20 Foto 9. In het project zijn er ook verschillende zogenaamde 'mamacafees' georganiseerd, zoals hier in de PKN-kerk van Sint Kruis. Hoewel dit soort functies nauwelijks geld opleveren, zijn het prima bouwstenen voor ochtenden waarop er anders toch niets in het gebouw zou gebeuren, maar bovenal de maatschappelijke functie van het gebouw versterken. en het gebouw daardoor een voortgaande functie als plek van samenkomst houdt. Bovendien heeft de gemeente Sluis al uitgesproken dat er in elke kern omwille van de leefbaarheid tenminste één plek zou moeten zijn met een dergelijke ont moetingsfunctie voor de bevolking. Hoeveel tijd, geld en aandacht er ook gespendeerd wordt aan religieus erfgoed in een krimpregio, het blijft ongelofe lijk moeilijk iets tot stand te brengen. De veelal 'gedroomde' maatschappelijke voorzieningen zoals een cultureel cen trum, muziekpodium of andere voor zieningen in de sociaal-culturele hoek, zijn uiteindelijk niet toereikend om deze gebouwen in stand te houden. Er kan immers niet in elk dorp een concertzaal gerealiseerd worden. Het van het Mo numentenfonds Brabant mee gekregen adagium "eerst rekenen, dan tekenen", betekent dat er harde economische dra gers moeten zijn om de instandhouding op lange termijn garanderen. In tijden van bezuiniging en een terugtredende overheid is het niet meer denkbaar dat de overheid alleen de rekening betaalt. Ook zal de bevolking moeten accepteren dat behoud van een kerkgebouw wel mo gelijk is, maar niet zonder een duidelijke commerciële functie, waarvan het al moeilijk genoeg is deze in een krimpge- bied te realiseren. Echter, de maatschappelijke weerstand tegen commerciële functies in kerkge bouwen kan ertoe leiden dat bepaalde gebouwen gedoemd zijn te verdwijnen. Maar in hoeverre brengt een supermarkt in een kerkgebouw geen maatschappelijke meerwaarde? Of een verzamelplaats van kleine winkeltjes? Die vraag zal nadruk kelijker gesteld moeten worden, omdat er geen gemakkelijke oplossingen voorhan den zijn in het spanningsveld tussen be houd van kerkgebouwen en het toeken nen van nieuwe functies. Het deelproject 'Koken voor Kerken' heeft bijvoorbeeld laten zien dat een horecafunctie op res pectvolle wijze kan worden ingebracht in een kerk, daar waar dit bij diverse mensen en instanties (bisdom) nog gevoelig lag (ligt?). Bij alle partijen (bevolking, eigena ren, overheid et cetera) zal het besef moe ten ontstaan dat er water bij de wijn moet worden gedaan om de maatschappelijke doelen te realiseren. Het is nog moeilijk genoeg om de econo mische dynamiek aan te boren. De actieve speurtocht naar ondernemers heeft mid dels verschillende speeddates aangetoond dat de feitelijke belangstelling maar zeer beperkt is. Desalniettemin zijn er enkele waardevolle ideeën uit naar voren geko men die mogelijkerwijs kunnen bijdragen aan een deel van de oplossing. Ook in de fase van de business cases is naar voren gekomen dat een actieve benadering vruchten kan afwerpen.Vóor een deel is duidelijk geworden waar mogelijke bondgenoten zich bevinden en wat de kansrijke richtingen voor een toekomstige bestemming zouden kunnen zijn. Dat is winst ten opzichte van een situatie waarbij dingen op z'n beloop worden gelaten en er derhalve geen keuzes gemaakt worden. Ook de maatschappelijke energie moet niet worden onderschat. Het project heeft aangetoond dat er op diverse plekken 'energie' zit, die op een zinvolle wijze verbonden moet worden met econo mische en andere initiatieven en belei- duitgangspunten. Dit maatschappelijk draagvlak is van cruciaal belang. Waarom zou een overheid zich inzetten voor een bepaald kerkgebouw als de bevolking van een bepaalde plaats zich niet inspant om die te behouden? De gemeente Sluis kiest voor een zinvolle insteek door de kerkgebouwen nadrukkelijk in hun ruim telijke context (lees: de ruimtelijke en maatschappelijke meerwaarde voor stad en dorp) te bezien. Deze beeldbepalende gebouwen zouden dusdanig getransfor meerd moeten worden dat zij geen last maar een lust voor deze krimpregio vor men. Indien de gemeente daar samen met de bevolking, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties in slaagt, is er al een wereld voor deze regio gewon nen. Het project 'Kerk, Krimp en Kans' heeft al diverse verbanden gesmeed en inzichten gegenereerd om dit in gang te zetten. Indien niets vermeld zijn de afgebeelde foto's van Stichting Cultureel Erfgoed. 'Kerk, Krimp en Kans. Impuls voor West- Zeeuws- Vlaanderen' is een pilotproject van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. De uitvoering is in handen van de Stichting Cul tureel Erfgoed Zeeland in samenwerking met de gemeente Sluis en de Provincie Zeeland. Het project heeft tot doel de kansen in beeld te brengen van religieus erfgoed voor de leefbaar heid van de gemeente Sluis.

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2015 | | pagina 22