liVrai r.f M 'A 15 Uitgaande van de balkverdeling die de Napoleontische bouwmeesters ontwier pen voor de verdiepingen in de kerk die nodig waren voor het hospitaal, vinden vandaag de dag die balken duidelijk zichtbaar opnieuw hun plek om de zwarte units te schragen van de nieuwe voorzieningen. Ineens zie je de construc tie weer. Beter nog, de structuur van zo'n van oorsprong gotisch gebouw is het meest importante aspect, dat door de afbraak en ruïneuze toestand van het steenwerk onopgemerkt bleef, maar nu door de nieuwe ingrepen plotseling weer oplicht. Ritme, orde en ruimte verster ken elkaar weer. Dat is een resultaat van grote klasse. Jammer dat de permanente tribune in het middenschip zoveel visue le ruimte inneemt. Zeker jammer dat de voorgestelde spectaculaire entree maar halfis uitgevoerd. Weliswaar is de toe gang enorm verbeterd, maar tot een aan sprekend onderdeel van de nieuwe architectuur heeft dat niet geleid. Bezuinigingsdrift is daar waarschijnlijk debet aan. Toen ook al. Verderop in Veere, aan de kaai treft het wisselend lot ook de gereformeerde kerk uit 1909. Al jaren is daarin een antiekzaak gevestigd, die goede zaken doet bij toeristen. Restaurant/brasserie Naast cultuur en kunst is ook eten een bijzonder goed passende functie voor een voormalig kerkgebouw. Heel suc cesvol is de brasserie De kleine toren in de gereformeerde kerk van Baarland. Opnieuw is het interieur van de kerk intact gebleven. Dat wil zeggen zonder het meubilair, want in plaats van de kerkbanken staan er nu losse tafels en stoelen in de kerkzaal opgesteld. Tegen de wand waar voorheen de kansel stond is nu een hemels schilderij van Sebastiaan Spit te bewonderen. Vanaf de orgelgale rij, tegenwoordig zonder orgel, heb je een fraai zicht op die grote open ruimte. Die is breed en daar had architect J. Sterk in 1912 kennelijk ook een beetje probleem mee. Van binnenuit is goed te zien dat hij bij de overgang van wand naar dak eerst een brede platte strook introduceerde en daarna pas het gebogen plafond liet starten. Dan nog is dat pla fondgewelf merkwaardig plat geworden. Opvallende, zelfs fantasierijke spanten, die alleen maar in deze periode bedacht hadden kunnen worden, geven ritme aan dat merkwaardige gedrukte gewelf. Meteen in het oog springen de bakste nen raamtraceringen en 'kozijnen'. Dat zie je wel vaker in die tijd, maar het blijft een curieus relict uit vroeger eeu wen, dat kennelijk om modieuze rede nen herhaald is. Van buiten is de kerk in feite een brok baksteen. Er is weinig moeite gedaan het forse volume van de kerk visueel wat minder volumineus te laten overkomen. Slechts de toren wordt in de gevel lichtjes uitgesproken, maar vergeleken met de kolossale massa aan bakstenen is de gedrongen spits helaas niet in staat voldoende compositorisch tegenwicht te bieden. Veel luchtiger oogt de kerk in Zuid- zande, die de afgelopen jaren eveneens dienst doet als restaurant. De bijna ovale plattegrond komt heel weinig voor. Ogenschijnlijk dunne muren rijzen hoog op, gesteund door minimale penanten die de goot lijken te dragen. Ruwe, vierkante raamopeningen met vrolijke vormen en gekleurd glas erin laten een niet overdadig maar toch weelderig licht in de kerkzaal vallen. Die is dwars inge richt, dus niet zoals je wellicht zou ver wachten, in de lengterichting van het ovaal, maar in de breedte. Op de kop is wel de toegang gepositioneerd. Dat ver groot bij binnenkomst de verrassing. Voorheen was het hele interieur volge pakt met de banken, in het midden de avondmaalstafel en daarachter de kansel. hiïii Voormalige kerk van Zuidzande, ontworpen in 1952 door architect Johan Groenewegen, die is herbestemd tot restaurant.

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2014 | | pagina 15