r
=3BS' ïF«vtfo*
21
(prak alle dèseSwooirlea
D E
Exodus 20 V- s en
K///.zz(/, HeenzzxzZ/zzArAz
ywy$'* mM/
'/zzz zz/Zzy/y/yy/z/.n CJzr/z/zzZtz/z
//-//A/rr/zz zzi/iir/fw Bzz/z z/z z/
zzz z/z ar/yr/r/ZMz zz/zz/z/z uzzz/z/Z
WIOT
Deuteron^jnium 5 V- 6
zr/z/rc// )ti(ltrr/#si/t\ Arzz/z
'/rif z/zzz/zzz /zz/r zzzrAz/z zzz z.
/zz z/z/z Z/zz/zzz/z I Iccrc znzz Guit/zr/>
Gz/ o/z zz/Z/ '/tiet Dahr/r/zzzi
zAZ/A zz sZf 'l/!//jt
V'/ z/z z/zr/z /zzz r/j (Zr Yzrn z/z
"/"Zr» /n r/zz/Zzz r/z )Vr/ft zr/z zn&
A/At ff.Cz/z/z 2 za/zz zzz rz//z fatzo
zzrr/z 7/z/z/tc/tnrn vz/mUzh lieert
CzzA/z/zz zz/z z/izliaGzzi/z/zz z/z
z/A zz}//{(///zrrh /z
zn/
rrr >rzz/z zrzz /jzzzr/i z/z/zzr/T/vz'zZ zz.
f
fzzzz A /Art zzzzZ 'Zz/zt >zi r/ AzA z t r
zn rz/.'4 zzp/Z/zAzzz zzzz/z zzz Zjzrrrzz/zt Az.
■ZrZ/t(/Uf/ZCZZ'/ ZZ zZ rOTZU rz/zt Zltl/Z/lj/l,
zn zzzz/zzz z/ Z/zzZzzz z zzz r/zzzzzZt ZZ.
Gyc/t -'/// zznf St/fZ
i z/z zz zz// z/, zz \zzzzzzzz z/z Heereil
Zn z/z ZZZZ/
zz. X ZZZ//'/ IJ
zzz/zzz z z zzzz/z zz Z/zzy /zz zzz
z/zzz zz rz/z/zz/z z/z </z//; z/z Arzzz/A/.
JtviZaH moA/i «li rn n MmodM/znSclig
'(mlidii/Anslm :ym niy/b'zmitSn ra
f/zzz hzi/t n zz zA-Z/f/rzz/f/z
Ahza U/z///, uzsr/z z/z/zzz/Az// -fUHB
Az///ztz/A/Az /rzzzz.
z/uz/z y//, f// zz/z Zz z/z iz//bi////z
///izz zzr /z//r/z/t. cr-oir
zzzz/zn/z/z//, /zzrzz/z/Zz// z ZZ! A(/(ZZ
G,,4/'///t/< z/z
ÏI//U /U,A/zzz/,//
<A/<zyz//z//j //A//// nz Zuz/zz/o
Gz/z/z Zz/Az/n zz zz/z At z/z/zz yz/z
•ty Spnfo zz ft z/z zz zznz zz zkkiz/zzi
G«/z Z/A/z/U S(z//zzz//z (Z(ZZ/f//f/z/ Z/Z/ZZ
Z/Az/l/St (/zz/ ZZ^z/Az/z/zzzA Z/z/z ZZ zzz,
f m Z/Z-ZtlZ/Z/l t WW/'77
HM hCm™ c""'//n
"pwmux^m&rvui.
zZ '/z/z z/zzzzr?z tz'/zz/z z/zz
ztz/zXzMzz/// z/crHeeren z/nt z
'/zzz /zz zz A zz z/z/z z/z/
z/z zz>/ S/z/zr zzz z/z z/xz t//z r zn z
Z/)/ Ij/z ZZZ//-ZZZz/z/ ZZ'II l)tz zz/f
zz/z zz/z// z/z z/z zzzr /zzz/) izyz y/rz
z/z/zzzz/A (/zl zzz zz xz Parfcn zj
z/z Sa z/z/z/,// /u/Z z/z Heer f z/z/zvA/zz
Gz/z/z zz///zzz/ ózz/zz zr/z //V//z/z/z/A/z
////t z///( d zzz// zz/z f z/z/tz rz r
zzzzzzi/z )iW7wc/ z/zzz Dit m//mc/iz
z/z r h Z///H du z/sf ivm/f ncc/i S m h
(zA z/z z/z Zz/ZH z zz/
z/Hd //////de//
Wmailiivji }«m n,.
