27 Volksvlijt van architect C. Outshoorn (1859-1864) verscheen, een verkleinde uitvoering van het Christal Palace in Londen. Op de nieuwe stations werden de reizi gers dagelijks geconfronteerd met over kappingen van ijzer en glas en met een trein die, getrokken door een machtige locomotief, zich voortbewoog op zware ijzeren rails en die in staat was om grote massa's mensen te vervoeren. En of dat alles nog niet genoeg was werd op de wereldtentoonstellingen uitdagend getoond wat er nog meer met ijzer en staal mogelijk was. (het Grand Palais en de Eifeltoren (1889) in Parijs) en in Engeland ging men zelfs zover om neo- gothische gebouwen in ijzer te realise ren. Op veel plaatsen in Europa verrezen ijzergieterijen voor verdere verwerkin gen. In Nederland was dat o.m. het geval in Doetinchem, Ulft en Doesburg. Van gietijzer waren de bekende hoge rode brievenbussen, haardplaten, kachels, ankers en rosetten, molenassen, hekwer ken, goten, (dak)ramen, roosters, riool buizen en veel gebruiksvoorwerpen zoals pannen en kooktoestellen. Ook vuurtorens werden van gietijzer gemaakt. Zij werden samengesteld uit verschillende delen die op de bouwplaats tot een geheel werden samengevoegd. Voorbeelden van dit prefab bouwen zijn het bovenste deel van de vuurtoren in West Kapelle en de vuurtoren in Scheveningen. Op begraafplaatsen vindt men gietijzer terug in de vorm van gedenktekens en hekwerken. Het gietijzer van de Nieuwe Kerk De architect van de kerk was de stads bouwmeester van Middelburg, G.H. Grauss. Hij moet goed op de hoogte zijn geweest van de mogelijkheid om giet ijzer als bouwmateriaal te gebruiken, want enige jaren na de bouw van de kerk ontwierp hij de Bellinkbrug (1853) en de Spijkerbrug (1855) in Middelburg, die beiden in gietijzer werden uitge voerd. Gelijktijdig met de bouw van de Nieuwe Kerk werd in Deventer de Boreelkazerne gebouwd. Piet Bot ver meldt in zijn fantastische Vademecum (historische bouwmaterialen, installaties en infrastructuur) dat in 1847 voor het eerst (in Nederland?) in de Ijzergieterij van Nering Bögel gietijzeren ramen werden gemaakt voor deze kazerne. Of de ramen van de Nieuwe Kerk ook bij Nering Bögel werden gemaakt is niet bekend, maar het is wel heel opmerke lijk dat voor beide gebouwen op zo'n grote schaal ijzeren ramen werden toege past. In ieder geval kan je zeggen dat gietijzer als bouwmateriaal volledig werd geaccepteerd. Het voordeel van deze ijzeren ramen in Zierikzee is dat het daglicht zonder veel belemmeringen royaal naar binnen valt. Een groot verschil met de ramen van bijvoorbeeld een gotische of een barokke kerk. De transparante ramen met de slanke glasroeden zorgen voor een mooi contrast met het robuuste gevelmetsel werk en de zware kolommen. bronnen H. Uil, De Nieuwe Kerk te Zierikzee, Zierikzee 1988. M. Siragjzn, Bouwmaterialen, twaalfde druk, Amsterdam 1952. Piet Bot, Vademecum (historische bouwmate rialen, installaties en infrastructuur), Alphen aan de Maas 2009. Prof. ir.J. Oosterhof, Constructies (Momenten uit de geschiedenis van het over spannen en ondersteunen), Delft 1980. In de kerk ondersteunen gietijzeren kolommen met consoles het oksaal, waarop het orgel is geplaatst. aandoenlijke kleine gietstukjes die lekker in de hand liggen. Tot slot de deurkrukjes op de binnendeuren:

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2014 | | pagina 27