19 Meubilair Het triomfkruis Een vast onderdeel van de inrichting van een kerk in de Middeleeuwen was een grote crucifix op de grens van schip en koor, triomfkruis genaamd. Deze bena- plaar. In Nisse hetzelfde patroon, maar dan met ringen in gesloten haken. Aan deze haken en ringen hing de crucifix. In 's-Heer Abtskerke en Kloetinge vin den we alleen in de top van de boog een ring aan een gesloten haak. Buiten Zee land trof ik tot nu toe dergel ijke haken alleen aan in het Gelderse Leur. Kennelijk herinnerden de oude vonten te veel aan de katholieke tijd. Ze werden vervangen door een koperen doopschaal op een stander of vastgehecht aan de preekstoel. Een aantal vonten bleef be waard omdat men ze voor andere doel einden kon gebruiken. Een zestal staat nu weer in de kerk. Boven: Kapelle. Drie haken onder de triomfboog waaraan het triomf kruis was opgehangen. Links: Nisse. Zicht vanuit het schip naar het koor. Onder de triomfboog bevinden zich drie haken waaraan het triomfkruis was opgehangen. De muurschilderingen hebben betrekking op Maria. Het houten hek op de voorgrond dateert uit de zeventiende eeuw. Linksonder: Haamstede. Roodzandstenen kuip van een romaans doop vont. De voet van tufsteen is nieuw. Rechtsonder: Noordgouwe. Doopvont, zestiende eeuw. ming heeft te maken met de betekenis van de kruisdood van Christus als over winning van zonde en dood. Soms werd dit plastisch voorgesteld met de weerga ve van een skelet onder het kruis. Het kruis op de koorgrens werd soms op een balk geplaatst, soms opgehangen aan de koorboog, de boog waarmee het koor zich opent naar het schip of de kruising. Aan het kruis heeft deze boog de naam triomfboog ontleend. Soms was aan Christus' rechterzijde een beeld van Maria geplaatst en aan zijn linkerzijde een beeld van Johannes. Een dergelijke Calvariegroep stond als regel op een balk. Bij de Reformatie zijn de triomfkruisen in Nederland opgeruimd. Opmerkelijk is dat we er in Zeeland in vier kerken nog sporen van aantreffen, wat elders in Ne derland bijna niet het geval is. In Kapelle vinden we in de top van de triomfboog een open haak en aan weerszijden op ca. anderhalve meter afstand nog een exem- De doopvont Iedere parochiekerk had in de Middel eeuwen een doopvont. Na de Reforma tie zijn ze opgeruimd, hoewel ook de protestanten een vont nodig hadden. De oudste Zeeuwse vont vinden we in Haamstede. Dit betreft de gehavende kuip van een roodzandstenen vont, waarvan vorm, formaat en rudimentaire decoratie duidelijk maken dat hij uit de

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2006 | | pagina 19