Waterlandkerkje volgens de legende vK<'r 22 De profetie van Hildegonda Als ze zich niet lekker voelt of als er gevaar dreigt dan is het alsof de netten van de visser zich weer om haar staartvin wikkelen. Terwijl juist die gekke men sen de uitdrukking 'als een vis in het water' bedacht hadden. Heel raak, heel goed aangevoeld. Een vis wil vrij zijn, licht bewegen op de waterzwaartekracht. Het had even geduurd voordat ze door had wat er gebeurde, het net trok haar rustig mee als in een onderstroom. Dat veranderde echter toen het ruwe touw zich schurend om haar schubben en huid sloot. Ze spartelde wild, maar werd mee dogenloos meegesleurd naar de opper vlakte. Door het brekende water zag ze het verbaasde en grijnzende hoofd van de visser. Ze begreep direct dat ze een goede vangst was. Aan boord raakten ze in gesprek, hij wilde haar aan het volk tonen op de markt van Oostburg, voor veel geld. Ze smeekte hem, ze zou ster ven van verdriet, ze wilde terug naar de zee. Een passerende handelaar uit Waterlandkerkje had het tafereel gadege slagen, hij snelde toe en bevrijdde de zeemeermin. Even later vertoonde zij zich weer aan het ontstane 'oploopje' en sprak haar profetie uit: Waterlandkerkje zou nog lang een klein dorpje blijven, maar eens zouden de Kerkjenaren het dorp eendrachtig tot groei en bloei bren gen. Ze is nooit meer gezien, maar er wordt gefluisterd dat Hildegonda zich zo nu en dan wat extra heeft ingespannen voor de lotgevallen van Waterlandkerkje zeggen ze. De naam Waterlandkerkje In 1669 heette het gehucht op deze plek 't Kerkje, zoals de huidige bewoners nog steeds zeggen. Met de bouw van een ingetogen zaalkerkje in 1674 wordt het geheel een dorp. In 1796 krijgt het dorp de naam Waterland naar de omgeving waar veel grote en kleinere inundatie kreken liggen. Om verwisseling met het Belgische Waterland-Oudeman uit te sluiten wordt het uiteindelijk Waterland kerkje. Een naam die prima past bij een kerk: voor een dorp is het op zijn minst bijzonder. Zeker voor mensen van bui ten Zeeland. Nou doet het gerucht de ronde dat Hildegonda er ook zo over dacht en dat zij ter camouflage de vol gende namen in de omgeving van haar protégé heeft uitgestrooid: IJzendijke, Sint Anna ter Muiden, Groede, Hoofd plaat, Retranchement, Schoondijke, Sint Kruis, Akkerput, Balhofstede, Boeren hof Draaibrug, Het Eiland, Goedleven, Heille, Kapitalendam, Klakbaan. Klein- Brabant, Maaidijk, Maagd van Gent, Marolleput, Moershoofde, Nummer Eén, Oudemenne, De Pas, Plakkebord, Moleke, De Munte, Ponte, Nolle, Avancé, Pyramide, Ronduit, Sasput, Scherpbier, Slijkplaat, Stroopuit, Ter- Moere, De Tol, Tragel, Turkeye, Valeiskreek en Vuilpan. Daar word je doodstil van. Ruzie 0111 tiendpalen, legendarische vinger En er zijn meer sporen van Hildegonda. De tiendpaal op het Redouteplein in Waterlandkerkje is een monument van een voor het dorp typerende eenvoud. De verweerde paal van Balegemse zand steen is slechts 120 cm hoog en heeft een vierkante kop. De inscripties op de kop zijn de wapens van twee kloosters die vanaf de Middeleeuwen 'tiendrecht' hadden in West-Zeeuws-Vlaanderen. SB staat voor St. Baafs-abdij uit Gent en de drie sleutels zijn symbool voor de toe gang tot het rijk der hemelen waar St. Pieter - van de gelijknamige abdij uit Brugge waakt over de poort. Beeld van Hildegonda, de zeemeermin van Waterlandkerkie (Fotograaf: Joop Koopmanschap).

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2014 | | pagina 22