Geheimzinnige tekens op oude muren Ben Veldstra Soms zijn ze overduidelijk aanwezig, een andere keer zijn ze vaag en moet je er naar zoeken. Toch is er een kans dat een laat-middeleeuwse toren, kerk, poort of kasteel metseltekens draagt. Ook op oude muren van de Zeeuwse eilanden zijn soms nog wel een ruit, hart, maalteken of calvariekruis te zien. Zijn het decoraties of magi sche tekens met een bezwerende werking? Koudekerke. (Foto's Ben Veldstra.) Er zijn nog behoorlijk wat plaatsen in Zeeland waar we deze tekens op oude gebouwen tegenkomen. Dat het handte keningen zouden zijn van een individuele metselaar of bouwheer is zeer onwaar schijnlijk. Die treffen we namelijk wel bij steenhouwers aan, die daarmee aangeven welk stuk ze zelf in vorm gehouwen heb ben. De tekens in de baksteenmuren zijn daarvoor te groot, te uniform en te weinig individueel. Vergeet daarbij niet dat het heel ingrijpend was om zo'n teken te met selen. Eerder dan een aardigheidje van de metselaar zélf, denk ik daarom aan een gevoelde behoefte die algemeen gedeeld werd, zowel onder de metselaars als onder de bevolking. Vandaar dat we hier bij voorkeur spreken van metseltekens in plaats van metselaars tekens. Onveiligheid Zo ligt het nog het meest voor de hand dat men tot het aanbrengen van zo'n metselteken besloot vanuit een algemeen ervaren gevoel van onveiligheid. Het kwaad loert overal. Of de toenmalige kerkelijke of wereldlijke overheid zich daar ook mee bemoeide, is nu moeilijk meer vast te stellen. Waarschijnlijk zal het ook een soort volksgeloof en volkscul tuur zijn geweest en hadden metselaars de vrijheid om die tekens aan te brengen. Na 1600 bleef er (in katholieke streken) nog slechts een meer decoratieve functie over. Protestanten wezen deze vorm van magie al meteen af. Bij hen verschoof de magie naar bijbeluitlegen gebed. Emaillering De tekens zijn met de kopse kant van de baksteen in de muur aangebracht in een afwijkende kleur. Aangezien het bakpro- ces in die tijd nog niet leidde tot egaal gekleurde stenen, kon men die met een afwijkende kleur opzij leggen en voor dit speciale doel gebruiken. In de stadspoorten van Zierikzee zijn de muurtekens uitgevoerd met groen gegla zuurde baksteenkoppen. De motieven in dejacobuskerk van Renesse zijn daarente gen weer gemaakt van blauw geglazuurde bakstenen. Die gekleurde stenen zie je vooral in de kuststreek van Vlaanderen en Zeeland, want daar werd zouthoudende turf gebruikt voor het stoken van de steen ovens. Het zout zorgde voor een vorm van emaillering. Als voorbeeld kunnen we de Jodocuskerk in Oosterland van dichtbij bekijken. In deze losse zadeldaktoren zitten geen spe ciale metseltekens, maar die toren is wel een juweel om van dichtbij te zien. Toren en schip zijn omstreeks 1400 gebouwd en het koor rond 1500. Het prachtige met selwerk is zonder meer een bezichtiging waard. Blijkbaar hadden de metselaars destijds de beschikking over een ruime variëteit aan gekleurde stenen om hun kerk mee te bouwen. Het resultaat is een kleurrijk juweel van een kerk. Het maalkruis In Middelburg zien we op de muur van de Abdijkerk naast de ingang een maalkruis, een ruit en een hart. Het maalkruis is een oud krachtig kwaad- werend teken uit de voorchristelijke tijd. Toen de kerk merkte dat zij het veelvuldig gebruik van dit runeteken op tal van ob jecten aan, in en rond huis niet kon uit roeien, werd de oplossing gevonden door er een christelijke betekenis aan te geven. De apostel Andreas zou aan een dergelijk kruis door de Romeinen vermoord zijn. Vreemd genoeg komt de verbinding maal kruis met Andreas in Italië pas veel later Middelburg Abdijkerk. Jodocuskerk te Oosterland. 9 tot stand. We kennen het teken dus nog altijd als Andreaskruis. De Bourgondische vorsten hadden het in hun wapenschild. We zien het ook nog bij onze spoorbo men. In middeleeuwse gebouwen werd het niet alleen in baksteen vorm gegeven, maar ook op houten balken (bijvoorbeeld de stiepel in Twente) en gesmede muuran kers." Nog tot ver in de negentiende eeuw werd geloof gehecht aan de kwaadwerend- heid van het aanbrengen van dit teken, bijvoorbeeld in muurankers. Aagtekerke, noordzijde toren. Aagtekerke, zuidzijde toren. Kloetinge, Geerteskerk. SS Zierikzee, Zuidhavenpoort.

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2018 | | pagina 5