15 zuidmuur van de kapel nog een piscina. In Sint Maartensdijk werd de uit 1420 daterende grafkapel aan de noordzijde van het koor in de tw eede helft van de vijftiende eeuw vergroot als nevenkoor. Tegen de rechte oostmuur van dit koor is een 011de altaarsteen bij de restauratie (i952-'6$) op een blokvormige onder- boeiend artikel. Zij beschrijft daarin alles wat bekend is omtrent de inrichting van de Westmonsterkerk in Middelburg. Dit betreft beelden op altaren, gegevens over retabels, het gebruik door de gilden en geestelijke broederschappen, het werk van de geestelijken en de teloorgang bij de Reformatie. Deze studie geeft een bouw geplaatst. Het geheel geeft nu voortreffelijk de opstelling van een zijal taar weer. Waar elders in de late Middel eeuwen een zijkoor aan de kerk werd toegevoegd, bijvoorbeeld het noordkoor in Kapelle in het einde van de vijftiende eeuw, zal dat ongetwijfeld ook gedaan zijn ten behoeve van de plaats voor zij altaren. Altaarretabels Over de aankleding van de altaren en hun gebruik schreef K. Heyning een Detail van de prent 'Fides' van Pieter Brueghel uit 1559. Vóór een zijaltaar tegen een pilaar deelt een priester de hostie uit aan geknielde gelovigen. Op het altaar staan een monstrans, een kelk en een kandelaar, terwijl een kazuifel op de rand ligt. Het retabel bestaat uit beel den waarvan de bovenste boven de zijgordij nen zijn te zien. Links daarvan hangt tegen de pilaar een misbel. Rechts wordt op de achter grond de doop bediend. voortreffelijke indruk van de inrichting en het liturgisch gebruik van een Zeeuwse stadskerk in de late Middeleeu wen. Het retabel op het altaar kon een enkel voudige opbouw hebben of uit een drie luik bestaan en was als regel versierd met beeldhouwwerk en/of schilderingen. In de kerken vindt men er niets van terug, maar in enige musea kan men nog wel een retabel uit Zeeland bewonderen. De vleugels van het hoofdaltaar in de Maria Magdalenakerk in Goes van ca. 1525 hangen nu in het Mauritshuis in Den Haag. Op de ene vleugel is de ontmoe ting van Abraham met Melchizedek ge schilderd en op de andere de Manna regen.'" Een drieluik van een zijaltaar uit deze kerk bleef compleet bewaard en berust nu in het Catharijneconvent in Utrecht. De drie scènes hebben betrek king op Maria Magdalena. Op het mid denpaneel is een gedicht van drie strofen geschilderd, die alle eindigen met een oproep tot gebed voor Mathijs van dei- Straten, voor wiens zieleheil dit retabel werd opgericht. Een drieluik met de voorstelling van Het Laatste Oordeel, afkomstig uit de Sint-Lievensmonster- kerk te Zierikzee, bevindt zich nu in Brussel.5" Een marmeren retabel met de voorstelling van de Verheerlijking op de berg Thabor, afkomstig uit het klooster Sion in Noordgouwe en daterend uit de tweede helft van de zestiende eeuw, bleef in Zeeland. Men kan het nu be wonderen in liet Zeeuws Museum in Middelburg."' Mogelijk bevinden zich ook nog in andere musea Zeeuwse reta bels. Een nader onderzoek viel buiten het kader van dit artikel en dat geldt ook voor een meer gedetailleerde beschrij ving van de genoemde stukken. Nissen, altaarstenen en priesterzerken Bergnissen bij het hoofdaltaar Het was niet ongebruikelijk om bij drie zijdige koorpartijen een bergnis aan te brengen in elk van de drie zijden. De middelste bevond zich daarbij achter het altaar, de noordelijke bij de sacramentsnis en de zuidelijke bij de piscina. In twee Zeeuwse kerken bleef deze situatie be waard, namelijk in "s-Heer Abtskerke en Noordgouwe. In beide kerken betreft het drie rechthoekige nissen met een segmentboog. In de rechte sluitingszijde

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2006 | | pagina 15