5 constructeur acht het van belang dat de ankers weer de oorspronkelijke sterkte terug krijgen. Daar de toren dateert uit de veertiende eeuw wordt ervan uit gegaan dat ook de kettingankers op dat moment zijn aangebracht. In die tijd werd er veelal gebruik gemaakt van smeedijzer met een hoger koolstofgehalte dan thans gebruikelijk is. Al snel rijst de vraag hoe de hechting van de bestaande ankers zal zijn met nieuw toe te voegen staal. Besloten wordt om dit proefonder vindelijk op de kettingankers uit te testen. Door smid Groosman van Sier- smederij Groosman uit IJzendijke wordt door middel van een proef de kwaliteit van het staal van de kettingankers beoor deeld en bepaald. De kwaliteit is, zeker voor die tijd, goed te noemen. Vervolgens wordt er een proef uitge voerd door gelijkwaardig staal op het bestaande staal te lassen middels een proeflas. Ook deze proef slaagt. De las blijkt van voldoende sterkte en blijft lang genoeg warm om krimpscheuren tot een minimum te beperken. Het is van belang dat de ankers dezelfde constructieve eigenschappen blijven behouden en ter plaatse van de lassen niet verzwakken. De restauratie van de kettingankers in de praktijk Nu de technische toestand van de ket tingankers in beeld is gebracht en door proeven is aangetoond op welke manier deze te restaureren zijn volgt de fase van de uitvoering. Ook dit is vastgelegd in het plan van aanpak. Daar waar de ankers geen roest bevatten worden geen maat- Kettinganker ter plaatse van de galmgaten, voorzien van zinkprimer en vetdoek. regelen genomen. De delen die roest bevatten worden roestvrij gemaakt. Op plaatsen waar de ankers hun dikte hebben verloren worden ze verzwaard met schellen van buisstaal en zowel van onder als van boven vol afgelast om con- densvorming te voorkomen. Er is voor de toepassing van buisstaal gekozen, omdat deze het oorspronkelijke uiterlijk en hiermee de diameter van de ankers zoveel mogelijk benaderen en in con structief opzicht de minste risico's met zich meebrengt. Bovendien behouden de ankers daarmee de originele esthetische uitstraling op het gedeelte waar deze in het zicht zitten ter plaatse van de galm gaten. Om de conservering van de ankers voor lange tijd te waarborgen worden deze, na het ontroesten en even tueel verzwaren, behandeld met zink primer en daarna gewikkeld in vetdoek. Per locatie is de behandeling van de ankers gedocumenteerd en vastgelegd in een rapportage. Het rapport zal worden gearchiveerd als bron voor een volgende restauratie. Kettinganker wordt voorzien van een schel van buisstaal ter plaatse van overgang metsel werk naar galmgat. Geen nazorg kettingankers Nu de kettingankers en het metselwerk van de toren gerestaureerd zijn is de verwachting dat hiermee de problema tiek is opgelost. Toch doet zich de vraag voor, gelet op de constructieve veilig heid van de toren en het kostenaspect, of de ankers geen nazorg behoeven. Een denkrichting hierin is bijvoorbeeld het kathodisch beschermen. Kathodische bescherming is een methode van roest- bestrijding door de spanning in het staal (ankers) te verlagen door stroom, waar door de roestvorming tot stilstand komt en praktisch te verwaarlozen is. Dit is een vrij kostbare oplossing. Een vraag die opkomt is natuurlijk hoe het moge lijk is dat de ankers al eeuwen hebben gefunctioneerd zonder enige bescher ming en hoe de problematiek dan nu kan zijn ontstaan. Het antwoord is ge legen in de restauratie van de toren in I92r. Bij de toenmalige restauratie is er bij het inboeten van het metselwerk gebruik gemaakt van specie met een veel te hoog cementgehalte, waardoor de vochthuishouding in het metselwerk ernstig is verstoord. Juist op de plaatsen waar zich nu de problemen voordoen met de kettingankers is te zien aan de kleur en hardheid van de metselspecie dat deze stukken metselwerk in 1921 zijn aangebracht. Doordat al dit metselwerk is vervangen met metsel- en voegspecie die is afgestemd op de hardheid van de stenen is de vochthuishouding van de toren in oude eer hersteld. De verwach ting is dat daarmee ook op lange termijn de conservering van de kettingankers is gewaarborgd. Restauratie spits De achtkantige torenspits is vanaf de omloop gemeten inclusief kruis circa vijftien meter hoog. Naast de leien dak bedekking concentreert de restauratie zich voornamelijk op de meest kwets bare gedeelten van de spits, met name de top, de hoeklijnen van de spits en de dakvoet. De aanpak van de spits vraagt de nodige afstemming van de werkzaam heden. Om diverse praktische redenen wordt besloten de spits in twee fasen te restaureren. De eerste fase bestaat uit de aanpak van de spits vanaf twee meter boven de omloop tot aan de top en tweede fase logischerwijs het gedeelte vanaf de omloop tot een hoogte van circa twee meter. Kruis Nadat de spits in de steigers is geplaatst wordt met een kraan het kruis naar beneden getakeld. Het kruis is zo groot en zwaar dat het niet handmatig naar beneden kan worden gebracht. Het stalenkruis heeft een totale hoogte van Kruis in de werkplaats van de smid in IJzendijke.

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2011 | | pagina 5