'MZZgb Even voorstellen Een Koptisch-Orthodoxe kerk in Zeeland te water ging, zou men kunnen denken aan verdrinking. Men had soms een eigen haven, was betrokken bij de haringvangst en zoutwinning en doorkruiste voor zaken en krijg met grote regelmaat de Zeeuwse delta. In ieder geval was fysieke nabijheid tussen mannen voor de middeleeuwer niet vreemd. Noten 1Guus van Breugel is heraldicus bij het CB G Centrum voor familiegeschiedenis te Den Haag. Dit artikel is een bewerking van de eerdere publicatie over de vondst in Gen. magazine, tijdschrift voor familiegeschiede nis, 2016, nr. 1. 2. Het fragment is afkomstig uit de voorloper van de huidige kerk die in 1832 door brand verwoest werd. 3. Het voeren van het volledige wapen door dames kwam meer voor in het Duitse taal gebied. 4. In de heraldiek worden links en rechts op zettelijk met elkaar verwisseld. De traditie wil dat het schild beschreven wordt als was men de wapenvoerder, staand achter zijn schild. 5. Er zijn delen die door de tijd heen stabiel blijven, 'sterk' zijn. Heraldische kleuren (rood, blauw, groen, zwart) en metalen (goud, zilver) zijn als het ware vergelijkbaar met stabiele medeklinkers. Vormen echter, laten zich soms, net als bij het gesproken woord, gemakkelijker verbuigen, verzachten of zelfs inslikken. Strikt taalkundig gezien heeft spelling niets te maken met taal. Ik bedoel hier dus taal in brede zin, waarbij men zelfs aan typografie kan denken. De manier waarop wapenfiguren zijn gestileerd doet denken aan de manier waarop letters afleesbaar moeten zijn en contrast moeten oproepen. 6. CBG Familiewapens (www.cbgfamiliewa- pens.nl) is een deelproduct van het CBG Centrum voor familiegeschiedenis. 7. A. van Steensel, Edelen in Zeeland, macht, rijkdom en status in een laatmiddeleeuwse satnenleving (Hilversum 2010). Anthonys' jongere broeder Hendrik was toen waar schijnlijk al overleden. 8. Een waterscheiding tussen adel en niet-adel is voor deze periode moeilijk te trekken. Avezoete kwam uit een aristocratisch milieu. Noot van de redactie: Als aanvulling op het ar tikel kan nog opgemerkt worden dat de Van der Maelstedes bezittingen hadden bij Hulst, maar dat hun belangen in Zuid-Beveland aanzienlijk groter waren. Hun vestiging in Zuid-Beveland dateert uit de twaalfde eeuw (mogelijk al iets vroeger). In 1246 was Wolfert van de Maelstedc stichter van het klooster Jeruzalem bij Bieze- linge. Opmerkelijk is het feit dat de kastelen Bruelis en Maelstede bij Kapelle op nauwelijks enkele honderden meters van elkaar gesitueerd waren. Op 14 december jl. ben ik toegetreden tot de redactie van het Bulletin van de Stich ting Oude Zeeuwse Kerken, kortweg SOZK. De stichting is in 1976 opgericht en sinds 1997 is in het Bulletin de rubriek 'Bouwkundige onderwerpen' verschenen. In april 1997 schreef Maarten van Doorn de eerste bijdrage, over gotische kerkven sters. In november 2009 nam Frans Rothuizen zijn taak over en zijn er vanaf die tijd nog vele bijdragen geschreven. Nu Frans is gestopt, is mij gevraagd 'het stokje over te nemen'. U zult zich afvragen, wie is die Kees de Jonge? Ik ben in 1964 geboren in 's-Heerenhoek als zoon van een timmerman. Op mijn tiende zijn we verhuisd naar Goes, waar ik nog steeds woon met mijn vrouw en drie kinderen (waarvan inmiddels twee studerend en op kamers). Na de opleiding bouwkunde op de Hogeschool Zeeland en na mijn militaire diensttijd, ben ik gaan werken. Hierna heb ik nog een aan tal jaren de opleiding tot bouwmanager gevolgd en ook het diploma behaald. De restauratie heeft mijn bijzondere interesse, daar heb ik mij dan ook in gespeciali seerd. Qua bureaus heb ik mijn carrière doorlopen bij het Architectenbureau van Maarten van Doorn, wat later fuseerde met Rothuizen Architecten Stedenbouw kundigen. Bij dit laatste bureau ben ik nog steeds werkzaam, al ben ik een aantal jaren werkzaam geweest bij Architecten bureau Fierloos en een jaar bij Bravenboer Scheers, het huidige Ingenieursbureau Sweco. Omdat Rothuizen Architecten Stedenbouwkundigen zon 15 jaar geleden een aparte afdeling heeft opgericht voor de restauratie ben ik daar zeg maar 'op het nest' teruggekeerd. De SOZK ken ik al heel lang. Zo begeleid ik onder andere het onderhoud van de kerken van de stichting, maar heb ik ook de directie gevoerd voor de restauratie van de Nieuwe Kerk in Zierikzee. Het doel van de stichting, het bevorderen van de belangstelling voor Zeeuwse historische kerkgebouwen en de instandhouding Kees de Jonge ervan, kan ik alleen maar toejuichen. Gezien de ontwikkelingen in de provin cie verdient het in stand houden van de kerkgebouwen de volle aandacht. Veel kerken zullen in de toekomst door ver grijzing en ontkerkelijking immers leeg komen te staan. Indien er geen nieuwe bestemming voor deze gebouwen kan worden gevonden dreigt er sloop en dus kaalslag. Ik moet er niet aan denken wat dit betekent in het Zeeuwse landschap en voor de beleving van bijvoorbeeld de oude dorpskernen. Dat is ook de reden dat ik in de vorm van