icjiilft £itn Stfcofecn o( bt IDct 6 7 ski* gfrtwihnflfprii ^rmni Tftirïarcjiii ^vsilï Sw <4>mtmmrn ^WSbcAd ójirbrnrW Biezelinge, overzicht van de tekstborden. (Foto F.G. Lindenbergh-Lepoeter.) als visuele verbinding een bord - gelijkend op een arend met breeduit gespreide vleu gels - met daarop een opengeslagen Bijbel en de tekst Heere dat uwe oogen dag en nacht open zijn over dit huis 1 Koningen 8:29). In verband met een betere verdeling van de hoeveelheid tekst over de beide borden is afgeweken van de oude stan daard, geboden 1 tot en met 4 links en geboden 5 tot en met 10 rechts. Het is de visie van de kunstenaar versus de traditie. In dit opzicht eigenlijk een vorm van modernisme. Trouwens, de hand van de grafisch kunstenaar Melse is overdui delijk herkenbaar. De borden zijn vol met ornamentiek en veel kleur en dat komt de leesbaarheid niet ten goede. Enkele jaren geleden is de Mozeskerk uitgebreid en heringericht. Hierbij is de preekstoel verplaatst naar de noordwand. De tekstborden zijn na restauratie op de oude plaats opnieuw tegen de oostwand aangebracht. Door het hierdoor ontstane open muurvlak tussen de borden verdient dit geen schoonheidsprijs. 5. Gapinge, Torenkerk (PKN) De Torenkerk te Gapinge is in vergelijking met het merendeel van de dorpskerken op Walcheren, gaaf bewaard gebleven. Vanaf 1949 is het koor voor de eredienst in gebruik, tegenwoordig voor de Pro testantse Kerk Veere en Gapinge. Tegen de noordwand van het koor hangt het tiengebodenbord, waarvan de ouderdom te schatten is op de tweede helft van de negentiende eeuw. De woordkeus is geba seerd op de Statenvertaling, waarbij de woordvormen c.q. de spelling zijn gemo derniseerd. Het meest opvallend wat dit betreft - op dezelfde wijze als in Baarland - is het gebruik van het woord Heer in de plaats van Heere. Zeer ongebruikelijk. Ook is er een overeenkomst met de Hei- delbergse Catechismus. Daarnaast is er eveneens een overeen- Gapinge, het tiengebodenbord. (Collectie kerk Gapinge.) komst met Arnemuiden; men heeft zich niet gehouden aan de gangbare verdeling van de geboden over de twee velden van het bord. Ook hier loopt de tekst van het vierde gebod over van het eerste naar het tweede veld. De duidelijk zichtbare krimpnaden tussen de planken geven aan dat restauratie gewenst is. 6. 's-Gravenpolder, Maartenskerk (PKN) Tegen de noordwand van het koor zien we het fors uitgevoerde, nogal compact en plomp aandoend tekstbord. Op het middenpaneel de Tien Geboden, links daarvan het Onze Vader en rechts de Geloofsbelijdenis. De combinatie van de kleur van de ondergrond met de tekst maakt dat de leesbaarheid van het grootste deel van het bord zeer slecht is. Voor het bord met daarop het jaartal 1643 is de basistekst geleverd door de Statenvertaling van 1637. Toch zijn er kleine spellingsaf wijkingen en bijvoorbeeld het ontbreken van gesnede voor het woord beelden. Inte ressant is ook dat de u telkens voorzien is van een diakritisch teken, zoals gebruike lijk in oude handschriften. En een verkor tingsteken op een e aan het slot van een woord. Al met al maakt het een tamelijk conservatieve indruk in spelling en woord vormen in relatie tot de Statenvertaling. Aan de oostwand van het zuidelijk dwarspand hangt een schitterend uit gevoerd - niet van een jaartal voorzien - bord van bescheiden afmetingen. De IK imrfrHlIB li* Uod rit** jiw^dwhier npth uw dietisUmwh nofhu Igjjjli Innd.inlhrf rijen-,(hup uil -* Hrt I' (.ehuri l>i] £'iU gt en m trrt* {■•HtatvtMirTJiijii AangfZK-lii febbm Gijzult li een greint hWkUiocti w|riiriiflm<ugd nocku '<»mrielmg]rttemu««i iesitortwiipeftdrllR rC 'J .Vhnri iktti VlU: e*nlöe öE'Üj fWiihnjökr^ vim het„ vqn in ctfn bftnel is noiji von liet geen onder op de si arde w.noth van hel geen inde valere i onder dr &nrric.is.