I 4I 1 >i||! ww f IB ili^Hji Het Pels-orgel van Sas van Gent* |||l|! h irn'1 'tmi ii 26 1 Étjk k 1 lliil I Miel Erpelinck (emeritus-pastoor van de Elisabethparochie, Sas van Gent) Orgelbouwer Pels 27 W 1 i Foto van het Pels-orgel, genomen in december 2012, bij het sluiten van de Maria Hemelvaartkerk in Sas van Gent. (Foto: F. Janssens.) Toen Hayo Boerema, organist van de Laurens-kerk in Rotterdam, dus niet de eerste de beste, op 19 augustus 2016 als laatste organist een 25-jarige reeks van concerten in de Maria Hemelvaartkerk van Sas van Gent, afsloot, was hij onder de indruk van het gebouw en van de ge weldige akoestiek. Ik vertelde hem dat hij het laatste concert zou geven, in deze door J.Th.J. Cuypers gebouwde kerk, want de overdracht van de kerk was aanstaande. Ik zal mijn uiterste best doen, was zijn ant woord. En dat deed hij. Ik was zo onder de indruk van zijn spel, dat ik hem de vol gende dag een mailtje heb gestuurd, want ik had klankkleuren gehoord, die nog nooit aan het orgel onttrokken waren. Ik was met andere woorden totaal beduusd. Intussen is het orgel in de laatste week van september 2017 afgebroken en afgevoerd. Het orgel uit de Groenen Briel Toen de bouw van de Cuyperskerk in 1892 voltooid was, werd het mechanische orgel van vóór 1797, door de aannemer Mulders overgebracht naar de nieuwe kerk. Alle orgels waren toen mechanisch, dat wil zeggen de organist zette bij alles wat hij deed, een mechaniek in werking, zonder verdere hulpmiddelen, want die kwamen pas in de negentiende eeuw. Het orgel was afkomstig van het klooster de Groenen Briel in Gent. De Franse Revo lutie waarde toen door Europa en veel kerkelijke goederen werden onteigend en verkocht. De bekende orgelbouwfamilie Van Peteghem uit de Drapstraat in Gent heeft het orgel heel de negentiende eeuw onderhouden. Tot 1923 heeft dat orgel nog met zekerheid gewerkt. Maar in 1925 werd een harmonium aangeschaft voor het zangkoor. Intussen was er nieuwe orgelbouwtechniek in opmars: de pneu matiek. Door middel van kleine blaasbalg- jes, dus gevuld met lucht, werd sneller en lichter spel mogelijk. Dat was het! Daar voor waren soms duizenden blaasbalgjes en honderden meters slangen nodig om de lucht te transporteren. Toen bestond er nog geen plastic. Een nieuw Pels-orgel In maart 1926 deelde pastoor Batenburg aan het kerkbestuur mee dat het zangkoor bezig was met een actie voor een nieuw orgel: men ging rond met intekenlijsten. 2.000,- bracht dat op. De Spiegelglas- fabriek gaf400,- en voor de rest werd er een lening afgesloten van 5.000,-. Pastoor Doens, bij oude Sassenaren nog steeds een bekende naam, werkte de plan nen verder uit. Adviseur was Caecilianus Huygens, franciscaan en directeur van de Kerkmuziekschool in Utrecht. Hij beval als orgelbouwer de firma Pels uit Alkmaar aan. Die orgelbouwer was vanzelfsprekend katholiek. Er waren nog twee andere kandidaten, maar die vielen af, omdat ze Het bedrijf werd in 1903 opgericht door Bernardus Pels (1870-1933), die tot dan toe meesterknecht was bij L. Ypema Co. Zijn zoon Anton Pels (1895-1960) bouwde het bedrijf uit tot een der grootste orgelbouwers van Europa onder de naam B. Pels Zn. In 1959 werd de Rotterdamsche Elektrische Kerk- Concertorgelfabriek Valckx Van Kou teren Co's. overgenomen. De derde generatie was weer een Bernard Pels (1921-1996). Hij zette het bedrijf van zijn schoonvader, orgelmaker D'Hondt in Herstelt, in 1962 voort onder de naam Pels D'Hondt. In hetzelfde jaar werd Rochus van Rumpt (1919-1996) mede-eigenaar van het Alkmaarse bedrijf, dat hij al vanaf 1952 vanuit 's-Hertogenbosch vertegenwoordigde voor Zuid Nederland en België. In 1964 fuseerde het toen noodlijdende bedrijf met de orgelbouw- firma Willem van Leeuwen in Leiderdorp, die in 1903 was opgericht door Gerrit van Leeu wen. De firma ging verder onder de naam Pels Van Leeuwen, nu te Alkmaar. Onder leiding van Rochus van Rumpt ging het bedrijf in 1970 failliet. Hij zette de zaak enige tijd voort vanuit zijn schuur te Gameren en verhuisde in 1974 naar Waardenburg, waar zijn zoon Peter van Rumpt (1948) in 1979 in de zaak kwam. In 1981 vestigde het bedrijf zich in 's-Hertogenbosch. Later kwam de artistieke leiding in handen van