Vanwege zijn progressieve ideeën was hij
niet in elke gereformeerde kerk even
welkom. Jager was bij de kerkgangers
evenwel geliefd en verwierf in de perio
de na zijn aanstelling in Vrouwenpolder
een grote populariteit via radio en tv.
Hij stond erom bekend zich voor zon
dagse preekbeurten aan te kondigen in
de ene kerk om dan te verschijnen in de
andere, zodat hij verschoond bleef van
louter om populistische redenen getogen
kerkgangers.
Interieur van de voormalige Gereformeerde
kerk met zicht op het bankenplan, de kapcon
structie en de orgelgalerij.
1
Zicht op de voormalige Gereformeerde kerk
met pastorie in Vrouwenpolder, kort na de
bouw in 1952.
toren, maar kennelijk alleen bedoeld
voor de organist. Leuk weetje is dat de
eerste predikant van het kerkje in de
vroege jaren vijftig ds Okke Jager was.
Rothuizen
Arend Rothuizen was een befaamde
architect in de provincie. Hij gaf vorm
aan de bedaagde, zeg maar rustig saaie
jaren vijftig, waarin de wederopbouw
van Nederland bijna ongemerkt gepaard
ging met ingrijpende industrialisatie,
mechanisatie, mobiliteit en medialisering.
In zijn karakteristieke architectuur vindt
je daar de sporen van terug. Eenvoudige,
maar kloeke gebouwen, met een duide
lijke hoofdvorm, ingetogen details, met
een doelmatige, dan wel zakelijke inde
ling van ruimtes die qua beleving een
enigszins ouderwetse uitdrukking ken
nen, maar wat betreft techniek zeer
eigentijds zo niet vooruitstrevend zijn.
Betonnen draagconstructies, prefabricage
van gevelonderdelen, stalen kozijnen,
systeemwanden, het was eerder regel dan
uitzondering. Er zit veel transparantie in
die gebouwen, grote glaspuien en raam-
partijen, al blijft het geheel steeds een
zorgvuldige compositie van dichte en
open geveldelen. Een traditioneel basis
systeem met moderne interrupties tot
een harmonisch geheel gesmeed.
Rothuizen ontwierp veel beeldbepalende
gebouwen. Veel kerken ook. Zijn car
rière startte er in 1929 mee. Met de ge
reformeerde Westerkerk in Goes. Een
prachtige jaren dertig kerk op de
Westwal, hoog, slank en stenig. Wat
compositie betreft heel sterk. Kerkzaal,
consistorie en pastorie vormen een vol
maakte eenheid. Maar nog wel donker.
Het licht in die tijd niet populair
moest nog ontdekt worden. Hoog, pun
tig dak ook. Dergelijke steile kappen
vindt men alleen in de beroemde jaren
dertig terug. Een uniek voorbeeld dus,
dat het bewaren waard is. Toch waren er
plannen voor kantoren in dit gebouw en
ook de realisatie van appartementen leek
enige tijd serieus kans te maken. Hoe die
werkplekken en die woningen ooit vol
doende daglicht binnengehaald zouden
hebben is mij een raadsel. Gelukkig is dit
alles het gebouw bespaard gebleven. Na
Briefkaart met de Westerkerk in Goes naar ontwerp van Arend Rothuizen uit 1929.