r =3BS' ïF«vtfo* 21 (prak alle dèseSwooirlea D E Exodus 20 V- s en K///.zz(/, HeenzzxzZ/zzArAz ywy$'* mM/ '/zzz zz/Zzy/y/yy/z/.n CJzr/z/zzZtz/z //-//A/rr/zz zzi/iir/fw Bzz/z z/z z/ zzz z/z ar/yr/r/ZMz zz/zz/z/z uzzz/z/Z WIOT Deuteron^jnium 5 V- 6 zr/z/rc// )ti(ltrr/#si/t\ Arzz/z '/rif z/zzz/zzz /zz/r zzzrAz/z zzz z. /zz z/z/z Z/zz/zzz/z I Iccrc znzz Guit/zr/> Gz/ o/z zz/Z/ '/tiet Dahr/r/zzzi zAZ/A zz sZf 'l/!//jt V'/ z/z z/zr/z /zzz r/j (Zr Yzrn z/z "/"Zr» /n r/zz/Zzz r/z )Vr/ft zr/z zn& A/At ff.Cz/z/z 2 za/zz zzz rz//z fatzo zzrr/z 7/z/z/tc/tnrn vz/mUzh lieert CzzA/z/zz zz/z z/izliaGzzi/z/zz z/z z/A zz}//{(///zrrh /z zn/ rrr >rzz/z zrzz /jzzzr/i z/z/zzr/T/vz'zZ zz. f fzzzz A /Art zzzzZ 'Zz/zt >zi r/ AzA z t r zn rz/.'4 zzp/Z/zAzzz zzzz/z zzz Zjzrrrzz/zt Az. ■ZrZ/t(/Uf/ZCZZ'/ ZZ zZ rOTZU rz/zt Zltl/Z/lj/l, zn zzzz/zzz z/ Z/zzZzzz z zzz r/zzzzzZt ZZ. Gyc/t -'/// zznf St/fZ i z/z zz zz// z/, zz \zzzzzzzz z/z Heereil Zn z/z ZZZZ/ zz. X ZZZ//'/ IJ zzz/zzz z z zzzz/z zz Z/zzy /zz zzz z/zzz zz rz/z/zz/z z/z </z//; z/z Arzzz/A/. JtviZaH moA/i «li rn n MmodM/znSclig '(mlidii/Anslm :ym niy/b'zmitSn ra f/zzz hzi/t n zz zA-Z/f/rzz/f/z Ahza U/z///, uzsr/z z/z/zzz/Az// -fUHB Az///ztz/A/Az /rzzzz. z/uz/z y//, f// zz/z Zz z/z iz//bi////z ///izz zzr /z//r/z/t. cr-oir zzzz/zn/z/z//, /zzrzz/z/Zz// z ZZ! A(/(ZZ G,,4/'///t/< z/z ÏI//U /U,A/zzz/,// <A/<zyz//z//j //A//// nz Zuz/zz/o Gz/z/z Zz/Az/n zz zz/z At z/z/zz yz/z •ty Spnfo zz ft z/z zz zznz zz zkkiz/zzi G«/z Z/A/z/U S(z//zzz//z (Z(ZZ/f//f/z/ Z/Z/ZZ Z/Az/l/St (/zz/ ZZ^z/Az/z/zzzA Z/z/z ZZ zzz, f m Z/Z-ZtlZ/Z/l t WW/'77 HM hCm™ c""'//n "pwmux^m&rvui. zZ '/z/z z/zzzzr?z tz'/zz/z z/zz ztz/zXzMzz/// z/crHeeren z/nt z '/zzz /zz zz A zz z/z/z z/z/ z/z zz>/ S/z/zr zzz z/z z/xz t//z r zn z Z/)/ Ij/z ZZZ//-ZZZz/z/ ZZ'II l)tz zz/f zz/z zz/z// z/z z/z zzzr /zzz/) izyz y/rz z/z/zzzz/A (/zl zzz zz xz Parfcn zj z/z Sa z/z/z/,// /u/Z z/z Heer f z/z/zvA/zz Gz/z/z zz///zzz/ ózz/zz zr/z //V//z/z/z/A/z ////t z///( d zzz// zz/z f z/z/tz rz r zzzzzzi/z )iW7wc/ z/zzz Dit m//mc/iz z/z r h Z///H du z/sf ivm/f ncc/i S m h (zA z/z z/z Zz/ZH z zz/ z/Hd //////de// Wmailiivji }«m n,. r// It/rf/c/u ///iZz/i nnaZiiiiii mrm -iirfr i/i mhm Hm 6a, h// Hr/Htjo zz Z/Z/M.ni/iyZi«z/ a Zmt/Z '«iZ/z/Zn/Z/Ziii h/itr/ff/iei/zZ la )(nnü/mnnmui- i/iiZini Zf/n</(l/iat/ZZ.