vrijwilligerswerk als bouwkundig adviseur al vele jaren betrokken ben bij de Boerde rijenstichting Zeeland. Ook onze traditio nele agrarisch bebouwing gaat teloor. Ik hoop dan ook dat ik met mijn toekom stige bijdragen, een steentje bij kan dragen voor het besef hoe bijzonder ons erfgoed is. Daarbij zult u mij niet betrappen op hoogstaand proza, ik ken mijn tekortko mingen. Gelukkig hebben we de spellings controle nog! GJ. Lepoeter Eén van de oudste christelijke kerken in de wereld is de Koptisch-Orthodoxe Kerk. Gedurende de laatste vijftig jaar is gaandeweg door - voornamelijk uit Egypte - uitgeweken leden van deze Kerk een bestaan in Nederland opgebouwd. Dit is de oorzaak van een geleidelijke vorming van parochies, die in hoofdzaak een regionale functie hebben. In 2013 is een bisdom Nederland gesticht. De zetel van het bisdom bevindt zich in Amsterdam, waar de Heilige Maagd Mariakerk dienst doet als kathedraal van de bisschop. Enkele jaren geleden heeft de Kerk zich gevestigd in Kapelle om hiermee de leden in Zuidwest Nederland in een eigen parochie onder te brengen. Uitermate positief is het dat een ten gevolge van het samengaan van twee kerkelijke gemeenten over tollig geworden kerkgebouw op deze manier snel een passende bestemming heeft gekregen. De vestiging van de Koptisch-Orthodoxe Kerk in onze regio, werkzaam vanuit oude en rijke tradities en met een grote mate van openheid naar de kerkelijke ge meenten en de bevolking in de omgeving, is te beschouwen als een onverwachte vergroting van de pluriformiteit en een verrijking voor het kerkelijk erf in Zeeland. Ontstaan en geschiedenis van de Kerk De Koptisch-Orthodoxe Kerk is een van de Oriëntaals-orthodoxe kerken. Zij is de nationale christelijke kerk van Egypte. Na de verovering van Egypte door de isla mitische Arabieren halverwege de zevende eeuw werd kopten (een verbastering van het Griekse woord voor Egypte: Aigyp- tiosde naam voor de inheemse christenen van het land. Kopten waren en zijn de originele bewo ners van Egypte; de afstammelingen van de bevolking in de periode van de farao's, nauw verbonden met het land van de piramides. Het feit dat bij de komst van de moslims het grootste deel van de bevol king christelijk was, betekent dat het me rendeel van de tegenwoordige Egyptische moslims van deze christenen afstamt. Zij zijn in hoofdzaak door gemengde huwelij ken en vanwege betere kansen op werk tot de islam overgegaan. De Koptische iden titeit is dus gevormd door een historische achtergrond die een mengelmoes is van faraonische, Egyptische, Arabische, chris telijke en Koptische invloeden. Bij de kopten staat het onderwijs op een hoog peil en er zijn onder hen meer intel lectuelen dan het gemiddelde voor Egyp te, maar bij benoemingen op hoge posities genieten moslims veruit de voorkeur. Dit heeft te maken met het feit dat de kopten in Egypte worden gediscrimineerd en achtergesteld. De kopten beroepen zich erop te steunen op de nalatenschap van de evangelist Sint Marcus, die afkomstig was uit Cyrene in Pentapolis, het westelijk deel van Libië en als eerste bisschop van Alexandrië als de grondlegger van het christendom in Egypte wordt beschouwd. Het aantal kopten Niemand weet precies hoeveel kopten er zijn. De schattingen hierover lopen sterk uiteen. De moeilijkheid in het berekenen van bevolkingsaantallen is dat niet overal in Egypte betrouwbare bevolkingsregis ters worden bijgehouden. Daarnaast is de Koptische kerk niet bereid aantallen bekend te maken omdat men er op be dacht is dat dit bepaalde consequenties zou kunnen hebben. In vergelijking met de moslimbevolking neemt het aantal kopten af. Een belangrijk deel van de moslimbevolking doet weinig of niets aan geboortebeperking, terwijl veel (hoger opgeleide) kopten kleine gezinnen heb ben. Ook emigreren veel kopten naar westerse landen. Ongeveer twee miljoen kopten wonen nu in Europa, Australië en Noord-Amerika. Een groot deel van de naar een ruwe schat ting twaalf tot vijftien miljoen in Egypte levende kopten woont in de steden van Opper-Egypte. Een kleine minderheid van circa 200.000 kopten behoort tot de Koptisch-katholieke Kerk, die geünieerd is met de Rooms-katholieke Kerk. Daar naast werd in 1957, onder invloed van Amerikaanse predikanten, de Koptisch- evangelische Kerk gesticht. Deze gemeen schap heeft zich snel uitgebreid en telt nu circa twee miljoen gelovigen. Voor het overige behoren de kopten tot de onafhankelijke Koptisch-Orthodoxe Kerk. Aan het hoofd hiervan staat, als 118de patriarch vanaf Sint Marcus, sinds 18 november 2012 Paus Tawadros II. De Heilige Synode wordt gevormd door 127 De St. Mark Kathedraal te Cairo, zetel van de Koptisch-Orthodoxe Kerk, tijdens een door paus Tawadros II geleide paasdienst. (Internet, wikipe- dia: Saint Mark's Coptic Orthodox Cathedral.) De tekst van Johannes 4:13-14 in het Koptisch en Arabisch op een kerk in oud Cairo. (Internet, wikipedia: Koptisch-taal.)

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2018 | | pagina 4