1 10 Rubric h üSAüRjïsfe 0:-4VOTVKg"T "VNO 7 HEftfePi :'VnACH55SN Portret van Frederik de Wijze, keurvorst van Saksen, geschilderd in 1532, atelier van Lucas Cranach de Oude, Kurpfalzisches Museum, Heidelberg. De slotkerk behoort tot de aan Luther herinnerende gedenkplaatsen in Eisleben en Wittenberg, die sinds 1996 deel uitma ken van het werelderfgoed van UNESCO. Het vervolg op de actie van Luther Luther had de beste bedoelingen met de Kerk waarin hij was opgegroeid en waaraan hij verknocht was. Hij heeft er in het begin dan ook geen idee van gehad welke ontwikkeling hij op gang bracht. De leiding van de Kerk omarmde zijn ideeën niet en Luther op zijn beurt, overtuigd van de noodzaak en de juistheid van zijn optreden, was niet bereid om iets van zijn stellingen terug te nemen. Dit betekende automatisch dat hij het in persoonlijk opzicht moeilijk kreeg. Toen hij in 1521 op de Rijksdag van het Heilige Roomse Rijk, die onder leiding van keizer Karei V in Worms werd gehouden, in de rijksban werd gedaan, was hij vogelvrij. Maar het geluk was aan zijn zijde, zijn eerder genoemde beschermheer Frederik III van Saksen had hem al een veilig onderkomen op de Wartburg geboden en dat bleef hij doen. Dankzij deze bescherming kon Luther overleven en verdere activiteiten ontplooien. De tijd zou leren dat de harde opstelling van de kerkelijke en wereldlijke leiders - ingegeven door de angst om macht en invloed te verliezen - averechts werkte. De boekdrukkunst, die zich in de tweede helft van de vijftiende eeuw sterk had ontwikkeld, had er voor gezorgd dat de geschriften van Luther in korte tijd al een grote verspreiding hadden gekregen. Het bevel om dit allemaal te verbranden, had dan ook niet het gewenste resultaat. Zoals altijd bij grote veranderingen, als de geest begint uit de fles te komen, zou alleen de bereidheid om te onderhandelen en compromissen te sluiten, eventueel tot een voor partijen aanvaardbaar resultaat kunnen leiden. Maar de geschiedenis leert dat door de macht geobsedeerde leiders - hoe slim ze ook denken te zijn - dat inzicht niet bezitten. Slot In een tijdsbestek van een halve eeuw, gerekend vanaf 1517, heeft de Nieuwe Leer door toedoen van vele geestverwanten van de hervormers zich uitgekristalliseerd en is het schisma onomkeerbaar geworden. Het past niet binnen het kader van dit be knopte herdenkingsartikel om alle gebeur tenissen uit die turbulente periode aan te stippen. Alvorens in het decennium tussen 1570 en 1580 op veel plaatsen in Zeeland de protestantse gemeenten formeel geïnsti tutionaliseerd werden, is er echter één jaar waarin de hectiek van de gebeurtenissen van dien aard was, dat aandacht daarvoor gerechtvaardigd is. Dat is het jaar 1566, het jaar van de Beeldenstorm. In dat jaar raasden in een groot deel van de Lage Landen tussen 10 augustus en eind oktober de vernielingen als een on stuitbare storm door de bisdommen. Voor de kerken, kloosters en kapellen die enkele jaren later in gebruik zouden komen bij de gereformeerden, was het de opmaat voor de overgang van kleurrijkheid en vrolijke uitstraling naar soberheid en ingetogen heid. Voor de één was het een teken van eindelijk gerechtigheid, voor de ander van angst en vertwijfeling. In het volgende artikel van de hand van dr. Clasien Rooze- Stouthamer lezen we het boeiende en uiterst gedetailleerde verhaal over de ach tergronden van de Beeldenstorm en hoe het de bevolking in onze naaste omgeving in 1566 verging. Bronnen Elsevier speciale editie, Protestant. De essentiële gids bij het geloof dat Nederland heeft gevormd, Amsterdam 2011. S. Groenveld en S.B.J. Zilverberg (red. Ned. editie), De Reformatie. De 16d'-eeuwse revolutie in de kerk, Abcoude 1990. D. MacCulloch, Reformatie. Het Europese huis gedeeld; 1490-1700, Ned. vertaling H. Stege- man, Utrecht 2005. Interieur van een drukkerij, gravure naar Jost Amman, zestiende eeuw, Bibliothèque des Arts décoratifs, Parijs.

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2017 | | pagina 10