18 als versteviging van de kerkvloer. In veel kerken treffen we in de vloer nog altaar stenen aan. hetzij compleet, hetzij ten dele. Ze zijn gemakkelijk herkenbaar omdat de mensa van natuursteen moest zijn, meestal rode zandsteen, soms grijze steen. In het oppervlak zijn vijf kruisjes aangebracht: één op elke hoek en één in het midden, symbolen van de vijf won den van Christus. Ze speelden een be langrijke rol bij de wijding van het altaar. Nadat de bisschop ze met water gereinigd en met olie gezalfd had, ont stak hij hierin wierookkorrels op kruis lings gelegde wasdraden, dit onder het gezang van de antifoon Vaii Scincic Spiri tus (Kom Heilige Geest). Meestal zijn de kruisjes eenvoudig ingehakte +- of x- tekens. Soms zijn ze fraai uitgehakt, met armen die zich naar de rand verbreden en waarvan de uiteinden een cirkel vor men. Hier en daar heeft men tijdens de restau ratie de altaarsteen weer een waardige plaats gegeven. In Kloosterzande lag de altaarsteen tot de restauratie van 1922- 24 als drempelsteen in de entree. Men heeft hem toen op twee muurtjes opgesteld in het voorportaal." Daar hij op die plaats vooral diende 0111 er rommel en brand stof op te plaatsen, werd hij later op ver zoek van de plaatselijke pastoor rechtop tegen de wand tussen de voorruimte en de kerk gezet. In 1955 is de steen in het oostelijk deel van de kerk geplaatst, waar hij dient als avondmaalstafel. Het is een forse steen van 196,5 cm bij 99,5 cm. Het materiaal is Gobertangersteen. I11 het voorgaande is reeds gewezen op de steen in Sint Maartensdijk die men de functie als mensa van een zijaltaar heeft gegeven. In Wemeldinge vond men bij de restauratie (1987-"89) een vrijwel gave altaartafel van ledesteen, lang 133 cm en breed >S6 cm, op het kerkhof naast de koormuur. Men heeft deze steen een plaats gegeven in de vloer van het koor, ter zijde vóór de fraaie piscina." In Kloe- tinge heeft men bij de restauratie (1-969- 73) een fors fragment met drie kruisjes in de vloer van het liturgisch centrum geplaatst. Priesterzerken In Nederland treft men in de vloer van verscheidene kerken een of meer graf zerken voor een priester aan. Bij de Zeeuwse priesterzerken wordt het cen trale veld geheel gevuld door de afbeel ding van een staande geestelijke in vol ornaat. Meestal is dat een kazuifel, een bovenkleed dat hij draagt over de albe. een lang gewaad van wit linnen. Dik wijls is de kazuifel versierd met een gaf felkruis. Op de meeste zerken heeft de priester over de linkeronderarm een manipel, een smalle strook stof die gold als onderscheidingsteken van de hogere Hoedekenskerke. Priesterzerk voor heer Jacob die overleed op 4 juli 1493. Kattendijke. Middendeel van een priesterzerk. De priester is gekleed in een kazuifel en draagt over zijn linkeronderarm een manipel; vóór zijn borst is een kelk met hostie afgebeeld. wijdingen. Om de hals droeg de priester een stola, een lange smalle strook stof. Deze droeg hij op de albe en was meest al onzichtbaar omdat hij bedekt werd door het kazuifel. Soms kwam een uit einde van de stola vanonder het kazuifel te voorschijn. Op zerken in Kapelle en Kattendijke is dat aan beide zijden van de priester het geval, op een zerk in Hoedekenskerke alleen aan zijn rechter zijde. Op de zerken heeft de priester de han den over elkaar gevouwen voor de borst. Daarboven is de miskelk met de hostie afgebeeld. Langs de vier randen van de zerk is een opschrift aangebracht dat de naam en sterfdatum vermeldt en dat aan het slot vaak oproept om voor de ziel van de overledene te bidden. Een voor beeld is de zerk in Hoedekenskerke voor heer Jacob, die overleed op 4 juli 1493: "Hier leet begrave her jacop adriaenz. lantmeterzone pastoer va Hoedekijns- kerke hij sterf anno M.CCCCXCii-iu. dage i julio bidt voer d. ziele."" Op de vier hoeken zijn als regel de symbolen van de vier evangelisten aangebracht: engel van Mattheiis, leeuw van Marcus, rund van Lucas en adelaar van Johannes. Soms is ook het familiewapen van de geestelijke weergegeven Dit type priesterzerken is een bijzonder heid van de Zeeuwse kerken. De afbeel dingen zijn zeer gedetailleerd en de technische uitvoering is meestal van hoge kwaliteit. De voorstellingen zijn in de steen gegraveerd en niet met reliëf ingekapt zoals buiten Zeeland meestal het geval is. Daarbij komt het grote aan tal. We vinden ze met name op Zuid— Beveland, bijvoorbeeld in 's-Heer Arendskerke, Hoedekenskerke, Kapelle. Kattendijke, Kloetinge en Wemeldinge. Enkele zerken dateren nog uit het einde van de vijftiende eeuw, de meeste echter uit de zestiende eeuw. In sommige ker ken heeft men ze tegen de muur ge plaatst om ze te beschermen tegen afslij ten. Het voordeel is inderdaad goede conservering, het nadeel een ietwat naar geestige donkere muurpartij. Naast deze zerken met een priester in vol ornaat treft men in verscheidene ker ken in geheel Zeeland ook zerken voor een geestelijke aan die alleen als zodanig gekenmerkt worden door de afbeelding van een miskelk, meestal met een hostie, bijvoorbeeld in Hulst, Sint Maartensdijk, Tholen en Wemeldinge. Dit type pries terzerken komt ook elders in Nederland veelvuldig voor. maar zerken met de figuur van de priester treft men buiten Zeeland slechts in geringe mate aan.

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2006 | | pagina 18