8 9 J Schildering met een voorstelling van de Maagd Maria met het kind Jezus, omgeven door engelen, heiligen en profeten in een oude kloosterkerk in Egypte. Deze kunstvorm was de basis voor de hedendaagse Koptische iconen, ontworpen door Isaac Fanous. (Foto P.A. van Doorn-Harder.) bisschoppen. De kerk is lid van de Wereld raad van Kerken, de Raad van Afrikaanse Kerken en de Raad van Kerken in het Midden-Oosten. De zetel van de kerk bevindt zich in Cairo. Orthodox Het uit het Grieks afkomstige orthodox staat letterlijk voor juiste aanbidding of juiste leer. Het betekent dat de aangeduide persoon of groep - in dit geval een Kerk - onverkort vasthoudt aan de geërfde leer van de betreffende stroming. Oor spronkelijk waren alle kerken orthodox, maar vanwege theologische, politieke en culturele verschillen is daar verandering in gekomen. Tot de vijfde eeuw was er sprake van de universele ofwel de Katholieke Kerk, die in haar geheel op één en dezelfde leer was gebaseerd. Deze universele kerk stond onder leiding van de vijf apostolische zetels, te weten de zetels van Jeruzalem, Antiochië, Rome, Constantinopel en Alexandrië. In het jaar 451 na Christus, tijdens het vierde oecumenisch concilie, ontstond het eerste schisma in de Kerk. De Koptisch-Orthodoxe Kerk verwierp de uitspraken van dit concilie, dat een politieke overheersing van het Byzantijnse rijk beoogde. Ten onrechte werd tijdens dit concilie de Koptisch-Orthodoxe kerk ook beschuldigd van het aanhangen van de leer van Eutychus, het zogenaamde mo- nofysitisme, volgens welke leer Christus alleen de goddelijke natuur zou hebben gehad.' Dit concilie betekende tevens een defi nitieve scheiding tussen de Kerk van het Oosten en de Kerk van het Westen. De Kerk van het Oosten wordt ook wel de oriëntaals Orthodoxe Kerk genoemd. Dit is een verzamelnaam voor de huidige Kop tische, Syrische, Armeense, Ethiopische en Eritreïsche Orthodoxe Kerken. In het jaar 1054 ontstond opnieuw een schisma, nu in de Kerk van het Westen. Deze scheidde zich in de Rooms-katholie- ke Kerk en de Oosters Orthodoxe Kerk, ook wel de Byzantijnse Kerk genoemd. Deze bestaat onder andere uit de Griekse, Russische en Oost-Europese Orthodoxe Kerken. In de zestiende eeuw scheidden de Protestantse Kerken zich af van de Rooms-katholieke Kerk. Alle orthodoxe kerken zijn autocefaal, wat betekent dat ze op bestuurlijk niveau zelfstandig zijn. Dit hangt samen met de veelal eigen nationale organisatie van deze kerken. Ze hebben ieder hun eigen patriarch. De patriarch is altijd een mon nik en wordt gekozen uit de groep van beschikbare monniken en bisschoppen. De orthodoxe kerken verwerpen het idee dat de paus onfeilbaar is. Conflicten over de onfeilbaarheid en superioriteit van de paus van Rome waren in principe politiek en hebben uiteindelijk tot de breuk tussen de orthodoxe en katholieke kerken geleid. De Koptische tijdrekening De Koptisch-Orthodoxe Kerk hanteert in de vorm van de Koptische kalender - ook wel de Alexandrijnse kalender genoemd - een eigen tijdrekening. Als basis dient de oude Egyptische kalender, die door de maatregel van keizer Augustus (30 v. Chr.) in de pas liep met de Juliaanse kalender. Het Koptische jaar is de ongewijzigde voortzetting van deze oude Egyptische kalender en behield de onderverdeling in drie seizoenen van elk vier maanden. Bij de boeren in Egypte is deze kalender nog steeds in gebruik om de verschillende agrarische seizoenen te kunnen blijven volgen. Kerkelijk worden de drie seizoe- De Koptisch-Orthodoxe kerk aan de Biezelingsestraat te Kapelle. (Foto T. Lepoeter-Boes.) Marmeren plaat aan de gevel van de kerk met daarop informatie in het Nederlands en Ara bisch over de inwijding door Paus Tawadros II op dinsdag 5 mei 2015. (Foto D.A. Polderman.) nen geëerd met bijzondere gebeden in de liturgie. De Koptische kalender heeft 12 maanden van ieder 30 dagen en een der tiende maand van 5 of 6 dagen, afhanke lijk van het feit of het betreffende jaar een schrikkeljaar is. De Koptische jaartelling wordt gerekend vanaf het jaar 284 Anno Domini. Dit is het beginjaar van de heerschappij van de Romeinse keizer Diocletianus, wiens regering werd gekenmerkt door marteling en massa-executies van christenen, in het bijzonder in Egypte. Het Koptische jaar wordt herkend aan de afkorting A.M. Dit betekent Anno Martyrum, ofwel 'Jaar van de Martelaren'. Het Koptische Nieuwjaar valt volgens onze Gregoriaanse kalender op 29 