en achterzijde van de steiger middels bruggen door de gevelopeningen van de toren onderling gekoppeld. Om stof- overlast zoveel als mogelijk te voor komen en vallend puin tegen te gaan is ter plaatse van de buitenzijde van de steiger windgaas aangebracht tot aan de spits. Orgel De kerk blijft ten tijde van de restauratie één keer in de twee weken in gebruik voor de eredienst. Verder moet de kerk ook beschikbaar blijven voor bijzondere diensten, zoals begrafenissen, trouwen enzovoort. Een restauratie, waarbij er werkzaamheden aan het dak plaats vinden, brengt veel stot met zich mee. Daarom is ervoor gekozen 0111 het orgel in te kisten. Hiervoor is om het orgel heen een houten frame gebouwd dat geheel is bekleed met zeil om het zo danig af te dichten dat het orgel stofvrij blijft. Het orgel is hierdoor ten tijde van de restauratie buiten gebruik gesteld. In het koor, waar de erediensten plaats vinden, is ter vervanging voor deze periode een kleiner orgel geplaatst. Leibedekking De leibedekking van de gehele kerk, spits en traptoren was versleten. Regel matig kwamen er leien naar beneden. De leien op het dak vertoonden scheuren en gaten. Nadat de kerk in de steigers was gezet, werd begonnen aan het dak van het koor. De oude leien en de natuurstenen nokken werden er afge- meer in een soort van traliewerk. Het steigerwerk ter plaatse van de voorzijde en de linker- en rechterzijde van de toren kon vanaf de grond worden opge bouwd. Aan de achterzijde is het schip van de kerk tegen de toren gebouwd. De dakconstructie van het schip is in constructief opzicht niet berekend op het grote gewicht van een steiger die tot aan de bovenzijde van de spits, circa 50 meter boven het maaiveld, moet worden opgebouwd. Met twee enorme steun beren of bokken worden de krachten van de steiger, met de dakhelling van het schip mee, afgeleid naar de grond. Het schip wordt als het ware overbrugd. Om de steiger rondom de toren stabiel te krijgen zijn er in het steigerwerk veel schoren opgenomen. Voorts is de steiger op vele plaatsen verankerd aan het met selwerk van de toren. Verder is de voor- 12 Constructietekening steiger. Links: overbrugging schip, rechts: opbouw vanaf schip tot en met de spits, onder: plattegrond. (Tekening HDV Steigerbouw BV, Middelburg) Aanbrengen nieuwe leibedekking op het koorgedeelte en inspectie van de dakvoet van beide transepten en het schip.

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2010 | | pagina 12