4 bctiV IBrp^c onrljr thothrt 5rorn;itif- mono komt tot Vn' Dnbcr >t»W. oh l w: 5 ceerde acta wordt over het onderwerp van de tekstborden niets vermeld.10 Het is opmerkelijk, zonder dat een direct verband aantoonbaar is, dat twee zeer oude Zeeuwse tekstborden - in Scher- penisse en Tholen - van hetzelfde jaartal 1581 zijn voorzien. Aard en samenstelling van de tekstborden Het is duidelijk waar voor de protes tanten de belangrijkste nadruk op lag. Dat was de tekst van de Tien Geboden (de Wet des Heren) en dan uiteraard de protestantse versie. Veruit de grootste groep tekstborden getuigt ervan. De Tien Geboden zijn de door God via Mozes aan de mensen voorgehouden leefregels. Ze waren oorspronkelijk opgeschreven op twee tabletten, de zogenaamde Stenen Tafelen, die door God op de berg Horeb in de Sinaïwoestijn aan Mozes in handen werden gegeven. In de Hebreeuwse Bijbel lezen we ze twee keer: in Exodus 20:3-17 en in Deuteronomium 5:7-21." Om de originele versie in herinnering te houden is de tekst op een enkele uit zondering na verdeeld over twee door een gebogen vorm gedekte, naast elkaar gelegen langwerpige velden. Deze zijn of samengevoegd op één bord, of op twee gescheiden borden aangebracht. Als onge schreven regel links de geboden één tot en met vier, een weergave van de relatie van de mens tot God; rechts de geboden vijf tot en met tien, als zijnde een weergave van de relatie van de mens tot zijn mede mens. Dit uitgangspunt geeft dan wel een onevenwichtig beeld van de verdeling van de hoeveelheid tekst over de beide velden. Vaak zien we de borden met de Tien Geboden vergezeld van een tweetal andere, wat minder nadrukkelijk aanwe zige borden; het ene met de tekst van de Geloofsbelijdenis (het Apostolicum, ook wel het Credo genoemd), het andere met de tekst van het Onze Vader. Ze vormen dan als het ware een drie-eenheid, de com binatie van Geloof-Gebod-Gebed. Dit is trouwens zeker niet vanaf de Reformatie geheel nieuw, de samenhang en combi natie van deze drie liturgische stukken. Ook al in de katholieke eredienst van de Middeleeuwen vormden ze samen met de preek onder de aanduiding Pronaus een afgerond onderdeel van de mis.12' In de gereformeerde kerkdiensten was het gebruikelijk om 's morgens de Tien Gebo den te lezen en 's middags de Geloofsbe lijdenis. Het ophangen van de borden op een goed leesbare plaats was in verband daarmee belangrijk. Als een variant van de tekstborden kwam het ook wel voor dat men teksten op de muren van de kerk aanbracht. Behalve de genoemde teksten Tien Geboden, Geloofsbelijdenis en Onze Vader, zien we aanvullend voorbeelden van minder opvallende tekstborden met aan de Bijbel ondeende spreuken en wijs heden. Af en toe ook een oproep om de armen te gedenken. Dit was belangrijk omdat de zorg voor de armen in hoofd zaak een taak van de Kerk was. Inventarisatie De tekst op de borden die dateren uit de vroege periode van de Reformatie is gebaseerd op één van de latere versies van de Deux-Aesbijbel, die voor het eerst in 1562 in Emden (D) werd gedrukt. Deze Bijbel is na enkele eerder verschenen Nederlandstalige Bijbels (de Delftse Bijbel uit 1477, de Liesveltbijbel uit 1526 en de Biestkensbijbel uit 1560) te beschou wen als de eerste volledig gereformeerde Nederlandse Bijbel. De populariteit ervan was groot. Tot 1632 verschenen van de Deux-Aesbijbel een flink aantal herdruk ken. In de herdrukken werden vaak weer - meestal kleine - wijzigingen aange bracht.13 In 1637 verscheen de eerste uit gave van de Statenbijbel. Vanaf dit tijdstip was deze Bijbel in de Gereformeerde Kerk de enige maatstaf.14' De onderstaande inventarisatie, in alfabe tische volgorde op plaatsnamen, geeft ons een beeld van deze uit cultuur- en kerk historisch oogpunt belangrijke objecten. Vooral het feit dat ze dateren uit verschil lende perioden - vanaf de beginperiode van de Reformatie eind zestiende eeuw tot zelfs in de twintigste eeuw - verschaft ons vergelijkingsmateriaal over tekst- en taal gebruik en interpretatie van verschillende versies van de Bijbel. Verrassend is het daar bij om te zien dat kerkbestuurders en/of schilders het zich hier en daar hebben ver oorloofd om in meer of mindere mate af te wijken van de officiële versie van de Bijbel. 1. Aagtekerke, Protestantse kerk (PKN) Nadat de dorpskerk van Aagtekerke tijdens de Tachtigjarige Oorlog was ver woest, heeft het kerkgebouw in 1625 zijn huidige vorm gekregen. Voor de protes tantse eredienst werd de kerk herbouwd zonder koor. Bekend is de kerk vooral door de aanwezigheid van een marmeren epitaaf, grafmonument ter nagedachtenis Aagtekerke, tekstbord naast de preekstoel. (Foto collectie kerk Aagtekerke.) van ambachtsheer Hendrik Thibaut. Aan de rechterzijde van de preekstoel, boven de deur naar de consistorie hangt een tekstbord, uitermate bescheiden van afmetingen, maar voorzien van één van de meest kernachtige uitspraken van Jezus: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven; niemand komt tot den Vader dan door Mij. Joh. 14:6. 