(>ij zuil uVoor heul el buigen.noch hen*Hemii wiml lK.deE(KER.ii w (axIjMmecmij^erig IrfKi.dH* de ristin ud der vademt luimde nan rit* kindrrvn.mm het derrie ennanhel vierde lid dngenrmlie mij haten en doe l« rrolmrti Vjrhl na* (luikendendergenen rik* mij l»efheW»en,pn mijiv geboden onder Houden. I IfelStfrbod. («ij zult den Ninnm des HEKKEN iros Gods niet ijilelijklgdintikeni^Anl do HEER zal niet Ansthuldig houden riiczjjn muim ij. «lelijk gein pikt Het4'Cet|od. Gedenk den Snblialdoj»jeii heiligt diem z,es ringen zuil gij iirÜehlen en lil uw werk doen. fci nar de zmenric ring fs de SnbbnlriasjllöiRFN wh Garis,rinn zult gij geen werk doen,gij,nojrh uw zoon,n«vel) veenoeh uw |M)wtpnisAvnnl I den hemel en L en nlleswoirianr I (knSnHmt worden irj heiland dat u ilc de ij «de genu wikt .ric zrt mifcdttuw /pgencirdpi do& en heilig*»* hem fïMTGeU Eek u* aderen uwenxKSler.op<lAluwcdn gcfe verlen* HEjSR.uwGt: hetO Gebitri. («ij zuil niet iloodslttni Het TSGelitwi G^jzult niet echtbreken Het N-Gefjod Gij 7Ull niet stolen iH^QI^Ed; GIJ/uil jii:eionls*'h« getuigenis sjire kên lege i uwen nu Hst o HelKtfGeM G||zult.niet hegt eren unMinnslon luiis gil'/ult j I u lit'geeren uf sn roeden vrou a iHclr/.ijn rilehjtl knecht pot I» zijne dienst niilngtl.itiMih tljn os nm li zijne/,et noch j kis rinUonu* e nnnsle is 's-Heer Arendskerke, het tiengebodenbord. (Foto Johnny de Kok.) Hulst, het tekstbord links. (Foto L.M. van der Gouwe.) onttrekken dat men in de jaren veertig of vijftig van de vorige eeuw met weinig res pect voor de historische waarde het tekst bord in een modern jasje heeft gestoken. 8. Hulst, Protestantse kerk (PKN) In Hulst is er op kerkelijk gebied sprake van een aparte geschiedenis. In 1645 werden de katholieken gedwongen om de Sint Willibrordusbasiliek te verlaten. De gereformeerden namen de kerk toen in bezit. Daarna werd in 1807 een overeen komst van kracht waardoor het gebruik van de kerk vanaf die tijd gedeeld werd tussen hervormden en katholieken. Een stenen scheidingswand deelde de kerk letterlijk in tweeën. Aan deze situatie kwam in 1929 een eind, toen enkele jaren durende onderhandelingen leidden tot een volledige teruggave van de basiliek aan de katholieken.21 Op grond hiervan namen de hervormden in 1930 de nieuw gebouwde zaalkerk aan de Houtmarkt in gebruik. Kansel, herenbank, koorhekken, kroonluchters en een tweetal tekstborden zijn toen naar de nieuwe kerk overgebracht. De tekstborden met een sierlijke ovale vorm hangen aan beide zijden van de preekstoel, links met de tekst uit Johannes 17:3 en rechts met de tekst uit Mattheüs 22:37. Het zwierige schuinschrift op de borden oogt modern en professioneel. Het ziet er naar uit dat de borden dateren uit de periode halverwege de negentiende eeuw. De tekst is gebaseerd op een eigen tijdse versie van de Statenvertaling, maar 7. 