Over geloof in nieuw gebruik (deel 1) 15 Johan de Koning Noordgevel met het hoge boograam voorzien van glas in lood, gelegen aan de Weststraat in Axel. Links naast het raam de kerktoren met entreedeuren. Veel kerken komen leeg te staan. Ontkerkelijking begint, ook in Zeeland, zijn tol te eisen. De katholieke kerk voegt parochies samen en sloopt liever gebouwen dan dat ze een nieuwe func ties in de gewijde ruimtes toestaat. Dikwijls betreft het negentiende-eeuwse monumenten, die werden opgericht nadat in 1853 de bisschoppelijke hiërar chie in Nederland hersteld werd. Voor protestanten is het kerkgebouw geen heilig huisje. Voor hen is verkoop dus gemakkelijker. Bovendien benutten pro testanten de historische kerken, maar ook bij hen treft het lot grosso modo het negentiende-eeuwse bezit, omdat in de samenvoeging van Hervormde, Gereformeerde en Lutherse gemeenten (nu verenigd in de Protestantse Kerk Nederland), de voorkeur over het alge meen uitgaat naar het zeventiende en achttiende-eeuwse erfgoed. Op die manier krijgen nieuwe functies een kans. Dat is belangrijk, want heilig of niet in het collectief bewustzijn van de gemeen schap neemt het kerkgebouw veelal een prominente plaats in. Generaties werden er gedoopt, men trouwde er, ging er wekelijks (of ook wel minder regelmatig) ter kerke voor de zondagse viering en vanuit die ruimte werd men naar de laat ste rustplaats gebracht. In feite is die ruimte onder het hoge dak een grote verzameling herinneringen, die ook wanneer de kerkgang afneemt of zelfs gestopt is, niet zomaar opgegeven mag worden. Gelukkig zijn er - het zij maar even vermeld nog volop kerken die gebruikt worden voor de erediensten. In dit artikel gaan we er aan voorbij, omdat onze belangstelling nu uitgaat naar her gebruik, maar voor dorps- en stadsbewo ners blijven die kerken open voor bezin ning, bemoediging en opwekking. Dat is de geruststellende achtergrond waartegen we kijken naar het nieuwe. Hoewel nieuw relatief is. Om eens een voorbeeld te noemen, het kerkje op het Middel burgse Zand, waarin ik eind 1962 als een van de laatsten werd gedoopt, staat al leeg sinds de gemeente van het Zand in de loop van 1963 de toen gloednieuwe Ontmoetingskerk in gebruik nam. Het verscholen liggende kerkje met de onge lijke torentjes, is gebruikt als aannemers werkplaats, opslagloods en caravanstal ling. Nog altijd is er geen definitieve nieuwe bestemming voor gevonden. Iets verder van huis, maar dichtbij gebracht door de televisie is de nieuwe functie van de Rode Hoed in Amsterdam. Deze remonstrantse schuilkerk aan de Keizersgracht is al sinds 1989 in gebruik als tv studio en debatcentrum. Niemand kijkt er meer van op. Misschien valt het ook niet zo op dat dit ooit een kerk was. Dat scheelt veel. Veranderde bestemmingen In Axel is de voormalige kerk van de Gereformeerde Gemeente aan de Weststraat al in 2007 omgebouwd tot luxe kapperszaak. Van heinde en verre komt men hierheen om geknipt, maar vooral gestyled en vertroeteld te worden. In Burny's, zoals de zaak heet, geven de nieuwe eigenaren Berni Otjes en Danny ook cursussen en workshops. Een goed lopend bedrijf, dat onlangs nog uitbreid de met het pand ernaast. Je komt nog altijd door de kerkdeuren in de toren binnen. Meteen na de tochthal stap je dan in de hoge kerkzaak In de ruimte is sinds 1936, toen de kerk in gebruik werd genomen haast niks veranderd, met uitzondering van de kappersstoelen en spiegels natuurlijk. Die zijn door archi tectenbureau PAC uit het Vlaamse

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2013 | | pagina 15