Het Ge-be-d ^onzea Heje-ren. ■jai5tv^tiiDcr TJictn öt> qaunru 5t)l 7/ lalJalfetognini 'u\p uamntocrbc grljciUgti. u\n Ugump,vi)k houii'. ïDuliuI ae^dficbirg^h tnbm Ijruui aï.soo ooh op MrbiWcf oupijlen cup tJóaclpl^dj buooti ©rrarrf om? 0115e ^r]jiifócu.gidpih oolomi lierprPen 0115m ^cljuïöruörcu TteiDotijSturt uaiei5Ofhui0nitirir tinJo# on$ tuin Den boo3en ilpflut utu ip ljet hotunürpk, Deftrarïjt en De ])rerIjtilüjetO in erutm$jnb 3mm i t JJrtViiriïf öniiniitfn,, 'Sl,r llriu V!'7 nriiii ii nuf-fc'iitt. L)ir li-Hik,^ SVWntlfëfrWifoaiif' jvrf) L 13 lp, (rftu i^'ismWjp iK lirtiii órtó "uotfa 12 Sint Maartensdijk, het bord met het Onze Vader. (Foto F.G. Lindenbergh-Lepoeter.) Sint Maartensdijk, de keerzijde van het bord met het Onze Vader. (Foto F.G. Lindenbergh-Lepoeter.) zijn beide zijden zichtbaar. Nadere bestudering van de borden in deze kerk levert een verrassend beeld op. Op alle drie de borden zien we namelijk tekst die aangebracht is in het begin van de zeventiende eeuw, omstreeks 1610 en tevens tekst die twee eeuwen later is aan gebracht, in 1806. Om te beginnen het grote tiengeboden- bord. De kopregel uit Deuteronomium 4:2, als waarschuwing om de Tien Gebo den serieus te nemen, er niets aan toe te voegen en er niets van af te doen, luidt als volgt: Ghij en suit daer niet toe doen dat ik u gebiede ende en suit daer oock niet af doen. Anno 1612. Als we de vergelijking maken met de tekst in de Deux-Aesbijbel, uitgave 1609, dan zien we dat deze identiek is. Alle overige tekst op het bord, de Tien Geboden en aansluitend de tekst uit Mat- theus 22:37-40, is gebaseerd op de Sta tenvertaling, zelfs op een aantal plaatsen moderner dan de uitgave 1797 hiervan. Op het linkerpaneel staat onderaan 1806, het jaar dat de oorspronkelijke tekst is verwijderd en de nieuwe is aangebracht, op het rechterpaneel de letters L.V.S., de initialen van de schilder Leendert van Splunter. Op de andere twee borden, waarop geen jaartal te lezen is, zien we de Geloofsbe lijdenis en het Onze Vader in dezelfde moderne uitvoering als de Tien Geboden. Op de keerzijde hiervan staan vier, respec tievelijk vijf verklarende teksten uit het Oude en Nieuwe Testament. Deze zijn volledig ontleend aan de Deux-Aesbijbel en dus bij de overschildering van de voor zijde in de negentiende eeuw ongemoeid gelaten. Zo ademt de voorzijde van deze borden een geheel andere sfeer dan de keerzijde. Is dit zo gedaan uit overwe gingen van kostenbesparing of gewoon nonchalance? De kerkrekeningen geven ons informatie over de schilders van de borden. In de rekening over de jaren 1609-1611 staat vermeld dat noch is betaeltaen Cornelis Pancraessen schilder van Thijen geboden te schilderen ende het Vader onsse... De kosten bedroegen Vis. 16.13.4. Aan de schilder Leendert van Splunter werd in 1806 betaald, zowel voor verf- werk als voor glas zetten. Dat waren bedragen van Vis. 12.8.8 en 12.-.-.29: 16. Tholen, Hervormde kerk (PKN) Tussen de pilaren in het koor hangt een door de Reimerswaalse schoolmeester Ingel Jooszn. Mol geschilderd tekstbord, met aan de ene kant de Tien Geboden en aan de andere kant een drietal Bijbeltek sten, twee uit de brief van Paulus aan de Romeinen en één uit de eerste brief van Johannes. Het tekstbord is aan de voor zijde voorzien van het jaartal 1581, met daaronder de tekst RFN1741. De bete kenis die we hieraan kunnen toekennen is renovatio factus novum (als restauratie nieuw gemaakt in 1741). Onder het hui dige schilderwerk is een oudere afbeelding aanwezig, mogelijk uit de katholieke peri ode. Een frappante slordigheid is dat de schilder wisselendghebodt engebodt op het bord aanbrengt. Ook