o Bestuurszaken Inhoud 1484 of het Raadsel van Zierikzee 2 Stichting Oude Zeeuwse Kerken Stichting Oude Zeeuwse Kerken 3 Guus van Breugel'1 www.zeeuwsekerken.nl Secretariaat: G.L.F. Sarneel, Herenstraat 22, 4331 JT Middelburg, tel. 06-51744318, e-mail: glfsarneel@gmail.com Donateursadministratie (nieuwe donateurs, opzeggingen, adreswijzigingen) Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland (SCEZ), Postbus 49,4330 AA Middelburg, tel. 0118-670870, rekeningnummer (IBAN) NL24 INGB 0000 0996 92 t.n.v. Stichting Oude Zeeuwse Kerken, Middelburg, e-mail: sozk@scez.nl Dagelijks bestuur Mr. K.P.T.G. Flos, Graauw, voorzitter G.L.F. Sarneel, Kapelle, secretaris Drs. S. Jongepier, Middelburg, penningmeester Ir. J.J.H.M. Molenaar, Kats, lid Algemeen bestuur Leden dagelijks bestuur (zie boven), L.M. van der Gouwe, Kloosterzande H. Klein Hesseling, Waterlandkerkje Dr. H. Uil, Zierikzee J.H.A. Vermin, Baarland G. van der Wal, Kats Redactiecommissie L.M. van der Gouwe, Kloosterzande Ing. C.M.J. de Jonge, Goes Drs. J.P. de Jonge, 's-Gravenpolder G.J. Lepoeter, Kapelle Dr. H. Uil, Zierikzee Mevr. drs. I.H. Vogel-Wessels Boer, Middelburg Redactieadres Drs. J.P. de Jonge, Schoorkenszandweg 29, 4431 PH 's-Gravenpolder, tel. 0113-649296 e-mail: j.p.dejonge@kpnplanet.nl Bestellen bulletins Van de meeste bulletins is nog een beperkt aantal exemplaren verkrijgbaar bij L.M. van der Gouwe, Hulsterweg 10,4587 EC Kloosterzande, tel. 0114-681909. De prijs is 2,00 per stuk exclusief verzendkosten. Frontpagina: Icoon van de Maagd Maria met het kind Jezus. (FotoT. Lepoeter-Boes.) Hoort bij het artikel: Een Koptisch-Orthodoxe kerk in Zeeland De Statutenwijziging van Stichting Oude Zeeuwse Kerken en de daarmee gepaard gaande wijziging van de statuten van de plaatselijke stichtingen zijn nog niet geheel verteerd. Er blijven vragen over. Wie doet wat? Waar liggen de grenzen van de verantwoordelijkheden? Dat zijn zaken die zich in de praktijk dienen te zetten. Het bestuur heeft dan ook in de voorbije periode gekozen voor een bezoek aan de plaatselijke exploitatiestichtingen. Aldus kan het komen tot een evaluatie van mogelijkheden en problemen. Daar kan beleid op worden afgestemd. Het blijkt steeds weer dat inzichten wijzigen. Bijvoorbeeld: is het nodig om een gebouw voor de volle 100% voor her bouwwaarde te verzekeren? De premie van de verzekering wordt daarop afgestemd. Verder speelt de herbouwwaarde een rol bij het bepalen van de hoogte van het subsidiabele bedrag voor een instandhou dingssubsidie voor een monument. Kan de gemeentelijke overheid op grond van de Erfgoedwet de restauratie van een monu ment dat zwaar beschadigd is door storm of brand afdwingen? En welke gevolgen heeft het feit dat het monument niet voor de volle 100% herbouwwaarde is verze kerd (gesteld dat het mogelijk is om voor een lager percentage te verzekeren, zonder dat er sprake is van onderverzekering) Halen wij uit de wijzigingen van de orga nisatie het volle rendement De stich tingen hebben alle een webstek. De ene webstek wordt beter onderhouden dan de andere. Van een gericht beleid om samen op te trekken om de markt te bewerken is nog geen sprake. De concerten en exposi ties hebben plaats, maar van coördinatie en gezamenlijk de markt bewerken blijkt nog niet veel. Op dat terrein valt nog het nodige te doen. Verder wordt de Stichting nog steeds gevraagd om mee te denken over een rol om de problemen rond de Oostkerk in Middelburg op te lossen. Het is vleiend voor de Stichting. De Stichting heeft een duidelijke visie op de mogelijkheden en onmogelijkheden van een rol in dat proces. Met vriendelijke groet, Het bestuur Pag. 3 Guus van Breugel 1484 of het Raadsel van Zierikzee Pag. 6 Kees de Jonge Even voorstellen Pag. 7 G.J. Lepoeter Een Koptisch-Orthodoxe kerk in Zeeland Pag. 13 L.M. van der Gouwe Dendrochronologie (deel II) Pag. 15 Kees de Jonge Restauratiekwaliteit Pag. 16 H. Uil De hervormde kerk te Zonnemaire 150 jaar Pag. 23 Jeroen van Westen en Anne Ausloos Glansrijke avonturen Pag. 26 Miel Erpelinck Het Pels-orgel van Sas van Gent De recente media-aandacht voor genderkwesties zal veel mensen positief zijn opgevallen of juist met hoon zijn onthaald. Die gevoeligheid heeft te maken met het gegeven dat iedereen