Intussen maakt de ander detailfoto's om die later digitaal te monteren. Zo is ook de hoofdillustratie van dit artikel tot stand gekomen. Wat ons beiden opviel, was dat het schou derstuk van de linker figuur een subtiel richeltje had. Het bleek geen onderdeel van een mantel of ander kledingstuk te zijn, maar het schouderstuk van een harnas. Deze ribben of richels waren een innovatie uit de vijftiende-eeuwse Mila nese smeedkunst, bedoeld om het harna- sonderdeel meer stijfheid te verschaffen. Inmiddels was ook Henk 't Jong overtuigd van het feit dat het twee mannen waren. Met het oplossen van het raadsel kwam een andere vraag tevoorschijn. Wat was er gebeurd? Familiewapens In de loop van de zestiende eeuw ontstond de heraldische traditie dat vrouwen hun wapenschild aflieten beelden met een ruitvormige of (later) ovale schildcontour. Desalniettemin konden (en kunnen) dames ook nog steeds het volledige wa pen van hun vader dragen, maar dat was betrekkelijk zeldzaam voor de periode waarin deze wapens waren gehouwen.3 In het toernooi met de kolf moest men bij de tegenstander het helmteken van diens tra liehelm slaan. Vrouwen namen geen deel aan toernooien, dus helmtekens waren voor hen geen functionele versierselen. De helmen boven deze wapens hebben typologische verschillen. De linker helm (dus heraldisch rechts) is uit respect voor de ander omgewend.4' Deze zogenaamde courtoisie is niet alleen van toepassing tussen mannen en vrouwenwapens, maar is een hoofse manier van afbeelden. Ook de wapenfiguren worden dan naar het tegenover liggende wapen gericht. De essentie is: 'ik zie u'. De tegenover geplaatste helm is een echte steekhelm of zogenaamde paddenkop, welke ontworpen werd voor de frontale charge te paard. Als de krijgsman zijn doel naderde, trok hij zijn hoofd lichtjes ach terover en werd de kijkspleet afgeschermd voor de lanspunt van de tegenstander. Nog een klein verschil: de helm links heeft een wrong (ineengedraaide lappen stof) en de rechter helm heeft een helmkroon. Deze verschillen zijn bepaald door traditie en smaak en niet door maatschappelijke De wapens van leden van het geslacht Van der Maelstede zoals zij gevoerd zouden zijn tijdens de slag bij Schoterzijl (F), 1396. Onderlinge verschillen geven de positie in de familierangorde weer. Van linksboven naar rechtsonder: Jehan, Jehan, Florens, Jehan, Jehan, Gaulthier en Jehan. Het laatste wapen is van hun verwant Simon de Bruel (van Bruelis) voorvader van Anthonys van Bruelis; de Van der Maelstede-daim is nog duidelijk als hartschild te zien. (Getekend door J.M. Lion 1889, coll. CBG.) hiërarchie. Met het deppen van de steen kwam een struisvogelkop en -hals tevoor schijn. Dat weten we doordat de vogel een hoefijzer in zijn snavel heeft. De mid deleeuwse bestiaria stonden vroeger vol met wonderlijke exotische diersoorten met opmerkelijke eigenschappen. Struis vogels zouden zo'n sterke maag hebben dat ze zelfs volgens Jacob van Maerlant (dertiende eeuw) in diens werk Het boek der natuur metaal konden verteren. Rechts is een uitkomende klimmende leeuw te zien, in de Nederlanden geen zeldzaamheid. De schilden: identificaties Het vinden van deze helmtekens in com binatie met hun wapenschilden was op zich al een vondst, we wisten tot nog toe niet bij welke families ze behoorden. Wie waren er dan afgebeeld? Onze database CBG Familiewapens bood uitkomst. Schildhoofden nemen ongeveer één derde van het schildoppervlak in beslag, maar het veld in het linker wapen bestrijkt bijna de helft. Daarmee benadert het qua hoog te een zogenaamde doorsnijding. Om de figuren communicatiever te maken, beter uit te laten komen, werden velden soms wat opgerekt. En dit maakt heraldiek als het ware elastisch. Het is in sommige opzichten vergelijkbaar met taal en laat zich als fenomeen niet altijd op een exacte manier benaderen.51 Het schildhoofd is op zijn beurt weer gevierendeeld met vier leeuwen (en lijkt daarmee op het schildhoofd van het wapen van Rotterdam). De vier leeuwen zijn afkomstig van de graven van Hol land uit het huis Henegouwen. Voor de afleesbaarheid is ook hier het één en ander geplooid: de leeuwen klimmen niet, maar zijn gaand afgebeeld om ze beter bin nen hun kader te kunnen positioneren. We hebben te doen met een lid van het geslacht Van Bruelis dat via bastaardij afstamde van de graven van Holland. Het onderste bestanddeel van het schild ver toont drie eendjes of waterhoenen (let op de zwemvliezen) die in courtoisie naar de buurman zijn omgewend. De lijst van het grafsteenfragment geeft de naam Antho nys prijs, waarmee een exacte identificatie mogelijk is: Anthonys van Bruelis. Het kasteel van zijn familie, Bruelis, stond in Kapelle, Zuid-Beveland. De naam was echter afkomstig van de heerlijkheid Bru- elle in Henegouwen, bakermat van het geslacht. Fragment van de zerklijst (linksboven): dinsdach voer sacramensdach. De zinsnede dinsdach voer sacramens dach is nog op de