het gebruik van godt in plaats van Godt is niet volgens de regels. De slechte staat van onderhoud waarin het tiengebodenbord zich bevindt, wijst erop dat binnen afzienbare tijd een gron dige restauratie zeer gewenst is. 17. Wemeldinge, Maartenskerk (PKN) Evenals in Baarland heeft men hier het halverwege de achttiende eeuw geplaatste koorschot in een latere periode als tekst bord in gebruik genomen en wel op een zeer kleurrijke en uitbundige manier. De schilder heeft blijkbaar van de kerkmees ters de vrije hand gekregen om de ruimte rondom de teksten van tot de verbeelding sprekende voorstellingen te voorzien. Het is de traditionele opstelling, de Tien Geboden geflankeerd links door het Onze Vader en rechts door de Geloofsbelijde nis. De figuur van Mozes torent er hoog bovenuit. l'.-iStffmillui!/ iw 'Wf.fflisf Tholen, de voorzijde van het tiengebodenbord. (Foto T. Lepoeter-Boes.) Tholen, de keerzijde van het tiengebodenbord. (Foto T. Lepoeter-Boes.) Trachten we de ouderdom van de tekst te bepalen dan blijkt bij nauwkeurige beschouwing het modern uitziende sier lijke schuinschrift dat niet eenvoudig te maken. Van drie edities van de Statenver taling - die van 1637, die van 1754 en een uitgave van 1795 - stemt geen enkele in woordvormen en spelling duidelijk met de gehanteerde tekst overeen. Het bord lijkt zelfs duidelijk jonger en moderner dan de tekst in de Statenvertaling van 1795. De schrijfwijze van zulten ook overigens de z in een woord als aangezichte komt in geen enkele uitgave van de Statenvertaling tot 1795 voor. Ook het feit dat op het bord dey ettelijke keren vervangen wordt door een i (in uit bijvoorbeeld) wijst op een jongere uitgave. Daar tegenover zien we dey weer wel ingebruykt engetuygenis- sen. Zo ook zien we de vervanging van het oudere beelt door het moderne beeld. Al met al niet erg consequent, eerder een wat slordig taalgebruik. Het wijst op een nogal willekeurige, vroeg negentiende-eeuwse aanpassing van de Statenvertaling.30 De vraag of de geschilderde taferelen tege lijk met de tekst zijn aangebracht, kunnen we niet beantwoorden. Een foto van het koorschot is te zien bij het artikel Op de scheidingslijn tussen koor en schip in bulle tin nr. 77 november 2017, pag. 21. 18. IJzendijke, Mauritskerk (PKN) Evenals in de Oostkerk te Middelburg werden ook in deze voor de protestantse eredienst gebouwde kerk kort na de bouw tekstborden aangebracht. Om te beginnen tegen de noordelijke wand in 1620 het robuust uitgevoerde tiengebodenbord, vervaardigd van gepolychromeerd eiken hout. Op de forse kroonlijst zien we drie met als teken van waardigheid door een grafelijke rangkroon gedekte wapenschil den, links met het wapen van IJzendijke, rechts dat van Holland - tevens van de Generaliteit - met de klimmende leeuw. In het midden het wapen van Oranje Nassau, gevoerd door Prins Maurits en O omgeven door het devies van de Orde van de Kousenband: Honisoyt qui maly pense (Schande aan hem die er kwaad van denkt).31 De tekst op het bord is zodanig verweerd dat grote delen nog nauwelijks of niet meer leesbaar zijn. In een cartouche onderaan het bord een nogal opmerkelijke bijbeltekst (1 Timoteüs 5:17): De ouder lingen die wel regeeren sullen dobbele eere weerdich geacht werden, voornementlijc die arbeyden inden woorde ende leere. De kwaliteit van dit schitterende tekst bord is van dien aard dat een gedegen restauratie noodzakelijk is. We spreken de hoop uit dat binnen afzienbare tijd de t„., m.v. io.v w a f r _j-7 o -x IJzendijke, het bord met een tweetal Bijbelteksten. (Foto J.W.P. Prins.)

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2019 | | pagina 7