat de papen doopten, of de vroedvrouw of dat er veel wederdopers in de stad waren." Besloten wordt de magistraat te verzoeken de vroedvrouw opdracht te geven dagelijks aan de predikant de na men van de geboren kinderen met hun adres op te geven. Zo kan de predikant met monde maar niet geobserveert." Desondanks blijft het laten dopen van kinderen van papen een punt dat nog verschillende keren op de agenda zal terugkeren. Om het de papen te verge makkelijken wordt het doopformulier iets veranderd. Maar "vele menschen in de papisterie zo verblind ware", dat zij van mening blijven dat de doop van de vroed vrouw even goed is als die van de kerk. Een ander punt in de vergadering van 24 maart is dat sommige schoolmeesters de kinderen "papisterie", "wederdoperie" en andere dwalingen leren. Na enig overleg meent men dat het het beste is geen officieel schrijven over deze kwes tie te sturen maar iemand van de stads regering in de wandelgangen hierover aan te spreken. Van die kant wordt ge antwoord dat de tijd nog niet rijp is om dit probleem aan te pakken. In septem ber bezoeken de predikanten de scholen

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2005 | | pagina 15