lee uNNse Bibliotheek 24 worden open geduwd en met een trek- koord kan worden gesloten. Al met al een beetje primitief maar het werkt wel. Bij het hijsen van de vlag gebeurt het volgende: De vlaggenmast wordt met een takel1 zover naar beneden gelaten totdat de vlag aan de top van de mast kan worden bevestigd en om de mast kan worden gerold. Vervolgens wordt de mast met behulp van de takel omhoog gehesen door het geopende dakluikje en door een stalen ring vlak naast de torenhaan. Deze ring moet er voor zorgen dat de paal niet met de haan in aanraking komt. Is de mast eenmaal op de juiste hoogte getakeld dan wordt deze ondersteund door een dikke plank waarop de mast kan draaien en dat gebeurt dan ook om de vlag te ontrollen. Het luikje boven in de torenspits blijft gedurende de tijd dat de vlag "uithangt" geopend, enig regenwater is geen bezwaar. Bij het inhalen van de vlag wordt de procedure in omgekeerde volgorde uit gevoerd. Mijn begeleiders merkten op dat de mast zijn langste tijd heeft gehad. Er wordt gedacht aan een nieuwe mast maar het probleem is: hoe krijgen we de nieuwe mast op zijn plaats. Van onder af gaat dat niet want er zijn in de onderste toren- vloeren geen hijsgaten. Een hoogwerker zou hier uitkomst kunnen bieden, die zou dan eerst de oude mast uit de toren moeten hijsen. Noot iEen takel is een samenstel van een lang touw en katrollen of blokken. In de katrollen zitten schijven. Hoe meer schijven in de katrollen hoe zwaarder de last die kan worden gehesen. Het touw moet dan wel steeds langer zijn. Zicht op het exterieur van de torenspits met het kruis en de hieraan bevestigde ring als gelei ding voor de vlaggenmast. Verder zichtbaar het dakluikje in geopende stand, (foto F.G.C. Rot huizen, 2012)

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2013 | | pagina 24