in de westerse wereld door de eeuwen heen is geprogram meerd om in de dualiteit tussen man en vrouw te denken, in goed en slecht, in links en rechts. De knopen of ritssluitingen zitten op een mannenjas nu eenmaal anders dan bij de dames. Het maakt de wereld overzichtelijk, het maatschappelijk verkeer wordt gemakkelijker als iedereen intuïtief in de juiste richting navigeert, zo was doorgaans het idee. Links en rechts Die archetypische programmering is dui zenden jaren oud. Het komt in ieder geval terug in de Bijbelse voorstellingen van Adam en Eva (die op schilderijen in vaste positie zijn afgebeeld). De rechterzijde, de mannelijke kant (voor de kijkers links) wordt geassocieerd met het goede (Latijn: dextra) en de linkerzijde wordt verbonden met het kwade (Latijn: sinistra). Sinister heeft ook connotaties van duisternis en ongrijpbaarheid. De associatie met Eva die in de Hof van Eden van de slang de appel aanneemt ligt voor de hand. Juist in plechtstatige, ceremoniële zettin gen komt dit links en rechts heel duidelijk naar voren. Te denken valt aan een kro ning of koninklijk huwelijk, maar ook aan tradities binnen kerkgemeenschappen van zeer diverse signatuur. Gedurende de Mid deleeuwen schoven vrouwen uitsluitend aan op de linkerflank. Laatmiddeleeuwse en Vroegmoderne ker ken waren verzamelplaatsen van memorie cultuur waar de links-rechts oriëntatie van rijke personen niet alleen tot uiting kwam in de rituele positie van man en vrouw op de zerk zelf (ongeacht hoe de lichamen in het graf zelf waren gelegd), ook hun wa pens volgden dat stramien als het wapen van het echtpaar werden gedeeld in twee heraldische helften. De man ligt dan voor de kijker links (dus vanuit de overledene rechts). Tegenstrijdigheden Datzelfde verwachtingspatroon moet op de negenentwintigste augustus van 2013 hebben doorgewerkt in de archeologische waarneming van het grafsteenfragment uit de Nieuwe Kerk te Zierikzee.2 Het tijd schrift Zeeuws erfgoed (nr. 4, 2013) meld de althans dat op de enorme brok van 1.40 bij 1.20 meter een echtpaar uitgehouwen stond. En op zich is dat niet zo gek, want de onderste helft van de steen ontbrak. Het zien van een lang gewaad bij de vrouw had eventuele twijfel kunnen wegnemen. Maar iets in mijn waarneming verzette zich tegen de traditionele verwachting. Het grote hoofd met de forse masculiene kin van de rechter figuur (heraldisch links, de positie voor de vrouw) en 'haar' opvallende lengte ten opzichte van de veronderstelde echtgenoot waren op zijn minst atypisch. Beide figuren deden mij aan rugbyspelers denken, waarbij ten ge volge van de brede beschermende kleding, het hoofd bijna op de schouders leek te rusten. Een ander opvallend kenmerk was dat de beide naast elkaar liggende figuren gelijke pagekapsels hadden, zoals deze rond 1500 bij mannen in de mode waren. Mij begon het te dagen dat dit wel eens twee mannen uit twee verschillende ge slachten konden zijn. Zij voerden verschil lende familiewapens. Mensen van gelijke sekse kom je in Euro pese context wel eens tegen op grafmonu menten. Er zijn gevallen bekend uit En geland, Zweden, Duitsland en Nederland (o.a. te Gouda). Het voert te ver om daar nu op in te gaan, maar het gaat dan om bloedverwanten of een persoon met meer dere huwelijkspartners. De Goudse casus betreft twee priesters in de Sint-Janskerk. Voorstelbaar is dat het daar om een gees telijke broederschap gaat. Maar dat twee mannen van verschillende families naast elkaar zijn afgebeeld is een unicum. Ik besloot met vriend en collega-heraldicus Henk 't Jong uit Dordrecht eens pools hoogte in Zierikzee te nemen. Tóch twee mannen? Bij aankomst leidde archivaris Huib Uil ons naar de raadselachtige brok waar wij ons installeerden met camera, papier, tekengerei en niet te vergeten een natte spons. Traditioneel wordt een groot vel papier over de plaat gelegd en wordt er met krijt of grafiet een afdruk gewreven. Een mo derner foefje werkt met vocht. Je neemt een natte spons en dept daarmee over de hogere delen van de steen. Als het om Bel gische hardsteen gaat, worden de hogere delen onmiddellijk donkergrijs tot zwart. Reconstructie van het grafplaatfragment. (G. van Breugel, 2015.)

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2018 | | pagina 2