2. Arnemuiden, Hervormde kerk (PKN) De in 1858 gebouwde kerk is in de plaats gekomen van de toen afgebroken oude kruiskerk. Uit de oude kerk zijn ver schillende kostbare voorwerpen naar de huidige kerk overgebracht. Hieronder bevindt zich een tweetal tekstborden met daarop de tekst van de Tien Geboden. Deze borden zouden dateren uit 1595. Analyse van de tekst leert ons echter dat de borden mogelijk van wat latere datum zijn. We zien hier namelijk een tekst die op kleine verschillen na identiek is aan de Statenvertaling van 1637. Het meest over tuigend is het vierde gebod: Gedenkt des sabbathdaegs dat gij dien heijliget. De in de Gereformeerde kerk algemeen gebruikte Bijbel in de periode vóór 1637, de Deux- Aesbijbel, heeft hier: Ghedenct den Sab baths dach, dat du (ghy) hem heylighest. Na het gereedkomen van de nieuwe kerk werden de borden hierin aangebracht. Gelukkig zijn ze behouden gebleven, maar blijkbaar wist men er niet goed raad mee. Ze kregen namelijk een plaats op de orgel galerij, ter weerszijden van het orgel. Dat is spijtig omdat ze op deze manier voor de kerkgangers vrijwel onzichtbaar zijn. Het valt op dat men bij deze tiengebo- denborden gekozen heeft voor een gelijke verdeling van de hoeveelheid tekst over de beide borden. Hierdoor loopt de tekst van het vierde gebod over van het eerste naar het tweede bord. Hoewel deze verdeling van de tekst landelijk maar weinig voor komt, zien we het in onze Zeeuwse kerken wel enkele malen. Arnemuiden, het tiengebodenbord links van het orgel. (Foto C.L. van Dijke.) 3. Baarland, Maartenskerk (PKN) De kerk van Baarland is sinds 1776 in feite niet meer dan een schamel restant van wat het vroeger was. Na afbraak van zowel de noordelijke als de zuidelijke beuk van de toenmalige hallenkerk bleef alleen de middelste beuk over. Het koor werd toen afgescheiden van het schip door een houten wand van betrekkelijk dunne plan ken op een raamwerk. Dit koorschot heeft men naderhand als tekstbord benut. Boven de preekstoel zien we het royaal uitgevoerde tiengeboden bord, naast de preekstoel links het Onze Vader en rechts de Geloofsbelijdenis. Op de achterzijde van het koorschot zijn de initialen van drie personen, waarschijnlijk ambachtslieden aangebracht, vergezeld van het jaartal 1806. Dit zou zeer goed het jaar van beschildering van het boven ste deel van het koorschot met de Tien Geboden en de omlijsting van het geheel kunnen zijn. Het Onze Vader en de Geloofsbelijdenis zien er naar uit aanzien lijk later in de negentiende eeuw te zijn aangebracht. Het taalgebruik roept vragen op. Het tra ditionele Heere is Heer geworden, duide lijk in strijd met de orthodoxie. Opvallend is ook dat het traditionele Egyptenland vervangen is door het simpele Egypte. Dit zou kunnen betekenen dat niet de Staten bijbel als legger heeft gediend maar bij voorbeeld de Heidelbergse Catechismus. Daarnaast vertonen de teksten verschil lende meer en minder in het oog lopende slordigheden, zoals in de Geloofsbelijde nis gekruist in plaats van gekruisigd. Oner varen schilders en/of te weinig instructies en toezicht van de kerkenraad? 4. Biezelinge, Mozeskerk (PKN) De tekstborden in de Mozeskerk te Bieze linge zijn nog relatief jong. In de notulen van de vergadering van kerkvoogden en notabelen van 28 mei 1926 lezen we: Ei- wordt gewezen op degroote muurvlakte in de kerk en de wenselijkheid uitgesproken om daarop de Wet des Heeren aan te brengen gelijk in zo vele kerken voorkomt. Hoewel het voor de hand lag dat in de oude kerk, die in 1907 werd afgebroken om plaats te maken voor de nieuwe, tekstborden aanwezig zijn geweest, vinden we hiernaar geen enkele verwijzing. Op 21 februari 1929 werd besloten om Johan Melse te Goes de vraag voor te leggen om een ontwerp te maken.16' In de vergadering van 6 juni 1929 viel op basis van het voorgelegde ontwerp de beslissing tot uitvoering. De suggestie van Melse om geen gotische letters te gebruiken om de leesbaarheid te verbeteren en de tekst ook voor jongeren begrijpelijker te maken werd overgenomen. Verder gaf hij in overweging om in verband met de duur zaamheid bladgoud te gebruiken. In het voorjaar van 1930 werden de tekstborden in de kerk aangebracht. Inclusief vervoer en plaatsen waren de kosten 930,-.r' De borden met daarop de Tien Geboden zijn aangebracht tegen de oostwand, links en rechts van de preekstoel met daarboven Baarland, overzicht van het als tekstbord benutte koorschot. (Foto F.G. Lindenbergh-Lepoeter.) M «tic VI th><e\«irrilw w tuil»» l|l

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2019 | | pagina 3