5 van Anthonie van Dijk. Ter bescherming tegen het zonlicht gaan aan het eind van de dag, als de kerk gesloten is, de gor dijnen voor de schilderijen dicht. Nog een bijzonderheid in deze kerk zijn de votiefschilderijen. Welgestelde ouders lieten een portretschilderij van hun kin deren maken en schonken dit aan de kerk. Zo stonden de kinderen onder bescherming van Onze Lieve Vrouw. Men dankte haar ook voor genezing na een ziekte. Er hangen zo'n twintig votief- kinderportretten in de kerk. Vele zijn al gerestaureerd, maar het project is nog niet helemaal klaar. De portretten geven ook een beeld van de kindermode uit vorige perioden. De gids vertelde ook over de heiligen beelden die vereerd werden. Het was heel boeiend. We namen dan ook met veel dank afscheid van de gidsen. De maaltijd nuttigden we ook in Dender- monde en daarna vervolgden we de reis naar Oudenaarde. Deze plaats kent vele monumenten, zoals het stadhuis, de Walburga-kerk, de Onze-Lieve-Vrouwe- kerk van Pamele, het Huis de Lalaing en het Begijnhof. Hier werden we ook weer door twee gidsen rondgeleid. We begonnen voor de Walburga-kerk met een stukje geschiedenis van Ouden aarde. De stad is verbonden met keizer Karei V. Bij een van zijn bezoeken aan de stad was de keizer niet ontvangen als het een keizer behoorde. Men had de legers helemaal niet aan zien komen. Vandaar dat aan het wapen van Ouden aarde een bril is toegevoegd. In Oudenaarde is ook de (bastaard-) dochter van de keizer geboren. Na een korte romance in 1521 kwam in juli 1522 dochter Margaretha ter wereld. Ze is later bekend geworden onder de naam Margaretha van Parma, landvoogdes van de Nederlanden. Het fraaie stadhuis, in laat-gotische stijl, staat te pronken aan de markt. Het is gebouwd tussen 1525 en 1536 door de Brusselse bouwmeester Hendrik van Pede. Centraal staat de Belforttoren, met bovenop de beeltenis van Hansje de Krijger. Hij staat op de uitkijk, zoals bij ons Jantje van Sluis. De kroon op de toren en de vergulde adelaars symboli seren het wereldrijk van keizer Karei V. In het stadhuis worden de schatten van de stad tentoongesteld, waaronder zilverwerk, kruiken, tapijten en schilderij en. Beneden, onder de toren is de Dienst Toerisme gevestigd. De geschiedenis van de Walburga-kerk gaat terug tot in de twaalfde eeuw. Na een brand in 1126 bouwde men een kerk in Brabantse gotiek. In 1406 ver bleef Jan zonder Vrees in Oudenaarde en voor hem werd een absis bijgebouwd. De latere toren, in barokstijl, kwam in 1620 gereed. In 1804 sloeg de bliksem Het romaanse doopvont in de Onze-Lieve-Vrouwe- kerk te Dendermonde. (Foto Marleen Ton) in de toren en daarna is deze niet meer opgebouwd. Er zijn Doornikse en Bale- gemse steen in de kerk verwerkt. Bale- gem is een plaats niet ver van Ouden aarde vandaan. De gids vertelde ons dat de kerk van binnen wordt gerestaureerd. Vroeger hin gen de tapijten, de trots van de kerk, Het stadhuis te Oudenaarde. (Foto Marleen Ton) hier. Ze zijn verhuisd naar het stadhuis. Daarom gingen we met de gidsen naar het stadhuis om de uitgebreide collectie tapijten te bekijken. Ook hier weer een fantastische uitleg. De wandtapijten van Oudenaarde zijn wereldberoemd. Vanaf de zestiende eeuw tot de achttiende eeuw was de stad een van de belangrijkste leveran ciers van tapijten. Ze werden besteld door vorsten, adellijke families en de ker ken. Men gebruikte vooral groene kleu ren. Vandaar ook de naam groenwerk of verdures. De onderwerpen zijn bijbelse verhalen, mythologische taferelen en dieren en planten. De stad Oudenaarde probeert de collectie tapijten uit te brei den door op veilingen of van particulie ren tapijten terug te kopen. In het Huis de Lalaing is een weef- en restauratieatelier gevestigd. Op bepaalde dagen worden daar demonstraties gehouden. 2005 is het Adriaan Brouwerjaar in Oudenaarde. De schilder werd hier geboren en werd bekend als genreschil der. In 1626 stond hij geregistreerd in Amsterdam en later in Haarlem. Zijn leven was vol zorgen en armoede. In 1631 stond hij ingeschreven als vrij meester bij het Lucasgilde in Antwerpen. Hij woonde en werkte er tot aan zijn dood in 1638. In Oudenaarde zijn niet veel echte schil derijen van Adriaan Brouwer te vinden. Ze zijn kostbaar en hangen over de hele wereld. Bekend zijn de boerse taferelen over de vijf zintuigen: reuk, gevoel, gezicht, gehoor en tastzin. Toch had men in het stadhuis een tentoonstelling over het leven van deze schilder ingericht. We zagen op zijn schilderijen dat men een pijp rookte, nieuw voor deze tijd. Zo kwam er een eind aan het bezoek aan deze stad. Veel informatie kwam er tot ons en we gingen als 'rijke' mensen terug naar huis. Het was een dag waar we met genoegen op terug kunnen kijken. Marleen Ton is lid van de excursiecommiissie.

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2005 | | pagina 5