12 De verloren gegane gebrandschilderde ramen, doop en avondmaal tot de vorming van het dorp Hoek. In zijn weergave van de overstroming van Vremdijke heeft de glazenier een vrije artistieke interpretatie gegeven. Hierdoor doet de vorm van de kerktoren sterk denken aan de kerktoren van Hoek zoals die in 1900 gebouwd is. Wellicht dat juist hierdoor toch ook een verwijzing is bedoeld naar de Watersnoodramp van 1953. De beperkte bijdrage uit het Nationale Rampenfonds was immers een eerste financiële prikkel die het werken aan verdere financiering een stimulans gaf. Het bijbelse tafereel dat zich in het middengedeelte van het raam bevond betreft het verhaal uit het Evangelie waarin Jezus de hand van Petrus grijpt die, door angst bevangen, in het water dreigt weg te zinken (Mattheus 14: 22 - 33). De onderste afbeelding tenslotte betreft het sacrament van de Doop en wel door weergave van de doop van Christus zelf door Johannes (Mattheus 3: 13 - 17) waarbij het evangelie vertelt dat de Geest van God als een duif op Jezus neerdaalde. Het tweede raam herinnert met het onderste tafereel aan het sacrament van het Heilig Avondmaal: Het kruis van Christus met daarop brood en beker en het 'Lam Gods dat de zonde der wereld wegdraagt'. Om het kruis heen mensen met een ontvangende houding. Het midden tafereel is het bijbelse verhaal dat veelal wordt aangeduid als 'de wonderbare spijziging' of ook wel 'het verhaal van de vijf broden en twee vissen' (Mattheus 14 en Marcus 6 of 8). De verbinding die gemaakt is met het leven in dorp en omliggende polders is dat van 'de oogst'. Op het bovenste tafereel is te zien hoe op de akkers de arbeiders bezig zijn met het oogsten en binnenhalen van het graan. Een andere interpretatie van dit bovenste paneel is dat er zandzakken gevuld worden in de Wijckhuizenpolder om de dijken te versterken zoals bij de Watersnoodramp van 1953 ook werkelijk heeft plaats gevonden. Mede vanwege de sprekende verbindingen die door de glazenier gelegd zijn tussen Bijbel, sacramenten en zowel het dagelijkse leven in Hoek als ook bijzondere elementen uit de lokale geschiedenis zijn de ramen in de jaren die volgden zeer geliefd geworden. De gebrandschilderde ramen in de kerk waren ook één van de weinige cultuurhistorische elementen die het dorp Hoek kende. Brand Zowel deze ramen echter, evenals het meest historische element in de kerk, de preekstoel uit 1714, gingen samen met de rest van het hoofdgebouw van de kerk verloren bij een felle verwoestende brand op nieuwjaarsdag 2015. De torenspits stortte in en aan het einde van die eerste januari was de Hoekse gemeenschap, zo mag gezegd worden, het meest beeldbepalende gebouw waaraan voor velen grote gevoelswaarde was verbonden, kwijt. Alleen de helft van de toren was blijven staan en verder de oude consistorie, het uit de jaren zestig van de vorige eeuw daterende kerkcentrum en het begin deze eeuw gebouwde jeugdhonk. De oorzaak van de brand kon ondanks twee verschillende onderzoeken, zowel van de politie als van de verzekeringsmaatschappij, niet worden vastgesteld. De brand had een dermate verwoestende werking dat geen sporen van de oorzaak werden terug gevonden. Wel was duidelijk dat de brand begonnen was in de zuidwesthoek van de kerkzaak In combinatie met verhalen van dorpsbewoners uit de nieuwjaarsnacht is er toch een sterk vermoeden dat er een verband gelegd kan worden met vuurwerk. Niet opzettelijk, maar een zogenaamde 'wensballon' zweefde volgens enkele getuigen enkele uren na middernacht boven het dak van de kerk en kwam op het dak tot stilstand. Er was even ongerustheid over dit verschijnsel maar toen het vuurschijnsel weg was is men er vanuit gegaan dat het gedoofd was en de personen die getuige waren zijn verder huiswaarts gekeerd. Achteraf is een mogelijke verklaring dat de 'vuur-ballon' tot stilstand was gekomen boven één van de enkele jaren geleden aangebrachte pvc ventilatiekokers op het dak. Door het vuur van de ballon kan de pvc gesmolten zijn, de ballon door het aldus ontstane gat gezakt waarna het vuur is gaan smeulen. Eerst op de kap van de kerk, in de ochtend daar doorheen

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2017 | | pagina 12