's-Heer Arendskerke, Petruskerk (PKN) In het gaaf bewaard gebleven interieur in deze kerk valt het oog direct op het boven de preekstoel opgehangen royaal en robuust uitgevoerde tekstbord, met daarop de tekst van de Tien Geboden. In de Voorloopige lijst der Nederlandsche monumenten van geschiedenis en kunst staat dat het bord dateert uit het midden van de zeventiende eeuw en dat het in 1906 gerestaureerd is.18' In de kostenraming voor de restauratie, opgemaakt door architect J. Verheul op 16 september 1905, lezen we: Het wetbord te restaureeren, de letters op te halen en de achtergrond bij te werken en vlak te maken, wordt begroot op f80,-.'9' Een foto van de Rijksdienst voor de Monumentenzorg van omstreeks 1960 toont ons het bord zoals het er nu uitziet; een zwarte ondergrond en daarop in een modern lettertype de tekst van de Tien Geboden die - op enkele slordigheden na - overeenkomt met de uitgave 1941 van het Nederlandsch Bijbelgenootschap.20 Het is moeilijk om ons aan de indruk te 's-Gravenpolder, het tekstbord in het zuidelijk dwarspand. (Foto Frans Koens.) op rijm gezette tekst hierop herinnert de kerkganger er aanghebenedijdt (gezegend) te worden als hij of zij de armen gedenkt. Het is een interessant geheel; het woord ghebenedijdt verraadt - hoewel het ook voorkomt in de Psalmberijming van Datheen - een katholieke afkomst en wat te denken van wordij in plaats van wordt ghij en de oude tweede naamvalsvorm barer. Het is niet denkbeeldig dat dit bord als grote uitzondering van ver vóór de Reformatie dateert. Ook een relatie met de rederijkers is niet uit te sluiten. In 's-Gravenpolder was de rederijkerskamer De Fiolieren lange tijd zeer actief. IK bon do HEERE uw rüod then uil Egvptelnnd L.;;' f( uit hot diensthuis uitgeleid hob sg Hel eerste gebed tiij /,ull geen andere goden vutir mijn «wii{'ezUKI beUum 'Hel Ih eede gebod zult ^osntticn boiml, tuxh oiiiöt' (jolijkonii muk<:ii van hotyoon d \l iKiVt'Ti ui tic benul isnuh van hel- óeen d?.t uhkt up de aanic isnub van lut(jont «lal inde vatoren under de nar de ts.Gij zult li vuur die nii-t linie en tuuh bon dienen: want IK.de HLI'.RL uw (nul ben een iiseriy Oud,dio de misdaad der vaderen bezoek,aan «jekinderen,aan bet derde en aan hel vierde lid det\'cnen die Mi] halen,en doe barnilujidiCjlieid aan duizenden derCenen.die Mij liefhebben en mijne tfobudon onderhouden Hal derde gehor/^. (jij zuil den naam des* H F.ERhN uws Gods niet ijdelijk yobnnkon want (Ie HKFRIC zal nud niiscbuldiö boudtn.die zijn naam ijdelijk Qebrtiikl. Hel vierde gebod Gedenk den Sabbalibuj.dalyij dien beili^dzes dayen zuilC>ijJarbeulen en al uw werk di enmaar de zovc; is do Sabbili des HtLRhN uws beds dan zult riij^een werktloon.nncb uw /nun .not li iiw dcc bier, noch uw dienstknecht.,noch uw dionslmaocd, nu( b uw vee,noch uw vreemdelitiy die in uwe poorten is.Wantin /.es daQen beeft de HEERE den hemel en de aar de gemaaktde zee,en alles wat daar 'rus,en Hl} rustc» ten zevende da- gpdaaiom zi'Oendo de HEl'-Rl". den hiibbald.ig.endieiliydo deivzolve - Hef vijfde gebod Eert uwen vader en uwe moe der. o[)da! uwe ila^en verlengd worden in bet land dat 11 ue HEERE God geeft Het zevende gebod Gij zult niet echtbreken Hel dtblsle gebod Gij zult niet stelen Het negende gebod Gij zult geen valsche getuigenis spreken tegen uwen naaste

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2019 | | pagina 4