en achterzijde van de steiger middels
bruggen door de gevelopeningen van de
toren onderling gekoppeld. Om stof-
overlast zoveel als mogelijk te voor
komen en vallend puin tegen te gaan
is ter plaatse van de buitenzijde van de
steiger windgaas aangebracht tot aan de
spits.
Orgel
De kerk blijft ten tijde van de restauratie
één keer in de twee weken in gebruik
voor de eredienst. Verder moet de kerk
ook beschikbaar blijven voor bijzondere
diensten, zoals begrafenissen, trouwen
enzovoort. Een restauratie, waarbij
er werkzaamheden aan het dak plaats
vinden, brengt veel stot met zich mee.
Daarom is ervoor gekozen 0111 het orgel
in te kisten. Hiervoor is om het orgel
heen een houten frame gebouwd dat
geheel is bekleed met zeil om het zo
danig af te dichten dat het orgel stofvrij
blijft. Het orgel is hierdoor ten tijde van
de restauratie buiten gebruik gesteld.
In het koor, waar de erediensten plaats
vinden, is ter vervanging voor deze
periode een kleiner orgel geplaatst.
Leibedekking
De leibedekking van de gehele kerk,
spits en traptoren was versleten. Regel
matig kwamen er leien naar beneden.
De leien op het dak vertoonden scheuren
en gaten. Nadat de kerk in de steigers
was gezet, werd begonnen aan het dak
van het koor. De oude leien en de
natuurstenen nokken werden er afge-
meer in een soort van traliewerk. Het
steigerwerk ter plaatse van de voorzijde
en de linker- en rechterzijde van de
toren kon vanaf de grond worden opge
bouwd. Aan de achterzijde is het schip
van de kerk tegen de toren gebouwd.
De dakconstructie van het schip is in
constructief opzicht niet berekend op het
grote gewicht van een steiger die tot aan
de bovenzijde van de spits, circa 50
meter boven het maaiveld, moet worden
opgebouwd. Met twee enorme steun
beren of bokken worden de krachten
van de steiger, met de dakhelling van
het schip mee, afgeleid naar de grond.
Het schip wordt als het ware overbrugd.
Om de steiger rondom de toren stabiel
te krijgen zijn er in het steigerwerk veel
schoren opgenomen. Voorts is de steiger
op vele plaatsen verankerd aan het met
selwerk van de toren. Verder is de voor-
12
Constructietekening steiger. Links: overbrugging schip, rechts: opbouw vanaf schip tot en met
de spits, onder: plattegrond. (Tekening HDV Steigerbouw BV, Middelburg)
Aanbrengen nieuwe leibedekking op het koorgedeelte en inspectie van de dakvoet van beide
transepten en het schip.