O O 10 11 bidt men ter voorbereiding van en tijdens het schilderen. Het schilderen wordt als een heilig werk gezien, vandaar dat het in hoofdzaak aan nonnen en monniken wordt toevertrouwd. Als de icoon een maal af is, wordt hij speciaal gewijd alvo rens zijn plaats is de kerk te krijgen. Het is belangrijk om te beseffen dat er geen sprake is - of mag zijn - van verering of aanbidding van de iconen. Ze zijn uit sluitend bedoeld als hulp bij de verering. Ze helpen de gelovige om te focussen in gebed en de aanwezigheid van God te ervaren. Kopten in Nederland Een tamelijk nieuw verschijnsel in de lan ge geschiedenis van de Koptisch-Ortho- doxe Kerk is het opkomen en een zich snel uitbreiden van een diaspora. De migratie is hoofdzakelijk op gang gekomen door de eerder genoemde discriminatie, uitmon dend in bedreigingen van het islamisme. De laatste jaren wordt dit zelfs regelma tig benadrukt door ernstig extremisme. Daarnaast liggen er ook economische problemen aan ten grondslag. Sinds het begin van de jaren zestig van de twintigste eeuw verblijven er Koptisch-Orthodoxe christenen in Nederland. De eerste fami lies kwamen hier om te studeren en om betere beroepsperspectieven te vinden. In de jaren zeventig kwamen veel studenten tijdens hun Egyptische zomervakantie naar Nederland voor vakantiewerk. Een Iconen van zes van de twaalf discipelen van Jezus. (Foto T. Lepoeter-Boes.) aantal hiervan vestigde zich definitief in Nederland. Als in die tijd een Koptisch-Orthodoxe geestelijke af en toe in Nederland verbleef nam hij de gelegenheid waar om de Hei lige Liturgie op te dragen. In 1976 werd ons land bezocht door bisschop Anba Markos (inmiddels overleden), de metro poliet van de kopten in Frankrijk. Door hem werd hier een officiële kerkelijke registratie opgesteld. Dit kan beschouwd worden als de officiële oprichting als kerkgemeenschap van de Koptische kerk in Nederland. Vanaf die tijd werd eenmaal in de twee maanden in een gehuurde kerk in Amsterdam de Heilige Liturgie gecele breerd. In oktober 1985 slaagde men erin om aan de Mosstraat in Amsterdam Noord een leegstaand kerkgebouw te kopen. Als Kerk van de Heilige Maagd Maria werd dit de eerste definitieve vestigingsplaats in ons land. In de jaren die volgden werden paro chies gevestigd in Den Haag, Eindhoven, Utrecht, Leeuwarden, Assen en Enschede. Sinds eindjaren negentig werken de Kop tische parochies in Nederland samen met andere christelijke gemeenschappen. In 2005 traden ze toe tot de Raad van Ker ken in Nederland. De Koptische gemeenschap in Nederland bestond in 2010 uit ongeveer 6.000 leden. Als belangrijke stap werd in 2013 het Bisdom Nederland ingesteld. Bisschop Icoon van de doop van Jezus in de Jordaan Schilderij van het laatste avondmaal, centraal boven het middendeel van de iconostase. door Johannes de Doper. Aan de bovenzijde de (Foto T. Lepoeter-Boes.) duif als symbool van de neerdalende Heilige Geest. (Foto T. Lepoeter-Boes.) De door een gordijn afgesloten doorgang naar de altaarruimte. (Foto T. Lepoeter-Boes.) Anba Arseny (Arsenious el Baramousy, Suez 10 oktober 1951), die al vanaf 1985 in Nederland werkzaam was, werd door de bisschopswijding in de St. Mark Kathe draal te Cairo door paus Tawadros II op 16 juni 2013 de eerste bisschop van het nieuwe bisdom. Zijn intronisatie vond plaats op 27 juni 2013 te Amsterdam.2' In ons land zijn momenteel twaalf priesters werkzaam. Sinds kort beschikt de Koptisch-Or thodoxe Kerk in ons land ook over een bescheiden kloostergemeenschap. In 2015 werd het in 2011 door de Paters Maristen wegens vergrijzing gesloten Huize Loreto in het Gelderse Lievelde