24 Zicht vanaf de orgelgalerij, c.1975 (foto: J.D.C. Berrevoets, Collectie Gemeentearchief Schouwen- Duiveland, BE 2608). meesten onbekend, laat staan dat ze wis ten wat dat inhield. Op de keper beschouwd hadden de rechtzinnigen eigenlijk maar een ding echt gemeen: ze waren niet vrijzinnig. Daarbij werd een behoudende prediking op prijs gesteld. Toen een gastpredikant voorging en hij aan een van de ouderlingen de vraag stelde hoe het kerkbezoek was, gaf die het gevatte antwoord: 'Dominee, als het voer goed is, komen de kippen vanzelf. Het sterke onderdeel van de rechtzinni gen was hun verenigingsleven. Honderden kinderen gingen naar de zondagschool die werd gehouden in de Christelijke lagere school aan het Vrije. Daarna gingen ze naar de C.J.V., het Christelijk Jeugd Verbond. Daarna volg de de catechisatie en het afleggen van belijdenis en werden ze ingeschreven in het kerkelijke lidmatenregister. De vrij zinnigen hadden een soortgelijk patroon maar daar was het losser. Dit veranderde snel in de jaren zeventig en tachtig. De persoon van de predikant speelde daarin een rol maar was minder belangrijk dan het moderne levenspatroon wat voor velen aantrekkelijker was dan het kerke lijke leven. Het gevolg was een explosie ve groei van het aantal randkerkelijken, een proces dat al voor de oorlog was gestart, en de gestage terugloop van het aantal kerkgangers. De sluiting en het afstoten van de Nieuwe Kerk was een logisch gevolg van dit proces. Godsdienstsociologen houden zich inten sief bezig met dit onderwerp en noemen allerlei factoren om de ontkerkelijking te verklaren. Opgang doet de theorie dat mensen geen inspiratiebronnen meer hebben die boven henzelf uitstijgen. De jongste visie is afkomstig van de Ame rikaanse onderzoekster Mary Eberstadt die de oorzaak zoekt in de teloorgang van het gezin.7 Het einde van de ontker kelijking is nog niet in zicht, zo wijst een onderzoek naar kerkverlating uit. De sta tistieken van vele gemeenten laten aan duidelijkheid niets over: teruglopende aantallen en een sterke vergrijzing. Moet dit verhaal eindigen in somber heid? In het laatste nummer van 'Van achter de Beuze', het blad van de gewo ne of rechtzinnige gemeente, schreef ds. P. de Graaf: 'Natuurlijk is het waar dat gras verdort en de bloemen afvallen maar telkens weer is er nieuw gras en bloeien er prachtige bloemen. En dat allemaal dankzij het Woord van de Heer dat eeu wig blijft bestaan'. In het 'Informatie blad' van de vrijzinnige gemeente schreef ds. Klaas Hendrikse aan het eind van zijn bijdrage: 'Ter bemoediging van hen volgt hier ten slotte een tekst van een wijze kerkvader, Gregorius van Nazianze (329-389): 'Juist het onbegrijpelijke van de drie-eenheid brengt ons bij het vol komen mysterie van God". Het mysterie van God is hetzelfde als de zich vernieuwende kracht van de natuur waarin God Zijn almacht toont. De geschiedenis van vierhonderd jaar Hervormde Gasthuiskerk laat zien dat we in een lange traditie staan. Wij zijn daarbij slechts schakels in de tijd. Hoeveel zorgen er ook mogen zijn, steeds weer terugkeren naar God en Zijn Woord is een weg waarin we ons deel genoot mogen weten van de eeuwen voor ons. Geloof en bekering, Wet en Evangelie, dood en leven, ellende, ver lossing en dankbaarheid hangen met elkaar samen en blijven moed geven om verder te gaan. Christenen hebben zicht op een toekomst waarin hun Heiland, Jezus Christus, de weg ontsloten heeft voor mensen die geen rechten meer hadden. Dan hoeven we niet te sombe ren want we weten dat God Zijn plan voltrekt en dat we onderdeel zijn van de generaties voor en na ons. Het staat in het slot van Psalm 146: 'De HEERE zal in eeuwigheid regeren; uw God, o Sion! Is van geslacht tot geslacht. Hallelujah!' Noten 1Gemeentearchief Schouwen-Duiveland (GASD)Stad Zierikzee, nr. 117. 2. P.M. Grijpink, Register op de parochiën, altaren, vicarieën en de bedienaars zooals die voorkomen in de middeleeuwsche rekeningen van den officiaal des aarts diakens van den Utrechtschen Dom, lste deel, Amsterdam 1914, 84-90. Tot dusverre is, ten onrechte, aangenomen dat het gasthuis aan Elisabeth was gewijd. 3. GASD, Stad Zierikzee, nrs. lb-3, Resoluties raad; 409, Stadsrekening, 1653 en ongeïnventari seerd deel: dossier Kleine Kerk, met daarin de bestek ken uit 1651. 4. Idem, nr. 1168, Resoluties kerkmeesters. 5. [P.D. de Vos], Vroegere kerkverlichting te Zierikzee', in: Zierikzeesche Nieuwsbode, 29 december 1930. GASD, Hervormde gemeente te Zierikzee, Notulen en correspondentie kerkvoogdij. 6. Olivier Groeneyk, Kronijk van Zierikzee, Zierikzee 1821, 43-60. 7. 'Teloorgang gezin zorgt voor neergang geloofin: Reformatorisch Dagblad, 14 juni 2013. Literatuur Betty Blikman en Joop van Loo, De Gasthuiskerk. Ter herinnering aan de heropening en herinrichting van de Gasthuiskerk op vrijdag 22 april 1994, Zierikzee 1994. Claudine Chavannes-Mazel c.s., Langs de oude Zeeuwse kerken, Baarn 1975. André Flikweert, Gewoon hervormd. Geschiedenis gewone (rechtzinnige) wijkgemeente - Hervormde Gemeente Zierikzee 1940-2013, Zierikzee 2013. H. Janse, Kerken en torens in Zeeland, Zaltbommel 1969. GJ. Lepoeter, 'De Gasthuiskerk te Zierikzee', in: Bulletin Oude Zeeuwse Kerken, nr. 19, september 1987, 19-24. H. Uil, De Gasthuiskerk te Zierikzee, Zierikzee 1984. H. Uil, 'Uit de archiejkast, 3, De Gasthuiskerk', in: Van achter de Beuze, nr. 4, december 1977. H. Uil, Zierikzee, stad met vele gezichten, Goes 1996. P.D. de Vos, Uit Schouwen en Duiveland's Verleden, Zierikzee 1902. P.D. de Vos, De voormalige kloosters en liefdadige instellingen te Zierikzee, Zierikzee 1913.

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2014 | | pagina 24