(Z( y. /n/i ■r/H n f rit// Zn/ °nn(< ifZ/n vaZriaa aemt/i Sn 1 /n/th DM/rom-n/fm Zl Hhciv nn Sahluillnlm/ r/nf/Zt li/ia/i i tr7Zp/'/%. yw,n«/< [/((nu/nK/nZ/npuv, in -Z//n ccn ituv/ Zm h Het bijzonder fraai beschilderde koorschot in de Maartenskerk te Wemeldinge. (Foto Jacqueline Lepoeter.) Dan was er nog een niet onbelangrijke factor, waarover we vreemd genoeg in de literatuur geen informatie vonden. In de voorgaande paragraaf lezen we echter in het citaat uit de notulen van de kerkenraad te Wemeldinge: de kerk was lastig tot het predikwerk. De predikant was slecht te verstaan, zijn stemgeluid verklonk in de veel te grote ruimte. In een eredienst waarin de volle nadruk op de preek lag, was dit aspect ongetwijfeld van grote betekenis. Geschilderde voorstellingen op het koorschot Afhankelijk van de afmetingen van de triomfboog was het koorschot een groot effen vlak. Dit vroeg om een passende versiering. In veel gevallen benutte men het koorschot om er tekstborden tegen te plaatsen, zoals borden voorzien van de Tien Geboden en de Apostolische Geloofsbelijdenis. Later ging men er nogal eens toe over om het koorschot van een tot de verbeelding sprekende beschildering te voorzien. De schildering sloot aan bij de kleuren van het meubilair en de stoffering en droeg er toe bij om van de preekkerk een besloten en deftige ruimte te maken. De decoratieschilder toverde dan denkbeeldige architectuur tevoorschijn of draperieën met een doorzicht op de hemel. Of hij stelde een compositie samen met tekstpanelen, guirlandes en wat er verder viel te bedenken. Gelukkig is op enkele plaatsen een beschilderd koorschot gaaf bewaard gebleven. Een mooi voorbeeld is het koorschot in de kerk van Baarland. Het omstreeks 1776 geplaatste schot werd geheel voorzien van een schildering volgens het principe van het zogenaamde antique werk. Men verbeeldde het schilderij hangende aan een koord of opgestrikt lint met een brede omranding, geïmiteerd in zwart marmer. Het werd opgedeeld in vlakken met aan de onderzijde pilasters, een balustrade en lambrisering. Het bovenste deel vertoont een vergezicht op de hemel dat extra diepte en perspectief krijgt doordat het afgezet is door gedrapeerde rode gordijnen. Boven de tegen het schot geplaatste preekstoel een tekstbord met daarop de Tien Geboden. Links van de preekstoel een tekstbord met daarop het Onze Vader, rechts van de preekstoel een tekstbord met de Apostolische Geloofsbelijdenis. Doordat het koorschot in 2011 is gerestaureerd en bijgewerkt ziet het er fraai uit.16' De achterzijde van het schot is altijd onbewerkt gebleven. Hoog boven de begane grond staat erop geschreven GAL 1806, AG 1806, CVM 1806. Het is niet onwaarschijnlijk dat dit de initialen zijn van de mensen die eraan hebben gewerkt en dat 1806 het jaar is dat de schildering is aangebracht. Kijken we in Baarland achter het koorschot dan zien we nog vandaag de dag hoe vroeger op veel plaatsen het afgesloten koor als opslagplaats en

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2017 | | pagina 21