hiervoor als huis vesting aangekocht. De eerste drie mon niken hebben er begin 2016 hun intrek genomen. Kapelle, de achtste parochie In 2011 kwam onder de paraplu van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) een fusie tot stand tussen de Hervormde gemeente Biezelinge-Eversdijk en de Ge reformeerde Kerk Kapelle. Dit betekende de vorming van de Protestantse Gemeente Kapelle-Biezelinge-Eversdijk. Als huis vesting voor de nieuwe gemeente werd het kerkgebouw te Biezelinge uitgebreid en van een nieuwe inrichting voorzien. Onder de naam Mozeskerk nam de nieuw gevormde gemeente het gebouw in sep tember 2013 in gebruik. Dit betekende dat het kerkgebouw van de Gerefor meerde Kerk aan de Biezelingsestraat 67 te Kapelle vanaf dit tijdstip overtollig geworden was. Voor de Koptische gemeenschap in het zuidwesten van ons land was het na een periode van samenkomsten in tijdelijke onderkomens en een vergeefse zoektocht naar een geschikte vestigingsplaats in Middelburg en Vlissingen een uitgelezen kans. Het uit 1916 daterende kerkgebouw in Kapelle heeft de juiste omvang, geen achterstallig onderhoud, is goed bereik baar en in de regio gunstig gesitueerd. De koopovereenkomst was snel gesloten en op 30 december 2013 werd er de eerste kerkdienst gehouden, al kon de definitieve inrichting pas in een latere fase worden gerealiseerd. Een bijzonderheid aan de kerk in Kapelle maakte het extra aantrekkelijk om juist deze kerk te kopen. De kerk staat aan de Biezelingsestraat, de oude noord-zuid lo pende verbindingsweg tussen de woonker nen Kapelle en Biezelinge. Dit betekent dat de lengterichting van de haaks op de straat gebouwde kerk automatisch oost west is. Daardoor konden ingrijpende verbouwingen achterwege blijven, want in de Koptisch-Orthodoxe Kerk behoort het altaar nog altijd (zoals vroeger ook in de Rooms-Katholieke Kerk) op het oosten gericht te zijn. Mooi voorbeeld van de in stand gehouden orthodoxie! De openingsdienst op maandag 30 de cember 2013 - vanaf dat tijdstip is het kerkgebouw officieel de Heilige Maria en Sint Arsenius Kerk - werd geleid door bisschop Anba Arseny. Aan de kerk in Kapelle is nog geen vaste priester verbon den, vandaar dat de diensten afwisselend worden geleid door priesters van de paro chies in Den Haag en Eindhoven. Dit is ook de reden dat de diensten plaatsvinden niet op zondag maar op zaterdag en wel op de eerste en derde zaterdag van de maand. Als kanselbijbel doet de Bijbel in het Arabisch dienst. Voor bijbellezingen in het Nederlands wordt gebruik gemaakt van de vertaling 1951 van het Nederlands Bijbelgenootschap. De liturgie, die een be langrijk aantal overeenkomsten vertoont met de liturgie van de Rooms-katholieke Kerk, is in drie talen, Arabisch, Koptisch en Nederlands.3' Zoals de gerichtheid van het altaar op het oosten de instandhouding van de aloude orthodoxie benadrukt, geldt dat ook voor de altaardienst. Voor de gelovigen wordt het zicht op het altaar tijdens de eredienst verhinderd door de aanwezigheid van de iconostase. Alleen aan de priester en zijn helpers is het toegestaan om de altaar ruimte te betreden. De Kerk volgt de geloofsbelijdenis zo als die door de eerste drie concilies is goedgekeurd en kent de volgende zeven sacramenten: Doopsel, Vormsel, Biecht, Heilige Communie, Ziekenzalving, Hu welijk en Heilige Eucharistie. Het vasten, dat gedurende meerdere perioden in het jaar plaatsvindt, is een belangrijke vorm van belijdenis. Dinsdag 5 mei 2015 (volgens de Kopti sche tijdrekening 27 Baramouda 1731) was een hoogtijdag in de nog jonge ge-

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2018 | | pagina 6