12 omdat er in Zeeland nog altijd kerken worden bijgebouwd, veelal in de hoek van bevindelijke en orthodox gereformeerde denominaties. Daarnaast bestaat er nog geen eenduidige definitie over wat nu precies kerkgebouwen zijn. Zo was het bijvoorbeeld aanvankelijk de vraag of de Koninkrijkszalen van de Jehova's Getui gen daartoe gerekend konden worden, mede omdat deze gebouwen vaak niet als kerkgebouw herkenbaar zijn. En als syna gogen mogen worden meegeteld, geldt dit dan ook voor moskeeën? Hoe dan ook, deze definities zijn niet het belangrijkste aspect, want dit is niet sub stantieel van invloed op het aantal kerken per gemeente en daarmee op de hoogte van de uitkering. Belangrijker is dat alle religieuze groeperingen een rol krijgen in het proces. Want hoewel een betrekkelijk nieuwe tendens, wordt ook in Zeeland het fenomeen van 'migrantenkerken' steeds belangrijker. Daarvan zijn er al enkele, onder andere voor Molukkers Vlissin- gen) en voor Kopten (Kapelle). Maar ook nieuwe' andere geloven zoals de Islam en het Hindoeïsme zijn van belang. Hun aanwezigheid binnen de Zeeuwse samen leving biedt ook kansen voor hergebruik van religieus erfgoed, ook al zal dit (nog) niet direct voor elke geloofsgemeenschap bespreekbaar zijn. Bisdom ziet kansen De bijeenkomst in Oost-Souburg werd bezocht door 45 mensen, gelijkelijk afkomstig van de verschillende overhe den (wethouders en ambtenaren) en kerkelijke organisaties, met nog enkele vertegenwoordigers van andersoortige organisaties. Het was opvallend dat zowel het Bisdom Breda en de PKN met ieder zes vertegenwoordigers goed vertegen woordigd waren. Het Bisdom had zelfs voor alle aanwezigen een informatiemap meegenomen met daarin een brief van de bisschop, monseigneur Jan Liesen. De bisschop schrijft daarin zeker de kansen te zien die de gemeentelijke kerkenvisies bieden voor het behoud van kerkgebou wen, bij voorkeur in haar primaire functie, en - als dat niet meer mogelijk is - in een nieuwe functie die respectvol is voor het voormalig gebruik. Floor Vierenhalm van de gemeente Rot terdam - één van de pilotgemeenten voordat de regeling officieel van start ging - schetste het proces van het opstellen van De voorlichtingsbijeenkomst in februari 2019, met (v.l.n.r.) Jan van de Voorde (dagvoorzitter van Erfgoed Zeeland), wethouder Peter Ploegaert (gemeente Sluis), Floor Vierenhalm (gemeente Rotterdam), en Frank Strolenberg (landelijk projectleider Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed). (Foto D. Koren.) een kerkenvisie in haar stad met ongeveer 150 kerken. Het blijkt in Rotterdam geen onderwerp dat erg leeft bij haar collega's, terwijl het onderwerp niet alleen betrek king heeft op monumenten, maar ook op beleidsterreinen als economie, ruimte en leefbaarheid. In weerwil van de gewenste planmatige aanpak blijkt het proces in de praktijk chaotisch' te verlopen. Dit hoeft volgens landelijk projectleider Frank Stro lenberg van de Rijksdienst voor het Cul tureel Erfgoed overigens geen probleem te zijn, ofwel omarm de chaos'. Frank gaf ook aan dat in sommige gemeenten het proces juist wordt verlengd zoals in Sudwest-Fryslan, een andere van de zes pilotgemeenten, juist omdat het zo goed gaat en er zoveel naar boven komt! Vertrouwensband Het opbouwen van een vertrouwensband is dan ook een van de belangrijkste effec ten van het opstellen van een kerkenvisie. Hoewel in Zeeland de lijnen meestal kort zijn, leert de ervaring vanuit het Platform Historische Kerken (2007-2016) dat de banden tussen kerk en overheid niet in elke gemeente even hecht zijn. Afhanke lijk van de politieke kleur bleken er wel of geen contacten met kerkgenootschappen te zijn. Het nieuwe Rijksbeleid heeft ech ter geleid tot een bijzondere samenwer king tussen de Statenfracties van de PvdA en de SGP. Beide fracties zijn - ieder van uit een ander vertrekpunt - van mening dat religieus erfgoed van belang is voor de provincie Zeeland. Beide fracties hebben in het voorjaar hun fractiegenoten in de verschillende gemeenteraden aangeschre ven en middels breed aangenomen moties heeft een meerderheid van de gemeenten een opdracht vanuit de Raad gekregen om een kerkenvisie op te stellen. De inzet van ambtelijke capaciteit is in de discussie daaromtrent misschien nog wel het belangrijkste vraagpunt. Want uitbe steding of niet, alle gemeenten waren het er op de genoemde voorlichtingsdag van Erfgoed Zeeland roerend over eens dat de regierol primair bij de gemeente zou moeten komen te liggen. Een visie gaat immers om een langdurige relatie tussen kerk(eigenaar) en lokale overheid. Maar niet alleen zijNiet minder belangrijk zijn mensen van de kerkgemeenschap, omwo nenden, maar ook de politiek en zakelijke contacten. Er moet vooral veel gesproken worden om elkaar te leren kennen en gezamenlijk een proces uit te stippelen. De manier om alle belanghebbenden erbij te betrekken zou breed moeten zijn. Zo wel via algemene infoavonden, maar ook via brainstormsessies in kleinere groepjes, één-op-één gesprekken enzovoorts, zo lang er maar gecommuniceerd wordt. Hoewel het van belang is dat de gemeente de coördinerende rol blijft vervullen, ligt de bal niet uitsluitend bij de gemeente om de visie daadwerkelijk op te stellen. Betrokkenheid van de kerkgenootschap pen en eventuele andere partijen is in het gehele proces van belang.

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2020 | | pagina 12