7 tekorten en de oplopende kosten voor onderhoud en restauratie, simpelweg te groot. Maar dat er nog een hoop mogelijkhe den zijn, is ook duidelijk. Veel winst valt te halen in de hierboven geschetste ver regeling kunnen instellen waarbij per jaar een aantal kerken subsidie kan krijgen voor het uitvoeren van restauratiewerk zaamheden, iets wat in de huidige rijks regeling niet meer mogelijk is. Ten slotte, hoe treurig de terugloop van Herbestemmingen zoals hier in Bergen op Zoom waar de Heilige Maagdkerk is getransformeerd in een schouw burg, zijn op een Zeeuwse schaal niet altijd denkbaar. betering in de communicatie tussen gemeentelijke en kerkelijke overheden. Sluiting van kerken is immers een pro ces dat ook de gemeenten aangaat en waarbij beide partijen elkaar nodig heb ben om de schade zoveel mogelijk te beperken. Daarnaast is het ook te over wegen de problematiek van kerken in een breder verband te bespreken, omdat veel kerkgenootschappen te veel op een 'eilandje' functioneren en niet altijd alle informatie breed beschikbaar is. Toegang tot kennis op provinciaal en landelijk niveau is van groot belang. In sommige provincies functioneert overigens al een soort front office ('kerkenlijn') waar kerk besturen en gemeenten met al hun vra gen over de instandhouding van histori sche kerken terecht kunnen. Daarnaast zouden de kerken zelf veel meer aan dacht kunnen schenken aan nevenge- bruik en aan samenwerking. In prakti sche zin zou het ook een goede zaak zijn als er meer ondersteuning wordt geboden vanuit de verschillende over heden, zowel facilitair als financieel. De provincie Zeeland zou bijvoorbeeld een het kerkbezoek voor velen ook moge zijn, het biedt ook een kans. Een kans voor gemeenten om aan de leefbaarheid in de dorpen en steden te werken. In dorpen, maar ook in de wijken van diver se steden, vallen immers voorzieningen weg (winkels, bibliotheek, sociale, medi sche en culturele voorzieningen). Dit heeft gevolgen voor de sociale cohesie en voor de leefbaarheid. Een kerk vervult van oudsher een functie als plaats van samenkomst, als ontmoetingsplaats voor de gemeenschap. De uitdaging voor zowel de burgerlijke als de kerkelijke overheden kan zijn om deze bijzondere gebouwen opnieuw, of nog sterker, dienstbaar te maken aan de samenle ving, wellicht een gedeeltelijk of geheel nieuwe functie te geven die de gemeen schap ten goede komt. Zo kan niet alleen de kerk als gebouw, maar ook de sociale betekenis ervan behouden blij ven. Maar ook hier is een gezamenlijk optrekken van burgerlijke en kerkelijke gemeente een eerste vereiste. Laat de dialoog in een sfeer van wederzijds respect en vertrouwen op gang komen! Ook zal er bij de gemeenten meer begrip moeten ontstaan voor de kwetsbaarheid van de instandhouding van kerken. Deze is namelijk te veel afhankelijk van een beperkt aantal vrijwilligers, die een (te) zware last op hun schouders moeten tor Hei monumentale exterieur met expressionistische art-décovormen van de rooms-katholieke kerk Tere- sia van het Kindje Jezus te Heikant. De kerk heeft veel onderhoud nodig, maar telt niet meer zo veel gelovigen. Wat zou er met het gebouw moeten gebeuren indien wordt besloten de kerk te onttrek ken aan de eredienst? sen. Het is voor veel kerkbesturen een lastige en tijdrovende zaak om goed de weg te vinden in het woud van wetten en regels, subsidieverordeningen en exploi tatierekeningen, restauratiebegeleiding enzovoorts. Overheden zouden, vanuit hun maatschappelijke taak en verant woordelijkheid, voor verlichting kunnen zorgen door bijvoorbeeld (centrale) ondersteuning te bieden. Naar een nieuwe gemeenschapsfunctie? In het bovenstaande zijn al veel opties aangeven om een kerkgebouw zo lang mogelijk in gebruik te kunnen houden als kerk. Van revitalisering, het verwerven van inkomsten door het toekennen van nevenfuncties aan de kerk of zelfs het medegebruik toe te staan, tot het creë ren van draagvlak. Uiteindelijk zal niet voorkomen kunnen worden dat in veel gevallen de kerk aan de eredienst ont trokken zal (moeten) worden. Daarvoor is de problematiek van ontkerkelijking en teruglopende aantallen kerkbezoekers, gekoppeld aan de oplopende financiële

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2006 | | pagina 11