8 meet 168 x 100 cm, dus de grootte duidt niet op een kindergraf. Ook dit is echter niet per se een tegenargument: soms werd vanuit statusoverwegingen ook voor kinderen een grotere grafsteen geplaatst. Status had ze kennelijk wel, al is het wapen onderaan de steen in de Franse tijd weggehakt. Intrigerend aan deze zerk is de gegra veerde afbeelding van een jonge vrouw met een bloemenkrans op haar lange losse haar. Dit 'portret' wijkt sterk af van de gebruikelijke grafbeelden van vrou wen met het haar bedekt onder een kap of sluier, zoals getrouwde vrouwen betaamde. In eerste instantie zou men kunnen denken aan een afbeelding van een maagdelijke heilige, zoals Catharina, maar deze figuur heeft geen attributen die daarop duiden. Het kan ook niet Clara's naamheilige zijn, want Sinte Clara wordt altijd afgebeeld als non: zij was een volgelinge van Franciscus van Assisi. Kennelijk wordt met dit gegraveerde grafbeeld in Kapelle visueel de maagde lijke staat van de overleden Clara bena drukt, zoals waarschijnlijk ook het geval was bij de meisjesfiguur op de gebroken grafzerk in Aardenburg. Het was vroeger gebruikelijk dat bruiden op hun bruiloft hun haar los droegen met een krans of maagdenkroon erop. Dit zien we bij voorbeeld op Pieter Bruegels schilderij De Boerenbruiloft van ca. 1567-68 in Wenen. Een mooie vergelijking biedt ook de fraaie koperen grafplaat van Kateline Daut (d'Ault) in de St.- Jacobskerk in Brugge. Kateline (gest. 1461) is daarop eveneens afgebeeld met een weelderige bloemenkrans en lang los haar. Naast haar staan een engel en haar broer, die in banderollen verwijzen naar haar maagdelijke status. De broer betreurt dat de Dood Kateline heeft belet om 'ter werelt een bruud te weezen' en de engel antwoordt daarop troostend dat ze nu door God uitverko ren is 'als bruud ter hoochster Wet'. Clara was dus waarschijnlijk ook nog een meisje toen ze stierf, maar wellicht oud genoeg om te trouwen. Toch moeten we voorzichtig zijn met conclusies over haar leeftijd. In het hiernamaals zullen immers ook jonggestorven kinderen als nog de perfecte leeftijd aannemen en sommige middeleeuwse grafmonumen ten lijken hiernaar te verwijzen. Het Boheemse prinsesje Guta, dat kort na haar geboorte in 1297 stierf, is eveneens als jonge vrouw met lang los haar afge beeld op haar kleine grafsteen die zich nu in het Lapidarium in Praag bevindt. (Ze was een dochter van koning Wenceslaus II.) De middeleeuwse maag- dencultus betekende dat ook oudere vrouwen hun maagdelijke status wilden bevestigen. Zo toont de koperen graf plaat van Cecilie Boleyn in Blickling (Norfolk) eveneens een vrouwenfiguur met maagdelijk lang los haar, maar de inscriptie vermeldt dat zij stierf op 26 juni 1458 'in her maydenhode of the age of L years', dus als oude vrijster van vijf tig! De zerk van Maijken, dochter van Vincent Boudins Een laatste voorbeeld in Zeeland geeft opnieuw aan hoe moeilijk het is om kin dergraven met zekerheid te herkennen. Het gaat om een kleine steen van 52 x 41 cm, die zich nu bevindt in het Zeeuws Museum in Middelburg (MeMO ID 3342, Figuur 9). Het rand schrift luidt: Sepulture van Maijken filia Vincent Boudins bij Arnoudijne filia Ghooris Blanckaert die overleef den lilden decembre XVc LX VI Maijken overleedt dus op 3 december 1566. Ditmaal worden wel beide ouders genoemd en als patroniem ook de naam van haar grootvader aan moederskant, maar wederom ontbreekt de naam van een echtgenoot. Als Maijken inderdaad ongehuwd stierf, heeft men hier echter niet haar maagde lijke status benadrukt via een grafbeeld. Maijken wordt immers afgebeeld als miniatuurvolwassene in dameskleding, compleet met kapje en schort. De 'kin- Figuur 9. Grafzerk van Maijken, dochter van Vincent Boudins en zijn echtgenote Arnoudijne (gest. 1566), nu in het Zeeuws Museum in Middelburg. Foto: Zeeuws Museum, collectie Zeeuws Genootschap, Fotografie: Ivo Wennekes

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2014 | | pagina 8