Rochus van Rumpt jr. (1978) en de zakelijke kant bij Jacqueline van Rumpt (1984). In januari 2017 vroeg directeur-eigenaar Peter van Rumpt het faillissement van de firma aan, maar een maand later werd een doorstart bekendgemaakt. De firma heeft circa zestien medewerkers. Men specialiseert zich steeds meer in het res taureren van historische orgels, terwijl nieuwbouwprojecten meer en meer in het verre buitenland worden uitgevoerd. (Verenigde Staten, Verre Oosten.) (Bron: Wikipedia.) het oude orgel niet wilden overnemen. Pels had bovendien de laagste prijs en het hoogste tingehalte in de pijpen. Het orgel zou in totaal 7.375,- kosten. Het front werd ontworpen door Huy gens, zoals hij dat ook voor Zuiddorpe deed. De gelijkenis is opvallend, alleen is de uitvoering in Zuiddorpe door een echte vakman gedaan, in Sas van Gent door een onbekende plaatselijke timmer man. Sas van Gent was opus 53 van de firma Pels. Het handgeschreven contract is op internet te vinden met de opleve ringsdatum er bij: zondag 12 februari 1928. Op die dag werd het door pastoor Doens gewijd. Het bij de plechtigheid behorende concert werd gegeven door Emile de Groote, organist van de St. Baafs in Gent. De 'dispositie', de verschillende registers, was katholiek. Dat wil zeggen een naar zoet en zacht en vroom ruikende klank, als je dat zo noemen mag. Er wa ren twee manualen en vrij pedaal met in totaal zestien registers. Dat was best veel voor een parochiekerk in een kleine plaats. Bijzonder was de 'transpositeur', een registerknop links op de speeltafel, die het mogelijk maakte het hele orgel een halve toon lager of hoger te laten klinken. Dat was in die tijd een knappe uitvinding. Zowel Pels als Huygens moeten 'oren aan hun kop' hebben gehad, want zij plaatsten het orgel helemaal aan de voorkant van de nis onder de toren, zodat er maximaal van de akoestiek in de kerk gebruik gemaakt kon worden. Het was en is gebruik, dat een orgelbou wer het onderhoud de eerste jaren tegen betaling verzorgt. Later kon een parochie overgaan naar een orgelstemmer die goed koper was. Zo werd het orgel in Sas van Gent in 1961 door de firma Valckx uit Rotterdam grondig opgeknapt, maar Valckx was toen al overgenomen door Pels. Restauratie van het orgel Rond 1965, bij de grote veranderingen in de liturgie, werd het orgel stilgelegd en de windmachine afgekoppeld. Maar in 1983 vatten Johny Mijnsbergh, André Boon, Rudolf Fassaert en Miel Erpelinck het plan op het orgel weer speelklaar te maken. De frontpijpen werden met 'zilverkleur' gespoten in de garage van Mijnsbergh, de labia werden 'goud ge verfd' (pijpen genoemd naar hun labia (labium=lip) die voor hun klank van betekenis zijn). De groep was enthousiast, zonder veel kennis van zaken. De firma Twee foto's van het demonteren van het orgel op 13 oktober 2017. (Foto's: F. Janssens.) Nijsse uit Oud-Sabbinge stemde het orgel en op 25 september 1983 gaf organist Arie Karreman uit Terneuzen een feestelijk concert. In november 1985 nam Stefvan Sterkenburg het initiatief tot een grondige restauratie en uitbreiding van het orgel door de eenmalige actie 'Bedrijfsleven adopteert Orgel'. Dat bracht 38.000 gul den op. In juli 1986 begon de firma Nijsse aan het werk, dat op 26 september met de plechtige overdracht werd voltooid. Het orgel telde toen achttien registers. De 'al te romantische' registers (salicionaal en dolce) werden verwijderd, waarvoor meer 'heldere' registers in de plaats kwamen en het pedaal kreeg er twee registers bij. In 1992, toen de kerk honderd jaar be stond, kon het trompet-register geheel vernieuwd worden. Toen ook begon de jaarlijkse concertreeks. Ieder jaar was er wel een organist die naast literatuur - uitgeschreven werken van componis ten - zelf improviseerde op een gegeven thema. Adviseur bij de concerten was Jos Verpoorten, later werd dat Ad van de Wege. In 1996 werd een koraalbas 4' in het pedaal geplaatst en in 1999 een bas- son 16' op het bovenklavier, waardoor het orgel nog meer body kreeg en met zijn 21 registers en de uitstekende akoestiek van de kerk uitgroeide tot één van de betere orgels in Zeeland. Toen in 2012 de Cuy-

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2018 | | pagina 14