16 Foto 3. De Rooms-katholieke Maria Hemelvaartkerk van Eede is een duidelijk voorbeeld van een kerk die in z'n bestaan bedreigd is. De kerk staat inmiddels reeds te koop aangeboden, maar het vinden van een nieuwe gebruiker voor zo'n grote kerk in zo'n klein dorpje is geen sinecure. mogelijkheden voor exploitatie zijn indi catief en richtinggevend voor beleid. In totaal zijn 27 van de 40 kerken bezocht. Met name de eigenaren van reeds herbe stemde kerkgebouwen wensten niet mee te werken. De rapportage is opgesteld na het bezoek aan de kerken en de gevoerde gesprekken met vertegenwoordigers van de kerken. Doel was om een beeld te schetsen van de instandhoudingsopgave, de mogelijkheden van herbestemming te verkennen en van daaruit aanbevelingen te doen voor instandhouding van kerken in West-Zeeuws-Vlaanderen. Van de ze venentwintig kerken vallen er vier in de categorie 'ernstig bedreigd', veertien in de categorie 'bedreigd' en negen in de cate gorie 'niet-bedreigd' (zie foto 3). Ook is er gekeken naar mogelijke inves teringen die gedaan kunnen worden om het financiële rendement te vergroten (ofwel: de tekorten te verminderen).Voor de hand liggende oplossingen zoals het verwijderen van vaste banken, waardoor de ruimte flexibel gebruikt en verhuurd kan worden, zijn natuurlijk alleen maar zinvol, indien dit niet in elke kerk ge beurt. Daarom is elke mogelijke oplossing contextgebonden. Deze context is onderzocht in een sterk te-zwakte (SWOT) analyse van de kernen waar deze kerkgebouwen gelegen zijn. Het realiseren van een neven- of herbe stemming voor een kerk is immers ook een kwestie van vraag en aanbod in een regionaal kader. Daartoe is het van belang te weten wat de ontwikkelingen zijn in een bepaalde kern - waarvan er vijftien zijn onderzocht maar ook in de omlig gende regio. Per kern is onderzocht waar linken kunnen worden gelegd met het religieus erfgoed. Maar ook: welke voor zieningen zijn er wel of niet, waar bestaat behoefte aan bij de bevolking, welke acto ren spelen een rol en welke bedreigingen zijn er? Daarbij is er sprake van commu nicerende vaten: als er in de ene kerk in een bepaald dorp een voorziening komt, kan dit betekenen dat in andere dorpen deze voorziening geen kans meer maakt. De kans voor de één is een potentiële bedreiging voor de ander. Afwegingen op een hoger schaalniveau zijn van belang om kansen en bedreigingen op lokale schaal op de juiste merites te kunnen beoordelen. Voorzieningen en maatschappelijke be hoeftes dienen breed uitgelegd te worden. Het hoeven niet uitsluitend voorzienin gen te zijn die door de gemeente gefinan cierd kunnen worden. Particulier initiatief en ondernemerschap kunnen zeker ook tot kansrijke activiteiten leiden. Naast openbare nutsvoorzieningen (sociaal, cul tureel, medisch, leefbaarheid) kunnen ook meer commerciële voorzieningen gewenst zijn, zoals een (buurt)winkel, werkplek ken voor ZZP'ers, kinderopvang, horeca en dergelijke. Maar ook een kerkelijke invulling (bidkapel, retraiteruimte) kan als eigenstandige voorziening een wens van de bevolking zijn, daar waar deze door de overkoepelende besturen van bepaalde denominaties is wegbezuinigd. Draagvlak bij bevolking De allerbelangrijkste factor hebben we hiermee benoemd: het draagvlak bij de bevolking. Als de bevolking er niets mee wil of geen ideeën heeft voor een her- of nevenbestemming, moet de gemeenschap er dan nog tijd en geld in steken om een kerkgebouw overeind te houden? In de eerste fase is getracht het lokale draagvlak te onderzoeken door middel van een enquête onder de eigenaars/kerkbesturen, gevolgd door een aanvullend gesprek. Hier kwamen zaken aan de orde over hoeveel mensen de kerk op een gemid delde zondag bezoeken, wat de kerk aan activiteiten ontplooit, hoeveel vrijwilligers aan de kerk verbonden zijn en welke visie de eigenaar heeft op de toekomt en de instandhouding van het gebouw. Met de uitkomsten van dit onderzoek moet voorzichtig worden omgesprongen omdat ze in hoge mate afhankelijk zijn van persoonlijke interpretaties en inschat tingen. Vertel je bijvoorbeeld datje als kerk over vijftig vrijwilligers beschikt, of meld je dat er daarvan maar drie actief zijn? Een glas kan half vol of half leeg zijn. Daarom was deze 'onderzoekslijn' interessant genoeg om verder uit te bou wen tijdens de activiteitenfase, waarin we verschillende activiteiten voor verschil lende doelgroepen hebben ontwikkeld. De belangrijkste in dit verband zijn de debatavonden, op basis van een digitale bevolkingspeiling waaraan elke Zeeuw heeft kunnen meedoen. Een van de vra gen betrof een populariteitspoll waarin men kon aangeven welke twintig van de in totaal veertig kerkgebouwen behouden zouden moeten blijven. Liever sloop dan vervallen gebouwen Uiteindelijk hebben bijna driehonderd Zeeuwen in september 2014 meege daan aan deze digitale enquête waarin de toekomst van het religieus erfgoed in de provincie Zeeland in het algemeen, maar die in West-Zeeuws-Vlaanderen in het bijzonder, centraal stond (zie figuur 4). Dit onderzoek vormde weer de motor voor de genoemde debatavonden die in de Sint-Eligiuskerk in Oostburg en in de PKN kerk De Verbinding in Schoondijke zijn gehouden. Een groot deel van de enquêtevragen ging over de toekomst van religieus erfgoed en is controversieel van aard om de keuzes helder te krijgen. Behoud van de vele kerkgebouwen in West-Zeeuws-Vlaanderen - en de rest van Zeeland - is immers geen vanzelf sprekendheid, zeker niet met het teruglo pende kerkbezoek en de terugtrekkende overheid. Welke her- of nevenbestemming

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2015 | | pagina 18