Orgelwerken van Rameau op het Moreau-orgel Maartenskerk Baarland Siebe Riedstra 18 In Bulletin nr. 69 van maart 2014 werd uitvoerig verslag gedaan van de in gebruikneming van het orgel van de Maartenskerk in Baarland. Heel kort samengevat hebben we hier te doen met een orgel van de bouwers Moreau, vader en zoon. Vader Moreau was van Franse komaf, bracht de Franse or- gelbouwtraditie mee naar Nederland en werd beroemd door het orgel in de Grote Kerk of Sint Janskerk te Gouda, voltooid in 1736. De zoon was verantwoordelijk voor het Baarlandse instrument. Daarbij gaat het om een aangekocht huisorgel, overgeplaatst naar de Baarlandse kerk in 1786. Het orgel dateerde in zijn oorspronkelijke gedaante uit 1751, het sterfjaar van vader Moreau. Het is een instrument met twee klavieren en een aangehangen pedaal. Aangehangen wil zeggen dat het bespelen van het voetklavier niets anders veroorzaakt dan het indrukken van de corresponderende toets op het onderste handklavier. Gerard Boot André Poortvliet Gerard Boot en André Poortvliet zijn de vaste bespelers van dit instrument. Ze presenteren hier de eerste cd waarop het orgel te horen is, en doen dat in een slimme repertoirekeuze. Nu eens niet met een allegaartje, om te laten horen wat er nog net mogelijk is, maar met een volwassen en uitgekiende selectie van muziek die voor dit orgel lijkt geschreven. Daarbij wordt de hoofdrol vervuld door een van de grootste Franse componisten aller tijden, Jean-Philippe Rameau. De carrière van Rameau (1683-1764) is er een geweest van pieken en dalen, tijdens zijn leven en ook daarna. Tot zijn vijftigste zwoegde hij in de provincie als organist en putte hij zich uit om naam te maken als muziektheoreticus. In de tweede helft van zijn bestaan boekte hij onverwacht grote successen als operacomponist, maar was hij tevens het onderwerp van grote controverses.Voor de een was hij te vooruitstrevend in zijn muzikale taal, voor de ander te behoudend in zijn dra maturgische keuzes. Na zijn dood werd hij als componist snel vergeten. Het is te danken aan Claude Debussy dat we Rameau opnieuw hebben leren kennen als 'de grootste componist die Frankrijk heeft voortgebracht'. Debussy legde daar van getuigenis af in de laatste drie sonates (het hadden er zes moeten worden) die hij voltooide. Dank zij de 'oude muziek beweging' is de roem van Rameau in de laatste decennia van de twintigste eeuw opnieuw doorgedrongen tot het interna tionale operapubliek. Kenners weten dat Rameau geen noot voor het orgel geschreven heeft, en orga nisten betreuren dat zeer, of zouden dat moeten doen. De grootste Franse toon dichter van zijn tijd, alleen vergelijkbaar met Bach en Handel, liet echter wel wer ken voor het klavecimbel na, en net als bij Handel zijn zijn orkestwerken uitermate geschikt om naar het orgel omgeschreven te worden.Toch horen we zijn muziek nooit op orgelrecitals. Het jaar 2014 was een Rameau-jaar, en dus een prachtige aanleiding om dat in Baarland groots te vieren. Wat de keuze van de Baarlandse organisten zo speciaal maakt is de manier van uitvoeren: orgel vierhandig.Vierhan- dig pianospel is de gewoonste zaak van de wereld, en er is een massa repertoire voor geschreven. Maar vier handen - en vier voeten - op een orgel kom je maar zelden tegen en er is ook maar weinig voor gecomponeerd.Vreemd is dat wel, want tenslotte hebben vier handen op een orgel met meerdere klavieren veel meer ruimte om zich uit te leven. Op deze cd zijn twee uitgebreide suites te horen met bewerkingen van deeltjes uit opera's van Rameau en Lully. Lully was de grote voorganger van Rameau en een vertrouweling van Zonnekoning Lode- wijk XIV. Door zijn positie was hij in het Franse muziekleven de machtigste - en rijkste - man van zijn tijd, en uiteraard haastte iedereen zich om zijn werken in vleiende arrangementen te laten horen. Zo ook de Franse organist Geoffroy, die zorgde voor een karakteristieke suite waarin vooral het Baarlandse Krom hoorn-register effectief tot klinken komt. De organisten komen ook afzonderlijk aan bod: Gerard Boot laat zich solistisch horen in een Suite van de Vlaming Lam bert Chaumont. André Poortvliet soleert in twee werken van Henri Dumont. Het is een recital geworden dat niet alleen met liefde en fantasie is samengesteld, maar dat ook zo wordt uitgevoerd. Bovendien laat het de vele kleurschakeringen waartoe dit klankjuweel in staat is optimaal horen. Een en ander wordt uitstekend toegelicht, en alle registraties (en dat zijn er heel veel) staan duidelijk vermeld. De opname in de uiteraard akoestisch bescheiden ruimte laat alle details glashelder door komen zonder vermoeiend te worden. Alle betrokkenen verdienen een groot compliment. Jean-Philippe Rameau: Suite in G -Suite in D Henri Dumont: Pavanne - Allemande grave Lambert Chaumont: Suite du le Ton Jean-Baptiste Lully/Jean-Nicolas Geoffroy: Suite in C Gerard Boot André Poortvliet (orgel) VDG 20141003 53' Opname: oktober 2014, Maartenskerk, Baarland Te bestellen voor donateurs met korting door overmaking van 11,— op rekeningnummer: NL68 RABO 0328 3070 68 t.n.v. Stichting Hervormde Kerk Baarland onder vermelding van uw adres, de CD wordt u dan toegestuurd. (Ook kan de CD worden afgehaald bij de Stichting voor 8,-. Voor niet donateurs kost de CD 15,-.

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2016 | | pagina 18