7
Mude die wijzen op de aanwezigheid van
afgevaardigden uit Sluis. De processie
zou natuurlijk een strikt Mudese activiteit
kunnen zijn geweest met Sluizenaars als
beleefde toeschouwers.
Maar het is ook mogelijk dat de aanwe
zigheid van Sluise afgevaardigden deel
uitmaakte van een ommegang tussen
de Sint-Janskerk in Sluis en de kerk van
Sint-Anna ter Muiden. Een dergelijke om
megang tussen twee kerken en plaatsen
kwam ook elders voor, bijvoorbeeld tussen
de Mariakerk van Aardenburg en de Sint-
Nikolaaskerk te Hannekenswerve. In deze
ommegang met geestelijke en wereldlijke
hoogwaardigheidsbekleders, religieuze
broederschappen, gilden, speellieden en
gelovigen werd op een rijk versierde baar
het beeld van Onze vrouwe van Aar
denburg meegedragen. Misschien vond
iets vergelijkbaars plaats tussen Sluis en
Sint-Anna ter Muiden met het reliek van
Sint-Jan.
De zojuist genoemde tekst over de kerk
rekeningen maakt bovendien gewag van
'bewaarders van het Sint-Janshoofd' en
'bedevaarders van Sint-Janshoofd'. Met
de eerste kunnen de broeders van de
relgieuze broederschap bedoeld zijn die
belast waren met de zorg van het reliek
in de kerk en het dragen ervan tijdens de
processie. De tweede term duidt denkelijk
de gelovige deelnemers aan de ommegang
aan.
Johannes de Doper met het Lam
Gods aan zijn voeten, door Titiaan,
circa 1542, Gallerie dell'Accademia
in Venetië.
Bewaard gebleven relieken van heiligen
elders maken het aannemelijk dat dit
'Sluise' hoofd was omsloten door een
houder in zilver die mogelijk ook verguld
was. Decoraties in de vorm van edelstenen
of halfedelstenen zijn eveneens aanneme
lijk. Dit reliek is echter verloren gegaan.
Het is aannemelijk dat het al tijdens de
reformatie uit de kerkschat verdwenen is.
Ook verkoop van het edelmetaal ten bate
van de stad Sluis in oorlogstijd is echter
mogelijk.
De Sint-Janskerk gedurende de Staatse tijd
Tot 1578 was de Sint-Janskerk een katho
liek bedehuis. In dat jaar, een decennium
na het begin van de Tachtigjarige Oorlog,
ging Sluis over tot de partij van Willem