r// It/rf/c/u ///iZz/i nnaZiiiiii mrm
-iirfr i/i mhm Hm 6a, h//
Hr/Htjo zz Z/Z/M.ni/iyZi«z/ a Zmt/Z
'«iZ/z/Zn/Z/Ziii h/itr/ff/iei/zZ
la
)(nnü/mnnmui-
i/iiZini Zf/n</(l/iat/ZZ.(Z( y. /n/i
■r/H n f rit// Zn/ °nn(<
ifZ/n vaZriaa
aemt/i
Sn 1 /n/th DM/rom-n/fm
Zl Hhciv nn Sahluillnlm/ r/nf/Zt
li/ia/i i tr7Zp/'/%. yw,n«/<
[/((nu/nK/nZ/npuv, in
-Z//n
ccn ituv/ Zm h
Het bijzonder fraai beschilderde koorschot in de Maartenskerk te Wemeldinge. (Foto Jacqueline Lepoeter.)
Dan was er nog een niet onbelangrijke
factor, waarover we vreemd genoeg in
de literatuur geen informatie vonden.
In de voorgaande paragraaf lezen we
echter in het citaat uit de notulen van de
kerkenraad te Wemeldinge: de kerk was
lastig tot het predikwerk. De predikant
was slecht te verstaan, zijn stemgeluid
verklonk in de veel te grote ruimte. In een
eredienst waarin de volle nadruk op de
preek lag, was dit aspect ongetwijfeld van
grote betekenis.
Geschilderde voorstellingen op het
koorschot
Afhankelijk van de afmetingen van de
triomfboog was het koorschot een groot
effen vlak. Dit vroeg om een passende
versiering. In veel gevallen benutte men
het koorschot om er tekstborden tegen
te plaatsen, zoals borden voorzien van
de Tien Geboden en de Apostolische
Geloofsbelijdenis. Later ging men er
nogal eens toe over om het koorschot
van een tot de verbeelding sprekende
beschildering te voorzien. De schildering
sloot aan bij de kleuren van het meubilair
en de stoffering en droeg er toe bij om
van de preekkerk een besloten en deftige
ruimte te maken. De decoratieschilder
toverde dan denkbeeldige architectuur
tevoorschijn of draperieën met een
doorzicht op de hemel. Of hij stelde een
compositie samen met tekstpanelen,
guirlandes en wat er verder viel te
bedenken. Gelukkig is op enkele plaatsen
een beschilderd koorschot gaaf bewaard
gebleven.
Een mooi voorbeeld is het koorschot in de
kerk van Baarland. Het omstreeks 1776
geplaatste schot werd geheel voorzien
van een schildering volgens het principe
van het zogenaamde antique werk. Men
verbeeldde het schilderij hangende aan
een koord of opgestrikt lint met een
brede omranding, geïmiteerd in zwart
marmer. Het werd opgedeeld in vlakken
met aan de onderzijde pilasters, een
balustrade en lambrisering. Het bovenste
deel vertoont een vergezicht op de hemel
dat extra diepte en perspectief krijgt
doordat het afgezet is door gedrapeerde
rode gordijnen. Boven de tegen het schot
geplaatste preekstoel een tekstbord met
daarop de Tien Geboden. Links van de
preekstoel een tekstbord met daarop het
Onze Vader, rechts van de preekstoel
een tekstbord met de Apostolische
Geloofsbelijdenis. Doordat het koorschot
in 2011 is gerestaureerd en bijgewerkt ziet
het er fraai uit.16'
De achterzijde van het schot is altijd
onbewerkt gebleven. Hoog boven de
begane grond staat erop geschreven GAL
1806, AG 1806, CVM 1806. Het is niet
onwaarschijnlijk dat dit de initialen zijn
van de mensen die eraan hebben gewerkt
en dat 1806 het jaar is dat de schildering is
aangebracht. Kijken we in Baarland achter
het koorschot dan zien we nog vandaag
de dag hoe vroeger op veel plaatsen
het afgesloten koor als opslagplaats en