Een kleurrijke kolom en een pilaar met pijlen in Sint-Maartensdijk Renate Pekaar 20 21 Westkant van de kolom 1976. (Foto: Beeldbank Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.) Oosttkant van de kolom 1976. (Foto: Beeldbank Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.) De Maartenskerk in Sint-Maartensdijk kent een lange geschiedenis. Het interieur herbergt enkele bijzondere interieuronderdelen die hieraan herinneren. Eén van die bijzonderheden is een schildering op een van de zuidpilaren in het schip van de kerk. Tijdens de restauratie van de kerk, die plaatsvond in 2016-2017, is deze schil dering geconserveerd. Dit artikel gaat in op de achtergrond en mogelijke duiding van de voorstelling op de kolom. Voorstelling De voorstelling bestaat globaal uit een verticaal alternerend patroon van een schild met Jeruzalemkruis (krukkenkruis met kleinere krukkenkruizen in de armen) en een embleem van gekruiste pijlen met de punt naar beneden achter een vuurslag (ijzeren voorwerp waarmee met behulp van een vuursteen en droge brandbare stof vuur kon worden gemaakt) en drie gesta pelde bollen. Het geheel wordt omringd door vonken. Deze voorstelling is met zwarte contourlijnen en witte details uit gevoerd op een geel fond (achtergrond). In detail verschilt het patroon per keer. Deze voorstelling is zowel op de oostzijde (om en om vier gekruiste pijlen en vier wapenkruizen) als op de westzijde (om en om gekruiste pijlen en drie wapenkruizen) van de kolom aangebracht. Datering De schildering is aangetroffen bij het ontpleisteren van de kolommen tijdens de restauratie in 1963. Een exacte datering voor de schildering ontbreekt. Het schip van de kerk dateert uit de tweede helft van de vijftiende eeuw. Eind zestiende eeuw is de kerk (waarschijnlijk) geheel gepleis terd en witgekalkt. In de kerkrekeningen uit 1596/1597 staat vermeld: midtsoock de voorss. kercke van binnen teplacateren ende te witten en de capelle ende de coor te pleysteren, ende te witten1 Dit betekent dat de schildering grofweg tussen 1450 en 1600 aangebracht zou kunnen zijn. De meeste bronnen spreken van een zestien- de-eeuwse schildering. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat de schildering bij de restauratie in 1963 gedeeltelijk is gere construeerd en/of overgeschilderd. Duiding Er is geen zekerheid over de betekenis van de schildering. In de jaren zeventig van de twintigste eeuw werd door de afbeelding van de Bourgondische vuurslag gedacht aan een verband met Filips de Goede, her tog van Bourgondië.2 Het is bekend dat hij zijn macht deed gelden in Sint-Maartens dijk en dat hij van invloed is geweest op de kerk. Hij liet bijvoorbeeld jaarlijks op 31 juli, zijn verjaardag, een zingende mis celebreren ter ere van de Heilige Geest en in 1453 schonk hij een glasraam. Na zijn dood werd in de kerk jaarlijks een mis van Requiem op zijn sterfdag gehouden. Bij verwijzing naar de hertog van Bourgondië zou echter het vuurslag met Bourgondisch kruis te verwachten zijn. En dat kruis be staat uit twee gekruiste knoestige stokken in plaats van twee gekruiste pijlen. Dit leid de in de jaren zeventig tot de veronderstel ling dat de reconstructie van de schildering mogelijk onjuist was. Het Jeruzalemkruis werd geïnterpreteerd als kruisvaarderskruis dat in de Bourgondische tijd door alle koningen werd gevoerd al dan niet in com binatie met hun eigen wapen. De voorstelling op de kolom, onderste deel. (Foto: Beeldbank Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.) variant, het standaardmodel, heeft het grotere kruis aan de uiteinden krukken (dwarsbalkjes) en de kleinere niet. In de oudste vorm echter zijn ook de kleinere kruisjes voorzien van krukken. Dat is op de kolom in Sint-Maartensdijk ook het geval. Het 'standaardmodel' en de 'klassieke' vorm van het Jeruzalemkruis. Het Jeruzalemkruis is hier niet een ken teken (alleen het kruis), maar een wapen (kruis op een schild). Het is het heiligen- wapen van Sint Sebastiaan en werd het gildewapen van Sebastiaansgilden (schut tersgilden). Gildebezit als schilderijen, wapenborden, gildezilver en vaandels tonen voorbeelden van de heilige en zijn wapen. Ook prijkt het op de muur- of ge welfschilderingen die werden aangebracht in de kerkgedeelten waar zich het altaar van het Sebastiaansgilde bevond. Als voorbeelden uit de zestiende eeuw kunnen de gewelfschilderingen in de Oude kerk te Amsterdam, de Grote Kerk te Naarden, de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal te Ant werpen en de beschildering van een kolom in de Gertrudiskerk te Bergen op Zoom genoemd worden.5' Gelet op de afbeeldingen zou het in Sint Maartensdijk dus ook kunnen gaan om een schildering die refereert aan een schut tersgilde, dat mogelijk het altaar tegen Gewelfschildering in de Onze-Lieve-Vrouwekerk in Antwerpen. Gekruiste pijlen, Bourgondisch kruis, kogels, vuurvlammen en schild met Jeruzalemkruis (eind vijftiende, begin zestiende eeuw?) De voorstelling op de kolom, bovenste en mid delste deel. (Foto's: Beeldbank Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.) Deze duiding echter biedt geen verklaring voor de drie bollen en de interpretatie van de pijlen als foutieve weergave van het Bourgondisch kruis wringt. De meest waarschijnlijke verklaring voor de schildering is dan ook te vinden in een andere richting, namelijk de link met een schuttersgilde.3' Zowel het embleem van gekruiste pijlen met vuurslag, vonken en kogels (de drie bollen) als het schild met Jeruzalemkruis kunnen namelijk hiermee in verband gebracht worden. Mogelijk wijzen ook de aangetroffen rode verfresten in deze richting. Hieronder wordt deze duiding nader uitgewerkt. Gekruiste pijlen met vuurslag, vonken en kogels Het Bourgondisch kruis bestond uit twee knoestige takken, die in de vorm van een diagonaal kruis over elkaar waren gelegd. Bij militair gebruik (op vaandels en der gelijke) waren de takken vaak gestoken door het vuurijzer, eveneens een Bourgon disch symbool. Een verdere ontwikkeling vormde het vervangen van de takken door pijlen. Het gebruik van een dergelijk symbool werd in 1446 toegestaan aan het Sebastiaansgilde (schuttersgilde) van leper en in 1485 aan dat van Oudenaarde. Het is op een Antwerps schilderij uit 1496 ook te zien op twee vaandels en op de mouwen van afgebeelde personen. Een gewelfschil dering in Antwerpen (1596) combineert het Bourgondisch kruis met pijlen, maar daar ontbreekt de vuurslag. Hier is echter wel een vuursteen waaruit vlammen spat ten en het Jeruzalemkruis.4' Het Jeruzalemkruis Het Jeruzalemkruis komt in verschillende varianten voor. In de meest gebruikelijke

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2018 | | pagina 11