9 derlijke' aanblik van haar gezichtje en het kleine formaat van de zerk zijn wel iswaar suggestief, maar bieden geen enkele zekerheid. Dit blijkt uit de verge lijking met een andere Zeeuwse zerk met de afmeting 70 x 54 cm, die zich nu nog in het MuZEEum in Vlissingen zou moeten bevinden (MeMO ID 3372). Deze kleine zerk gedenkt twee begijnen, en dus volwassen vrouwen: kosteres Maiken van Ockerhoudt die in 1567 stierf, en Betken van Ockerhoudt, die mogelijk Maikens zus was maar van wie de sterfdatum nooit is toegevoegd. Beide vrouwen zijn als begijn afgebeeld, zij het naar moderne begrippen nogal 'poppe rig- Conclusie De hierboven besproken voorbeelden maken duidelijk dat het erg moeilijk is om middeleeuwse kindergraven met zekerheid te herkennen. Hiervoor is aan vullende informatie nodig, zoals een geboortedatum of een vermelding van de bereikte leeftijd, en die ontbreekt helaas meestal. Het formaat van een zerk of de afbeelding daarop bieden te weinig hou vast. Dit geldt eveneens voor de soms toegevoegde miniatuurafbeeldingen van kinderen op grafzerken van de ouders. We kennen wel voorbeelden van mid deleeuwse kindermonumenten elders: ze bestonden dus wel degelijk, en wellicht ook in Zeeland. Ook met het begraven van kinderen werd zorgvuldig omge sprongen: we weten uit grafboeken en prijslijsten uit die tijd dat er zelfs speciale tarieven waren voor jonge kinderen, die immers een kleiner graf nodig hadden. Toch moeten we niet vergeten dat ste nen zerken en monumenten duur waren en dus slechts voorbehouden aan een relatief kleine groep die zich zowel een graf binnen de kerk als een gedenkteken konden veroorloven. De meeste mensen volwassenen én kinderen vonden hun laatste rustplaats in een anoniem graf in de kerk of op het kerkhof en verdwe nen zo tenslotte uit de herinnering. Dankwoord Ik houd mij al vele jaren bezig met de geschiedenis en nagedachtenis van het kind in de Middeleeuwen: uit die inte resse en uit mijn werk voor het het MeMO (Medieval Memoria Online)- project komt dit artikel voort. De zer ken in Kapelle werden in 2012 opnieuw gefotografeerd voor het onderdeel graf monumenten van het MeMO-project dat aan de Universiteit Utrecht werd uit gevoerd. Doel van dit project is de inventarisatie van bronnen van de mid deleeuwse dodengedachtenis tussen 1200 en 1580 binnen het huidige Nederland. Deze inventarisatie is sinds januari 2013 via internet gratis toegankelijk voor iedereen op http://memo.hum.uu.nl/data- base/index.html: aanvullingen en correc ties hierop zijn nog steeds welkom. Ik wil graag mijn dank uitspreken aan mijn collega's bij het MeMO-project, en in het bijzonder Trudi Brink en fotograaf Chris Booms; aan Sarina Hendrikse voor al haar inzet en extra foto's; en aan Gerard en Trijnie Lepoeter voor hun locale ken nis, hulp en warm onthaal in Kapelle. Literatuur - Ronald Van Belle, Vlakke grafmonumenten en memorietaferelen met persoonsafbeeldingcn in West-Vaanderen: een inventaris, funeraire symboliek en overzicht van het kostuum, Uitgeverij Van de Wiele, Brugge, 2006. - Johan Deschieter en Tineke De Wandel, 'Over een baby in een kookpot onderweg naar de limbo... Een neonatale bijzetting uit de late Middeleeuwen in de Hoogstraat te Zottegem', Handelingen van het Zottegemse Genootschap voor Geschiedenis en Oudheidkunde, 14 (2009), blz. 453-468. - G.J. Lepoeter, De geheimen van de kerk van Kapelle onthuld: van Onze-Lieve- Vrouwekerk tot huis voor het Woord, Heemkundige kring de Bevelanden, Goes, 1996. - MeMO (Medieval Memoria Online)- project, database van Nederlandse memo ria tot 1580 op http://memo.hum.uu.nl/database/index.html. - Sophie Oosterwijk, 'Middeleeuwse graf monumenten in Sint Maartensdijk: graven in de kerk', thema-artikel op http:/uivu'.geschiedeniszeeland. nl/tab_the- mas/themas /middeleeuwse_grafzerken index. - Sophie Oosterwijk en Charlotte Dikken, 'De grafzerken van Oudewater', http://memo.hum.uu.nl/oudewater/index- nl.html. - Sophie Oosterwijk, 'Maidens and matrons', webartikel op de online Picture Library van de Monumental Brass Society, http://unvw.mbs-brasses.co.uk/page75.html. - Sophie Oosterwijk, "'Muoz ich tanzen und kan nit gan?" Death and the infant in the medieval Danse Macabre', Word Image, 22:2 (2006), blz. 146-164.

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2014 | | pagina 9