zerklijst leesbaar. Sacraments dag is de tweede donderdag na Pinksteren. Zo krijgen we een duidelijk beeld wanneer de heren in 1484 het leven lieten. Dit jaar tal is overigens in Romeinse cijfers in het rechter gedeelte van de zerklijst gekapt. Anthonys' grafgenoot, bijna een halve kop groter, voert een wapen met drie gespen en een zwaard. Zowel het zwaard als de gesp zijn zéér Zeeuwse heraldische wapen figuren. Hier is het gevest van het zwaard over de gesp geplaatst, maar wederom zien we die wonderlijke heraldische elasticiteit. CBG Familiewapens toont het wapen van de uitgestorven adellijke familie Van Suidland ofZuydtland, afkomstig van Schouwen: in zwart een zilveren zwaard, goud gevest, vergezeld van drie liggende ovale zilveren gespen, op vier plaatsen de randen goud beslagen 1-2-1) met de tong naar links gericht. In de familie werd het zwaard dus zowel tussen de gespen, als over de onderste gesp heen gelegd.6' Het wordt daarmee niet per sé een ander wapen. Tussen Anthonys en deze man bestond geen bloedverwantschap, maar wel waren ze 'familie' van elkaar. Rond 1484 stond de familie Van Zuidland op uitsterven. Via de genealogische gegevens bij het CBG Centrum voor familiegeschiedenis belandden we bij ene Jan van Zuidland die huwde met Cornelia, de zuster van An thonys van Bruelis. De mannen in het graf waren dus zwagers! Via Cornelis Janszoon van Zuidland is het geslacht uitgedoofd in een erfdochter Levina, die overigens via de bekende familie De Huybert nageslacht heeft. Claimcultuur Behalve de twee zeer verschillende wapens van de heren ontwaren we linksboven een wapen met een schuinkruis gaande over een dwarsbalk. Dit is niet de gebruikelijke weergave die we van grafzerken ken nen, waarbij de kwartieren (wapens van voorouders) van de overledene worden uitgebeeld. Het centrale wapen, gekomen van vaderszijde, wordt dan gewoonlijk linksboven (heraldisch rechts) herhaald. Het wapen kon ik identificeren als dat van de Van der Maelstedes, een familie die het zwaartepunt van haar bezittingen nabij Hulst had liggen en langs verschillende huwelijken vermaagschapt was aan Van Bruelis. Nu is bekend dat er al een eeuw eerder onenigheid was tussen de families Van der Maelstede en Van Bruelis, met de Maelsteedse goederen als inzet. Steeds is de claim op die goederen tot uitdrukking gekomen in het hartschild van Simon van Bruelis, voorvader van Anthonys. Het wil als het ware zeggen: 'ik houd je in de gaten, de wereld mag weten dat ik, als de omstandigheden wijzigen, je goed zal opeisen'. Het is dus eerder een pretentie wapen, dan dat het een expressie is van daadwerkelijk bezit. In de Middeleeuwen liepen die dingen wel eens door elkaar. Waarom heeft Anthonys niet meer het pretentiewapen Maelstede als hartschild opgenomen? Kennelijk was de herin nering nog levend, maar werd de claim minder actueel. Hoewel Anthonys als nakomeling van de graven van Holland ridderlijk in harnas staat afgebeeld, was hij vooral een man van het recht en de letter. Hij liet zich bij zijn inschrijving aan de rechtenfaculteit van de universiteit van Keulen noteren als clericusgeestelijke. Arie van Steensel veronderstelt dat hij, om het geslacht van de ondergang te red den, strategisch het roer omgooide."' Hij huwde alsnog. Niet zoals zijn broer en zusters binnen de kern van het adellijke milieu, maar met de schatrijke Zierikzeese erfdochter Avezoete van Vroomsteine, een burgemeestersdochter.8 Bovendien ontving hij in 1475 als dank voor diensten aan Zierikzee het poorterschap van de stad. Die diensten zullen van economische aard zijn geweest, want veel edelen onder hielden handelsbetrekkingen tussen de Engelse en Nederlandse kust, waarbij alles draaide om vis, steenkool, zout en wol. Het raadsel blijft Hierboven schreef ik dat het geen uit zondering was om mensen van dezelfde sekse in één graf te leggen, maar dan gaat het meestal om echte bloedverwanten. Wat bracht deze mannen samen? Beiden waren gehuwd, zo weten we, maar aan het grafsteenfragment is niet af te lezen of eventuele echtgenotes erin zijn bijge zet. Twee martiaal afgebeelde lieden die in vriendschap en een zekere intimiteit de eeuwigheid in gaan doet denken aan het Roelantslied, waarbij de zwagers Roelant en Olivier in eikaars nabijheid worden gevonden door terugkerende troe pen. Was er een toernooi of een oorlog waarbij beiden het leven lieten? Niet aan toonbaar. Het is veel waarschijnlijker dat een meer alledaagse tragische gebeurtenis de mannen tegelijkertijd uit het leven joeg. Omdat de Zeeuwse adel regelmatig JIvP 1.1 >1 V BH K 111 CIJISTH Hh K H K Tl: 7.1 11 M H K K; /W m De St. Lievens Monsterkerk te Zierikzee, daags na de grote brand van 1832. Op dezelfde locatie is de Nieuwe Kerk met een classicistisch uiterlijk verrezen. De toren is gespaard gebleven. (Universi teitsbibliotheek Leiden, uitgever Jan Dam Steuerwald.)

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2018 | | pagina 3