15 wacht en geholpen door enkele inwoners zoals Pieternella Pietersdr., echtgenote van schout Adriaan Cornelisz. den Decker en haar dienstmeisje Neelken. Ook in Kou- dekerke was een inwoner actief betrokken bij de beeldenbreking: de schoenmaker Jacob Anthonisz.. Hij was de spilfiguur van de groep Koudekerkenaars die na de beeldenstorm in het kerkgebouw samen kwamen om hun nieuwe religie te doen. Enkele leden van de hervormde gemeente van Veere trokken, nadat ze het bericht van de Middelburgse beeldenstorm vernomen hadden, naar de kerk van het naburige Zanddijk. Zij arriveerden daar iets eerder dan de knechts van kerkmees ter Jacob Adriaansz., die erop uitgestuurd waren om de kerkornamenten in veilig heid te brengen. Zodoende hadden de Veerenaars nog net de gelegenheid om het grote crucifix uit het ijzeren oog te tillen en vanaf het oksaal op de grond te smijten. Van verdere vernielingen was daarna geen sprake meer. Alleen het platteland van Walcheren had te lijden onder de beeldenstorm. Het overige deel van Bewesten Schelde bleef gespaard op een enkele uitzondering na: de kerk van Bakendorp op Zuid-Beveland. Daar begonnen Middelburgse schepelin gen de beelden te breken toen hun schip vanwege het getij voor de kust moest ankeren. Toegesnelde dorpelingen wisten hen echter uit de kerk te verdrijven. Zeeland Beoosten Schelde bleef in zijn geheel gevrijwaard van de beeldenstorm. Wel heerste ook hier de angst. In Oud- Vossemeer werd, evenals in Tholen, alle kerkzilver door kapelaan Trudo Luyten bij de wereldlijke overheid in bewaring ge geven. Was er misschien iets uitgelekt van plannen die ouderling Lieven Quirijnsz. en de zijnen in Sint-Maartensdijk gemaakt hadden? De beeldenstormers De vraag rijst wie degenen waren die in augustus 1566 deelnamen aan de beelden breking en door welke motieven ze gedre ven werden. Ruim 100 personen konden wij in het graafschap Zeeland identifice ren: 74 in Middelburg, 21 in Vlissingen en acht in Arnemuiden, naast enkelen op het platteland. De Middelburgse beelden stormers hoorden vrijwel allen tot het am bachtsmilieu, schoenmakers, metselaars, kuipers etc. Uitzonderingen vormden de norbertijn Nicolaas Jansz. Verbericht en vierpersoonen van reputatie - volgens Andries Coene, klerk van de rentmeester Bewestenschelde - notaris Guillaume Deynoot en de kooplieden Gelein Jolijt, Jacob de Questere en Pieter Boreel. De twee laatstgenoemden waren beiden lid van de Middelburgse kerkenraad en dat brengt ons bij de rol die de kerkenraden, ouderlingen, diakenen of soms ook de predikant, speelden. Zij organiseerden, wierven mensen aan, controleerden, kortom stonden centraal in het gebeuren. Hun motivatie was tweeledig: enerzijds praktisch, namelijk preekruimte verwer ven voor het koude seizoen aanbrak, maar anderzijds ook religieus van aard: de 'gru welijke afgodsbeelden', altaren en andere ornamenten, moesten worden vernietigd. Stellig zal deze dubbele inspiratie een be langrijk deel van de beeldenstormers heb ben aangesproken. Zeker degenen die het meest geëngageerd waren in de hervormde gemeente, zoals kerkenraadsleden en avondmaalgangers. Voordat men immers toegelaten werd tot het avondmaal diende iedereen persoonlijk te verklaren dat men de roomsche kercke verzaakte. Tenminste 31 van de 74 ons bekende personen behoor den tot deze categorie, maar onze kennis dienaangaand is zeker onvolledig. Soms vormde geld de nuchtere motivatie tot meehelpen. De kruier Gelein Jansz. en de droogscheerder Pieter Cornelisz., bei den aangeworven door ouderling Pauwels Christoffelz., verdienden een prima dag loon met breken. Door welke motieven de overige personen gedreven werden, weten wij niet. Wellicht waren er meelopers bij, hoofdzakelijk belust op ongeregeldheden. Of misschien ook personen die zich uit economische motieven keerden tegen de kerken met hun pracht en praal, door hen beschouwd als exponent van de gevestigde orde. Het is op grond van het beschikbare bronnenmateriaal niet mogelijk solide conclusies daaromtrent te trekken. Ons besluit zal moeten zijn dat de beeldenstorm in Middelburg in essentie een religieus geïnspireerd gebeuren was, dat wellicht ook buiten hervormde kring medestanders vond die vanuit andere inspiratie - bijvoorbeeld betaling - deel namen. Ook bij de breking in Vlissingen en Arnemuiden waren vrijwel uitsluitend ambachtslieden betrokken en vormden de geëngageerde hervormden de drijvende kracht. Bovenstaande conclusie mag dan ook voor deze plaatsen gelden. Besluit De schokkende gebeurtenissen die eind augustus op Walcheren hadden plaatsge vonden, vervulden de rooms-katholieken met verbijstering en vrees. Geen priester HENRIK HEER VA?J HREEDEROODE J)tt=mr nu (7r,i.:j V ft rn y..c, r,y{j:rrrt(n 1'.IJ t if tjUi-It y.tniA'.v.v//, fl fn Onrycniféft -tüi.'.'. fncctc/i CDtjJS .Cr rithjfiïr ftiir. 'O.ir f.'r Z'.vv .-.f icon ^wfu-fri. v/r- Hendrik van Brederode.

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2017 | | pagina 15