4 tantse Kerk in Nederland (PKN) per 1 mei 2004. In de PKN zijn de Nederlandse Hervormde Kerk, de Gereformeerde Kerk en de Evangelisch-Lutherse Kerk samengegaan. Op plaatselijk niveau heeft dit geleid tot fusies tussen hervormden en gereformeerden waardoor men logischer wijs de gezamenlijke kerkdiensten in één gebouw concentreerde. Een nieuw begin en een voor alle betrokkenen aanvaard bare nieuwe naam voor het kerkgebouw van de nieuw gevormde gemeente was dan een voor de hand liggende oplossing. Maar er zijn ook andere aanleidingen. Een naam geeft aan het gebouw iets eigens, iets persoonlijks en dat wordt in deze tijd van schaalvergroting en glo balisering over het algemeen als positief ervaren. Hieronder volgen gegevens over een aan tal oude kerkgebouwen die gedurende de laatste decennia van een aan de vroegere patroonheilige gerelateerde naam zijn voorzien. In enkele gevallen gaat het om een kerk die na de Reformatie gebouwd werd op de plaats of in de nabijheid van het middeleeuwse gebouw. Ook dan houdt deze wijze van naamgeving de symbolische band met het verleden in stand. We pretenderen niet dat dit over zicht een volledig beeld geeft. Adriaanskerk, Dreischor. (Naar de H. Adrianus van Nicomedië). De naam Adri aanskerk is in gebruik vanaf 1984. In dat jaar werd naar aanleiding van het NCRV- Kerkepad door de historicus drs. J.L. Bra- ber een brochure samengesteld over de geschiedenis van de kerk. Op het titelblad gebruikte hij de aanduiding Adriaanskerk. De naamgeving is sindsdien in gebruik gebleven.2' Adrianus was een Romeinse officier en hoofd van de bewaking van gevangenen ten tijde van keizer Galerius (293-311).Als zodanig raakte hij sterk onder de indruk bij het zien van de standvastigheid der christenmartelaren en voegde zich bij hen. Het kwam hem op dezelfde behandeling te staan. Hij was gehuwd met de H. Natalia. Zij nam de verzorging op zich van de gevangenen. Hun beider martel dood zou op 4 maart van het jaar 303 of 304 hebben plaatsgevonden. Deze datum gaat terug op het martelarenboek van St. Hiëronymus. Historisch staat geen van de feiten vast. Volgens andere overleveringen zou Natalia haar man een aantal jaren overleefd hebben. De Adriaanskerk te Dreischor, centraal in het op unieke wijze intact gebleven oude dorpscentrum. mengaan van de gereformeerde kerk en de hervormde gemeente in 2006 is de in de negentiende eeuw aan het Plein num mer 66 gebouwde hervormde kerk voor de nieuwe PKN gemeente in gebruik genomen. Een enquête onder de gemeen teleden heeft toen de naam Catharinakerk opgeleverd. De naam is ontleend aan het in de Middeleeuwen vlakbij gelegen dorp St. Katerijnekerke. Dit dorp is evenals de andere plaatsen in de directe omgeving door de stormvloeden van 1530 en 1532 ten ondergegaan.3' De verering van de H. Catharinadie in 306 of 307 te Alexandrië de marteldood stierf, bereikte in West-Europa haar grootste bloei sedert de dertiende eeuw. In het Westen werd haar verering aanvankelijk door Oosterse monniken verspreid ten tijde van hun vlucht voor de Ikonoklasten gedurende de achtste en de eerste helft van de negende eeuw. Onder invloed van de kruistochten verbreidde zich de verering vooral bij de adel, die uittrok om het Heilige Land te bevrijden. Zij was immers volgens de legende een strijdster Gods uit het edelste geslacht geweest. Zo kon zij een geliefd heilige van de adel worden. Aan het einde van de Middeleeuwen drong haar verering bij alle lagen van de bevolking door, toen zij in de kring van de veertien noodhelpers werd opge nomen. Zij zou een filosofe geweest zijn, die volgens de legende vijftig heidense wijsgeren in Catharinakerk, Borssele. (Naar de H. Catharina van Alexandrië)Bij het sa- De Catharinakerk te Zoutelande, gezien vanaf de dijk van de Westerschelde.

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2016 | | pagina 4