11 10 Kloetinge en Kruiningen, alle op Zuid- Beveland. De kerk van Aagtekerke is genoemd naar Sint Agatha, de beschermheilige tegen vuur die ook patrones was van vele vrou welijke beroepen. Hier zijn zowel op de noord- als zuidzijde metseltekens aange bracht. Aan de noordzijde zitten boven aan twee in vieren gedeelde ruiten met daaronder twee maalkruisen. Op de zuidzijde van de toren zien we onder meer het calvariekruis, een in vieren gedeelde ruit en ook een maalkruis. Ook de Johanneskerk van Kruiningen, de Geerteskerk van Kloetinge en de Onze- Lieve-Vrouwe Kerk in Kapelle dragen maalkruisen. Soms is het een beetje zoe ken waar ze zijn aangebracht. Zo blijkt het maal teken van de Johanneskerk achter een aangebouwd huisje te zitten. En voor de maalkruistekens van de Geerteskerk, genoemd naar Sint Geertruida, bescherm ster tegen ratten- en muizenplagen, moet je helemaal aan de achterkant van de toren zijn. Een wonderlijke plek, want normaal gesproken zitten metseltekens daar niet. Vruchtbaarheid Een teken dat ook veel in de metseltekens voorkomt is de ruit. De ruit stamt hoogstwaarschijnlijk af van de ing-rune en kan geïnterpreteerd worden als een gestileerd vrouwelijk geslachtsorgaan. Al bij heel vroege culturen kom je dit zinnebeeld tegen. Mogelijk dat Germaanse volkeren deze tekens in christelijk Europa hebben geïntroduceerd en dat ze daar in een afgezwakte betekenis zijn blijven bestaan. Oorspronkelijk had het 'ritsen' van de ing-rune de Biggekerke. Zo zien we het maalteken in het stadswa pen van Amsterdam, in drievoud boven elkaar. Driemaal was het ultieme getal met de sterkste zeggingskracht. Om het maalkruis te zien, moeten we naar Walcheren en Noord- en Zuid-Beveland gaan. We komen ze tegen in de oude kerk van Aagtekerke op Walcheren en op de muren van de kerken van Kapelle, Vlissingen, renaissancepandje. Renesse, dorpskerk. bedoeling de goden gunstig te stemmen om vruchtbaarheid te bevorderen en de bevolking nageslacht te geven. We zien de ruit op de stadspoorten van Zierikzee, maar ook op diverse kerkmu ren. Een voorbeeld is het koor van de kerk van Biggekerke met meerdere ruit-tekens. In musea kun je zien dat de ruit in de mid deleeuwen veelvuldig voorkwam en vaak zichtbaar was op meubels, gebruiksvoor werpen, sieraden, borduurwerk. De ruit is ook één van de tekenen van het kaartspel dat rond 1500 erg populair werd in Frank rijk. Het verband met vrouwelijkheid is steeds aanwezig. Zo hadden vrouwelijke wapenschilden in de Middeleeuwen vaak een ruitvorm. Voor gehuwde vrouwen was dat - ongeveer vanaf de zeventiende eeuw - dikwijls een ovale vorm. Ook de uithangbordjes van vroedvrouwen kenden nog lang een ruitvorm. Toverknoop en vuurslag Voorts kunnen we nog tekens zien zoals de toverknoop en de vuurslag. Het teken dat de naam toverknoop heeft meegekregen, verwijst naar een touw dat in elkaar gevlochten is zonder begin of eind. (denk bijvoorbeeld ook aan de kra keling of het cijfer 8). Rondhangende geesten zouden geobse deerd zijn door het feit dat iets geen begin of eind heeft en daardoor zou het de gees ten van het huis weghouden. De vuurslag is een handzaam gereedschap, waarmee je vonken van vuursteen kunt af slaan. De connotatie met vuur wijst er op dat het teken het huis moest vrijwaren van schade door onweer en bliksem. We zien het teken ook in het centrum van onze Militaire Willemsorde, of in de keten van het Gulden Vlies. De kerk bracht natuurlijk ook zelf symbo liek mee naar hier. Het hart met de spitse punt wordt pas in de zestiende eeuw gelei delijk zichtbaar. Op muren aangebracht, zien we het vooral in de zeventiende eeuw, als katholieke boeren de traditie van met seltekens nog een tijdje voortzetten. Behalve het hart, heb je ook de kelk, het IHS-teken en het calvariekruis. In ons land treffen we in de noordelijke provincies praktisch geen metseltekens aan. De kerken daar waren gebouwd vóór 1350 en hoefden nooit meer vergroot. We treffen ze ook aan in de landen om ons heen. We zien ze in Vlaanderen en Noord Frankrijk. Ook soms in Engeland en Duitsland op plaatsen waar men baksteen Militaire Willemsorde. als bouwmateriaal gebruikte. Hulst, refugiehuis, hart. De meest voor de hand liggende reden van het aanbrengen van deze tekens is het algemene gevoel van onveiligheid. Tegen geesten en demonen wist men zich slecht te weren. Kennen wij dat soort gevoel dan totaal niet meer? Er is nog een rudimentair ge baar over: bijvoorbeeld als je beweert: ik ben dit hele jaar nog geen enkele keer ziek geweest... Oei, even afkloppen! Noot 1Een stiepel is een sluitstijl voor dubbele (schuur)deuren. Stiepeltekens dienen als versiering van de stijl. Gewoonlijk bestaat het stiepelteken uit de vorm van een X of zandloper die in het hout is gekerfd of gegutst. Men ziet dit veel aan authentieke boerderijen in de Achterhoek en Twente. BELEID TROUW

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2018 | | pagina 6