Vanwege zijn progressieve ideeën was hij niet in elke gereformeerde kerk even welkom. Jager was bij de kerkgangers evenwel geliefd en verwierf in de perio de na zijn aanstelling in Vrouwenpolder een grote populariteit via radio en tv. Hij stond erom bekend zich voor zon dagse preekbeurten aan te kondigen in de ene kerk om dan te verschijnen in de andere, zodat hij verschoond bleef van louter om populistische redenen getogen kerkgangers. Interieur van de voormalige Gereformeerde kerk met zicht op het bankenplan, de kapcon structie en de orgelgalerij. 1 Zicht op de voormalige Gereformeerde kerk met pastorie in Vrouwenpolder, kort na de bouw in 1952. toren, maar kennelijk alleen bedoeld voor de organist. Leuk weetje is dat de eerste predikant van het kerkje in de vroege jaren vijftig ds Okke Jager was. Rothuizen Arend Rothuizen was een befaamde architect in de provincie. Hij gaf vorm aan de bedaagde, zeg maar rustig saaie jaren vijftig, waarin de wederopbouw van Nederland bijna ongemerkt gepaard ging met ingrijpende industrialisatie, mechanisatie, mobiliteit en medialisering. In zijn karakteristieke architectuur vindt je daar de sporen van terug. Eenvoudige, maar kloeke gebouwen, met een duide lijke hoofdvorm, ingetogen details, met een doelmatige, dan wel zakelijke inde ling van ruimtes die qua beleving een enigszins ouderwetse uitdrukking ken nen, maar wat betreft techniek zeer eigentijds zo niet vooruitstrevend zijn. Betonnen draagconstructies, prefabricage van gevelonderdelen, stalen kozijnen, systeemwanden, het was eerder regel dan uitzondering. Er zit veel transparantie in die gebouwen, grote glaspuien en raam- partijen, al blijft het geheel steeds een zorgvuldige compositie van dichte en open geveldelen. Een traditioneel basis systeem met moderne interrupties tot een harmonisch geheel gesmeed. Rothuizen ontwierp veel beeldbepalende gebouwen. Veel kerken ook. Zijn car rière startte er in 1929 mee. Met de ge reformeerde Westerkerk in Goes. Een prachtige jaren dertig kerk op de Westwal, hoog, slank en stenig. Wat compositie betreft heel sterk. Kerkzaal, consistorie en pastorie vormen een vol maakte eenheid. Maar nog wel donker. Het licht in die tijd niet populair moest nog ontdekt worden. Hoog, pun tig dak ook. Dergelijke steile kappen vindt men alleen in de beroemde jaren dertig terug. Een uniek voorbeeld dus, dat het bewaren waard is. Toch waren er plannen voor kantoren in dit gebouw en ook de realisatie van appartementen leek enige tijd serieus kans te maken. Hoe die werkplekken en die woningen ooit vol doende daglicht binnengehaald zouden hebben is mij een raadsel. Gelukkig is dit alles het gebouw bespaard gebleven. Na Briefkaart met de Westerkerk in Goes naar ontwerp van Arend Rothuizen uit 1929.

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2013 | | pagina 19