15
De diensten
In de eerste consistorievergadering is
besloten dat er evenals in Vlissingen en
Veere behalve des zondags nog twee
maal per week, dinsdags en donderdags,
gepreekt zal worden "overmits het anders
deelen ende 2 dagen prediken, doch voor
't volck protesteren dattet geen Gebod
Gods zij, maar een mensche instellinge
van oude tijd, verhopende men zoudt
een ander jaar afschaffen." In de marge
staat dat men aldus gedaan had maar
een geboorteregister aanleggen en zien
wie zijn kind laat dopen en wie niet. Als
de stadsregering mocht weigeren zal de
"authoriteit van de Classis" worden inge
schakeld. In de marge staat geschreven:
"Gedaan en goede antwoord ontfangen
Gezicht vanuit het noordwesten op de Noordmonsterkerk. De kerk lag aan het huidige Hofplein en is in 1834 afgebroken. Aquarel door J.J.F. Gauss, 1836. (Z.A., HTAM)
bij den volke vreemd zoude geweest zijn."
Al heel snel verandert dit in woensdag
en vrijdag, in de hoop dat donderdag
weer marktdag wordt.
Op het verzoek van velen of het mogelijk
is bij het graf niet alleen een 'vertoog' te
houden maar ook een psalm te zingen,
wordt afwijzend gereageerd. Weliswaar
hebben David en andere bijbelse figuren
in droeve tijden klaagliederen gezongen,
maar nu is het zo "waar men zingt, daar
is trek naar vrolijkheid, en gelijk 't begra
ven der dooden geen eigentlijke acte der
vrolighheid was, maar wel de treurige"
kan er alleen een korte vermaning uitge
sproken worden.
Bij het naderen van het paasfeest rijst de
vraag hoe hiermee om te gaan. In Vlis
singen en Veere, trouwens in heel Hol
land, wordt het gevierd "na 't exempel
van Zurich"; daarom zal men ook te Mid
delburg de "verrijzenisse in 4 sermoenen
door velen was beoordeeld als "papis-
tisch".
Wat de viering van het kerstfeest betreft
wordt besloten dat op de zondag voor
"kersdag" over de geboorte van Christus
gepreekt zal worden. Mocht de stadsre
gering het hiermee niet eens zijn, dan
zal men het onder protest anders doen.
Papen en wederdopers
In de notulen komt duidelijk naar voren
dat niet een ieder de gereformeerde
godsdienst aanhing. Zo valt op 29 maart
te lezen: "Wijl er meer kinders geboren
dan gedoopt wierden, duchte men dat
de papen doopten, of de vroedvrouw of
dat er veel wederdopers in de stad
waren." Besloten wordt de magistraat te
verzoeken de vroedvrouw opdracht te
geven dagelijks aan de predikant de na
men van de geboren kinderen met hun
adres op te geven. Zo kan de predikant
met monde maar niet geobserveert."
Desondanks blijft het laten dopen van
kinderen van papen een punt dat nog
verschillende keren op de agenda zal
terugkeren. Om het de papen te verge
makkelijken wordt het doopformulier iets
veranderd. Maar "vele menschen in de
papisterie zo verblind ware", dat zij van
mening blijven dat de doop van de vroed
vrouw even goed is als die van de kerk.
Een ander punt in de vergadering van 24
maart is dat sommige schoolmeesters
de kinderen "papisterie", "wederdoperie"
en andere dwalingen leren. Na enig
overleg meent men dat het het beste is
geen officieel schrijven over deze kwes
tie te sturen maar iemand van de stads
regering in de wandelgangen hierover
aan te spreken. Van die kant wordt ge
antwoord dat de tijd nog niet rijp is om
dit probleem aan te pakken. In septem
ber bezoeken de predikanten de scholen