6
Gedeelte van bestaande bekroning traptoren.
Volledig nieuw gesmede bekroning traptoren,
met de toevoeging in de vorm van een bol.
4 en een breedte van 2,10 meter.
Ongeveer anderhalve meter lengte van
het kruis zakt over de spits heen, waar
door het circa tweeënhalve meter boven
de spits uitrijst. Het kruis wordt sterk
beïnvloed door weer en wind en dat
betekent dat het nodig gerestaureerd
moet worden. Het wordt afgevoerd naar
Siersmederij Groosman in IJzendijke. Bij
de smid wordt het kruis schoongemaakt
en ontroest. Een aantal decoraties zijn zo
ver aangetast dat deze door de smid
nieuw moeten worden gesmeed op basis
van de bestaande modellering. Als het
kruis in oude luister is hersteld wordt het
voorzien van een coating in een zwarte
kleur.
Bekroning traptoren
De traptoren is voorzien van een spitsje
met een stalen bekroning. De bekroning
was in zo'n slechte staat dat er foto's van
enige jaren geleden aan te pas moeten
komen om een reconstructie mogelijk te
maken. Op basis van de overgebleven
onderdelen en de foto's heeft Siersmederij
Groosman zo exact mogelijk een kopie
van de bekroning gemaakt naar het oor
spronkelijke model. De originele bekro
ning was aan de bovenzijde voorzien van
een lange vierkante pen. Het vermoeden
bestaat dat op deze pen in het verleden
een vaandel of wapen bevestigd is ge
weest. Tot op heden zijn hiervan geen
gegevens gevonden die dit bevestigen.
Gezien de lengte van de pen is besloten
om deze toch een functie te geven door
hieraan een bol te bevestigen. Er is ge
kozen voor een bol, omdat die de meest
neutrale vorm heeft. Vervolgens is de
gehele bekroning, inclusief bol, voorzien
van een coating in een zwarte kleur.
Muts, overig loodwerk en leien
Als het kruis is verwijderd komt de
lodenmuts in beeld, waarmee de top van
de spits is afgedekt. De muts is groten
deels vergaan en dringend aan vervan
ging toe. Als de spits van de muts is
ontdaan komt het overige loodwerk ter
De verwijderde lodenmuts met duidelijk zicht
baar de afdrukken van de baleinen van het
kruis.
De lodenroeven van de spits.
plaatse van de top in beeld. Dit is het
punt waar de dakvlakken en de hoek-
sporen samenkomen bij de top. De dak
bedekking bestaat hier uit loodflappen
die over de beplanking van de dak-
vlakken en de opgedikte hoeksporen
(roeven) zijn aangebracht. Zodra de dak-
vlakken wat meer afmeting bezitten zijn
deze bekleed met leien. De roeven zijn
bekleed met lood. Nadat het loodwerk
van de top is weggehaald kunnen ver
volgens de leien worden verwijderd,
evenals al het loodwerk ter plaatse van
de hoeklijnen (roeven) van de spits.
Restauratie in twee fasen
Als de gehele bekleding is verwijderd
kan het onderliggende houtwerk worden
geïnspecteerd. Een aantal houten opge
dikte hoekkepers ten behoeve van de
loden roeven moeten worden vervangen.
Tijdens de inspectie blijkt verder dat de
grootste problemen zich voordoen in de
houtconstructie en het dakbeschot ter
plaatse van de dakvoet. De restauratie
van de dakvoet kan uitgevoerd worden
vanaf de omloop van de toren. Om de
huur van de steiger zo kort mogelijk te
houden wordt de leibedekking vervangen
tot circa 2 meter boven de dakvoet.
De restauratie wordt hierdoor uitgevoerd
in twee fasen. Zodra de eerste fase van
de spits is voorzien van nieuwe loden
roeven en leien worden de loodflappen
aangebracht ter plaatse van de top.
Hierover wordt de lodenmuts geplaatst.
Vervolgens wordt de stelling tot
omloophoogte afgebroken.
Houtconstructie dakvoet
Ter plaatse van de dakvoet moeten een
aantal muurplaten worden vervangen.
Dit zijn de horizontaal aangebrachte
balken ter plaatse van de vloer van de
spits en omloop. Ook zijn er een aantal
kapsporen ingerot, waarvan de slechte
gedeelten moeten worden vervangen.
Tijdens de restauratie van de sporen
blijkt dat er een aantal al eens eerder zijn
gerestaureerd. Opmerkelijk is dat er een
paar van deze sporen zijn voorzien van
een zogenaamde schuine las met drager
en dekker. Gelet op de constructieve
drukkracht die de sporen moeten op
vangen is dit in constructief opzicht geen
goede keuze geweest. De vraag doet zich
voor of het verstandig is tijdens deze
restauratie alle schuine lassen te vervangen
door rechte liplassen. De spits kent geen
constructieve problemen. Bovendien zijn