hulst 15 BEHOUD KUNST IN DE KERK VAN GRAAUW Delen van.het kerkdak en de vieringtoren van dit rijksmonument zijn in 2013 gerenoveerd in het kader van een POP-2-project. Het herstel dient om het bijzondere interieur van de kerk te beschermen. Vooral de fraaie fresco's van Frans de Vos, een Belgische vluchteling tijdens de Eerste Wereldoorlog, verlenen deze kerk een bijzondere schoonheid. Vitaal Platteland Zeeland Dit project is mede mogelijk gemaakt door: Provincie Zeeland Gemeente Hulst Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling Europa investeert in zijn l platteland Naast de ingang van de kerk is in 2013 een plaquette aangebracht nadat met subsidie van de EU een restauratie van het vieringtorentje was uitgevoerd. Deze restauratie was noodzakelijk om lekkage in de kerk tegen te gaan. In de tekst op de plaquette worden de wandschilderingen van Frans de Vos als fresco's aangemerkt. Januari 1806 werd de republikeinse kalender weer afgeschaft. 4. Als noot 3. 5. P. Verhuyck en C. Kisling (red.), Graauw door de eeuwen, Graauw, 2005, pag. 126, 128, 166, 169; Parochie Graauw, Liber Memoralis of Gedenkboek. Hierin zijn door de opeenvolgen de pastoors met een aantal onderbrekingen aantekeningen gemaakt over het wel en wee van de parochie. Gemeentearchief Hulst, Archief R.-K. Parochie Graauw, inv. nr. 3. (Het originele Liber Memoralis wordt bewaard in het archief van de Parochiekern Graauw.) 6. Als noot 5, P. Verhuyck en C. Kisling (red.), a.w., pag. 104-105, 170, 172. Van de in de akte van erfpacht genoemde personen werden Jacobus Annaert, Cornelis Rosseel en Brixius de Maet de eerste kerkmeesters. 7. De gebroeders Fran^ois (1609-1667) en Pierre (1619-1680) Hemony waren vermaarde klokkengieters te Amsterdam, afkomstig uit Frans Lotharingen. Zij waren de eersten ter wereld die een zuiver gestemd klokkenspel pro duceerden. Ze transformeerden daarmee het carillon tot een volwaardig muziekinstrument. 8. G.J. Lepoeter, 'De basiliek van de H. Willibrordus te Hulst', in Bulletin Stichting Oude Zeeuwse Kerken, nr. 12, april 1984, pag. 12-13. 9. Als noot 5, P. Verhuyck en C. Kisling (red.) a.w., pag. 113-115; Liber Memoralis, fol. 4r. 10. Ton van Nijnatten, Kerken in het Bisdom Breda, Amsterdam, 2004. 11De globale opbouw van gestukadoorde pla fonds (en gewelven) bestond aanvankelijk uit rachelwerk, met daartegen een laag riet. Dit werd bevestigd met dun koper- of ijzerdraad, om spijkertjes of draadnageltjes gewonden. Daarop werd een raaplaag van grove kalk en een afwerklaag van stuifkalk aangebracht. Naderhand werd, zoals hier in Graauw, het riet vervangen door dunne tapse latjes, die met klei ne tussenruimtes tegen het rachelwerk werden gespijkerd. Hierop werden dan de kalklagen gestreken. (P. Bot, Vademecum historische bouwmaterialen, installaties en infrastructuur, Alphen aan de Maas, 2009, pag. 146-147.) Deze werkwijze in de vroege neogotiek wordt enigs zins denigrerend wel aangeduid als stukadoors- gotiek. 12. Als noot 5, P. Verhuyck en C. Kisling (red.) a.w., pag. 106-107. Na 1853 kwam het steeds vaker voor dat de aloude traditie om bij katholieke kerken als bouwrichting west oost aan te houden niet werd gevolgd. Het stuitte bij sommige katholie ken op veel weerstand. De gezaghebbende schrijver en hoogleraar J.A. Alberdingk Thijm publiceerde als reactie op deze in zijn ogen kwalijke ontwikkeling zijn spraakmakende boek: De Heilige Linie, proeve over de oost- waartse richting van kerk en altaar als hoofdbe ginsel der kerkelijke bouwkunst. 13. Gemeentearchief Hulst, archief R.-K. Parochie Graauw, dossier Werken aan de kerk. 14. Als noot 5, P. Verhuyck en C. Kisling (red.) a.w., pag. 109-110. 15. Monumentomschrijving Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Rijksmonument 509700, registratienummer 06477. (internet) 16. Gemeentearchief Hulst, archief R.-K. Parochie Graauw, Paul Verhuyck, Kunst in de kerk van Graauw, overzicht van alle in de kerk aanwezige kunstobjecten, 2005. 17. Als noot 15. 18. Gemeentearchief Hulst, Archief R.-K. Parochie Graauw, dossier Rekeningen en begrotingen 1912-1938. 19. J. Olsen, Frans de Vos, kunstschilder, in P. Verhuyck en C. Kisling (red.), Graauw door de eeuwen, Graauw, 2005, pag. 164. 20. W.N.Th.M.B. Gielen en A.J.H.M. Prinsen, Jan Haak en zijn Tijd, Hulst, 2004, pag. 188- 189, 248-249, 432-433. Van het werk van Jan Haak werd in het voorjaar van 2004 in 's Landshuis te Hulst een overzichtstentoonstelling gehouden. 21. Als noot 5, P. Verhuyck en C. Kisling (red.) a.w., pag. 129. 22. Als noot 5, P. Verhuyck en C. Kisling (red.) a.w., pag. 110. 23. Edy van Vliembergen, Blijf van de kerk van Graauw af! (internet) Met dank voor de verstrekte informatie en de verleende assistentie aan de heren J.A. de Baar te Graauw en A.J.H.M. Prinsen, gemeentear chivaris van Hulst. Foto's bij dit artikel mevr. T. Lepoeter-Boes (2014) Eén van de kruiswegstaties in de noordelijke zijbeuk. 1944, G. de Morée, Breda, 98 x 78 cm.

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2015 | | pagina 15