12 In Gouda en in Baarland is op heel ver schillende manieren te horen waartoe de Moreau's in staat waren. Jellema noemt bewust het meervoud van de Moreau's, want het Goudse orgel is gemaakt door vader Moreau en het orgel in Baarland door zoon Moreau, aldus Jellema. Het is zeker dat het orgel niet voor Baarland is gebouwd. Vermoedelijk had het eerst ergens als huisorgel dienst gedaan. Vervolgens werd het via de Amster- damsche Courant in 1783 te koop aan geboden. Martinus Slabber of iemand uit zijn omgeving had dit gelezen, waarna het orgel werd aangekocht. Bouwjaar Moreau-orgel Baarland Het bouwjaar van het Moreau-orgel in Baarland ligt in de buurt van vader Franfois Moreau's sterfjaar in 1751. Zoon Johannes Jacobus was toen 22 jaar en zette de orgelmakerij van zijn vader voort. Het monogram op de lessenaar van dit orgel bestaat uit zijn initialen JJM. Op basis van de stilistische kenmer ken is duidelijk de symmetrie van de Lodewijk XlV-stijl herkenbaar, welke past bij de datering. De orgels die korte tijd later door hem gemaakt werden had den al invloeden van de asymmetrie van de rococo, ofwel de Lodewijk XV- stijl10. Kromhoorn (cromorne) Vanaf de plaatsing van het Moreau-orgel in Baarland in 1786 is er ruim 200 jaar maar weinig aan gewerkt. Het ging ach teruit, maar werd bijna niet door modern ingrijpen aangetast, aldus Jellema. Toen het verval al te erg was geworden is het in 1999 gerestaureerd door Flentrop onder advies van Jan Jongepier. Eén register, namelijk de kromhoorn, werd tijdens een eerdere restauratie in 1932 vervangen door een gamba. Tijdens de restauratie in 1999 werd het pijpwerk van de Gamba uit 1932 niet herplaatst, zodat een lege sleep achterbleef. Dit om op termijn tot een reconstructie van de kromhoorn te komen. Het register wordt dikwijls in oude spelling aangegeven als cromorne. De kromhoorn is een klassiek blaasin strument. Omstreeks 1500 begint de kromhoorn op schilderijen voor te komen. Op een schilderij van de Venetiaanse schilder Vittore Carpaccio (circa 1455-1526) "Presentatie van Jezus in de tempel" uit 1510 is duidelijk een kromhoornblazer te zien. De kromhoorn is een houten hoorn met onder een kromming net als bij een wandelstok volgens Jellema. Reconstructie kromhoorn Om te komen tot een reconstructie van de kromhoorn is zoveel als mogelijk in de huid gekropen van Moreau. In over leg met de orgelmaker is bekeken hoe groot de pijpen kunnen zijn. De maat voering van de orgelkast is hierin bepa lend. Verder zijn de invloeden van de Gentse orgelbouwers Van Peteghem en De la Haye van belang geweest, waarbij het orgel van Lambert Benoit Van Peteghem uit 1803 in Ulvenhout speci aal in de belangstelling stond vanwege de aanwezige kromhoorn. Op basis van de onderzoek gegevens is Jellema ervan overtuigd dat de gereconstrueerde krom hoorn in het Moreau-orgel van Baarland dicht in de buurt moet zitten van de ori ginele kromhoorn of cromorne van de Moreau's. Moreau-orgel met zichtbaar de twee klavieren en links en rechts daarvan de registers. Verder zijn de letters JJM zichtbaar in het monogram op de lessenaar van het orgel. Voorts zijn links en rechts de aangebrachte pilasters van de eikenhouten orgelkast met het symmetrisch uitgevoerde houtsnijwerk in Lodewijk XlV-stijl herkenbaar.

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2014 | | pagina 12