augustus, in een schrikkeljaar op 30 augustus. Volgens de Juliaanse kalender is het Koptisch Nieuwjaar op 11 september, in een schrikkeljaar op 12 september. In de Koptisch-Orthodoxe Kerk (en in andere orthodoxe kerken die de Juliaanse kalen der volgen) valt de viering van Kerstmis op 7 januari. Iconen, verbeelding van een andere werkelijkheid Iconen zijn constante herinneringen dat wij in de aanwezigheid van God leven en te midden van een 'wolk van getuigen'. Ze zijn niet stukjes kunst, maar juist ramen of deuren naar de spirituele wereld. (Bisschop Anba Arseny, Geschiedenis van de Kopti sche iconografie). Zoals in alle andere orthodoxe kerken is ook in iedere Koptisch-Orthodoxe kerk voor de bezoeker bij binnenkomst de iconostase de onbetwiste blikvanger. Dit is de houten wand die dienst doet als af scherming van het altaar. De ruimte waar het altaar staat, als zijnde het allerheiligste, mag enkel door de priester, de diaken en de altaardienaar worden betreden. Op de voor de bezoeker zichtbare zijde van de iconostase hebben een aantal iconen een plaats gekregen. De altijd op hout ge schilderde iconen die we in de Koptische kerken vinden, representeren Christus, de Heilige Maagd Maria, de apostelen en de heiligen. Geruime tijd is er sprake geweest van een bepaalde mate van onderwaardering voor de iconen en fresco's in de Koptische kerken. Er was zelfs sprake van verval in het decoreren van kerken. Het is aan Paus Kyrillos VI te danken dat daar wezenlijke verandering in gekomen is. Deze paus bracht de kerk tijdens zijn bewind (1959 1971) in een nieuw tijdperk van spiri tualiteit. Hij droeg de Koptische artiest Isaac Fanous (1919-2007) op een artistiek verantwoorde manier te zoeken voor het maken van authentiek Koptische iconen. Fanous is daar uitstekend in geslaagd. Onder zijn leiding heeft zich een moderne school voor iconenschildering ontwik keld. De eerste behoefte voor nieuwe Kop tische iconen in de twintigste eeuw was om de kopieën van Europese schilderijen die in veel kerken hingen te vervangen, zoals bijvoorbeeld het Laatste Avondmaal van Leonardo Da Vinei. Zijn ideeën ont lenend aan de vroege traditie, ontwikkelde Isaac Fanous een uniek Koptische stijl, die eveneens acceptabel was voor de huidige moslimomgeving. Die verbiedt namelijk het afbeelden van mensen. Koptische iconen tonen de heiligen op een zodanige manier dat er weinig gelijke nis is met levende mensen. De ogen zijn bijvoorbeeld groot en wijd open en kijken de toeschouwer recht in het gezicht om de relatie tussen de heilige en de gelovigen uit te drukken. Het is een teken van onbuig baar geloof en een oproep aan de gelovige. Dit is gebaseerd op de stijl van de vroege christenen, zoals we die nog kunnen zien op de dodenmaskers uit de vierde eeuw A.D. die in graven in de Fayoum (Egypte) zijn gevonden. Met de trek van kopten naar landen bui ten Egypte is de vraag naar iconen voor de daar nieuw in gebruik komende kerken sterk toegenomen. Veel nonnen en mon niken specialiseren zich in het schilderen van iconen. Dit mag namelijk niet zomaar iedereen doen. Om een icoon te schilde ren, moet men eerst een band opbouwen met de afgebeelde heilige. Daarna vast en O^bvigtt Bxt voor onsU. Lmva van ons aflen, r God' Moeder Marra, Moedor Messtas ^5 HJ onze zonden I P™*" Bszegend a o» Vader en de Zoon de HeHige Geest m Volmaakte. ui en '"'"wtflcen Hem. Koptisch transcriptie O ne jato gon o msth- mio nis eth o- wsav fnte pol e-bo-oo, pie o wai o-wai, kata P®fran nem-in ratie into po Eflrestos. Affe epres fe-vien ie *>*0000, O ten m-neb-tireen tie £e-0 tokos ttfwnav en pen sober mtev kan nen novie nan evoi Ge fes mam-of In ge efjol nem (pshlrle nem Pe ipnevma eth-o- "aav [e Irenes In'ge Weevol ten o-oshl em mstentieonaas Egyptisch transcriptie» Tobahom befhaki- kah ked-diesie heza et-jawm, we kol a bed min aAgle me ha-bethom fie EL Massie'h Esh fa'a-ie fina je sej-dat ne kot-lens öt-'a-azra el-kid dfsab Manam om Jasso'a Masste h min aAgle Peza le-kei je-ghfer «ne gata-ja-ne Mobarak ante bel- hakika me'aa Abie-ke EL-Sa-le h Wel roe h EL-koddoes le-erv neke ateitta we ga|. ks-lene a Fragment van de liturgie in drie talen; links in het Nederlands, naast in het Koptisch en het Arabisch. (Foto D.A. Polderman.) ■JL fle.i iL. iP-i, j-éj '.#?*-» >4*— j-oV- .jyÜjJw ii, dPIW ri&'f De kanselbijbel in het Arabisch. (Foto T. Lepoeter-Boes.)

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2018 | | pagina 5